Förstör hästvård ridsporten?

K

Kakao

Läste en insändare idag i Stockholm City, där någon klagade på ett förslag/Krav angående hästskötseln på ridskolor. Kravet var från Djurskyddsnämnden eller vad det nu heter, och gick ut på att alla stall ska ha boxar, och att hästarna måste få möjlighet att röra sig fritt en stund om dagen.

Enligt skribenten skulle detta drabba ridskolorna hårt och förstöra ridsporten för många, eftersom ridskolorna skulle bli tvungna att bygga om och skära ner på hästar osv.

Jag förstod ingenting, för i mina ögon är det helt rimliga krav att alla hästar ska ha möjlighet att få gå ut i hage och stå i box. Jag tycker helt enkelt att det är en form av djurplågeri att låta en häst stå uppbunden hela den tiden av dygnet som den inte rids.
Skulle mer välmående hästar förstöra ridsporten?
Det var synd att jag inte lyckades hitta artikeln/insändaren på nätet... Men vad tycker ni om detta?

Jag har svårt att tänka mig att någon som kallar sig hästvän kan tycka att det är en dålig idé att hästarna ska få det bättre. Sätter man sin egen ekonomi och bekvämlighet i första hand och tycker att hästarna lika gärna kan stå där i sina spiltor dagarna i ända- ja då tycker jag personligen att man kan ägna sig åt någon annan sport. Cykling kanske?
 
Sv: Förstör hästvård ridsporten?

Jag tror eg. inte insändaren menar att ridsporten skulle förstöras alltså verkligen förstöras. Utan snarare att först måste dom få undan alla hästar = pengar, sen måste dom fixa stall och hagar = pengar. Samtidigt får ridskolorna inga pengar av elevena = de har inga pengar.
Vem ska betala? Och vem har råd att rida på den ridskolan när det mot förmodan blir färdigt? För någonstans ska pengarna komma från.
 
Sv: Förstör hästvård ridsporten?

Fel forum va? ;)

Förövrigt tycker jag att de kunde satt dessa krav som långsiktiga mål för som breccia säger, vad ska pengarna komma ifrån?
Ridskolor har ju som bekant det inte gott ställt.
 
Sv: Förstör hästvård ridsporten?

Äsch. Som sagt, det var synd att jag inte hittade insändaren på citys hemsida, lite svårt att återge vad den där människan menade... Men jag skulle iaf aldrig rida, eller sätta min unge att rida, på en ridskola där hästarna stod i spiltor och inte fick gå ut.

och jag kom på att det var lite fel forum sen :P
 
Sv: Förstör hästvård ridsporten?

Just boxkravet tycker jag inte är bra, men att hästarna ska få gå ute under daget tycker jag är självklart! Man behöver inte ha ridskolor inne i de centrala delarna av städerna, ska människornas lathet och tidsbrist gå ut över hästarna?
 
Sv: Förstör hästvård ridsporten?

vården av hästarna samt deras trivsel borde helt klart gå före ridsporten enligt mig.
 
Sv: Förstör hästvård ridsporten?

Zaga skrev:
ska människornas lathet och tidsbrist gå ut över hästarna?

Precis min åsikt. Det var lite detta skribenten påpekade, att de stackars familjer som bor inne i stan skulle bli tvungna att åka ut på landet för att kunna rida, eftersom de flesta ridskolor inne i stan inte skulle kunna finnas kvar.
 
Sv: Förstör hästvård ridsporten?

Att stå i spilta istället för box behöver nödvändigtvis inte ske i kombination med att aldrig få gå ut. Eller hur?

Spilta fungerar faktiskt mycket bra för många hästar på ridskolor då miljön i sig innebär mer liv och rörelse än i "vanliga" stall. Jag vet många ridskolehästar som inte kan koppla av ordentligt i box men som faktiskt kan komma till ro i sin spilta.

Här får man fokusera på UTEVISTELSE och inte på hur "sängen" ser ut. Självklart ska spiltor och boxar följa gällande bestämmelser angående storlek men det viktiga är att hästarna får vara tillsammans i hage under icke lektionstid tycker jag.
 
Sv: Förstör hästvård ridsporten?

Zaga skrev:
Just boxkravet tycker jag inte är bra, men att hästarna ska få gå ute under daget tycker jag är självklart! Man behöver inte ha ridskolor inne i de centrala delarna av städerna, ska människornas lathet och tidsbrist gå ut över hästarna?

Det har ju många gånger blivit städer runt ridskolorna. Från början låg dem i utkanten av staden men sen har det tillkommit bostadsområden runtom.
 
Sv: Förstör hästvård ridsporten?

Jo, men har de mark till att ha ute hästarna varje dag så spelar det ju egentligen ingen roll var de ligger. Men jag tror inte så många av stadsridskolorna har tillräckligt med mark och tex kommunerna kan säkert hjälpa ridskolorna med ny mark i utbyte mot den gamla.
 
Sv: Förstör hästvård ridsporten?

Hagar och daglig utevistelse är en själklarhet om det inte är storm eller liknande. Sedan vet jag att det skulle innebära att många ridskolor var tvugna att stänga ner, men hur kul liv har de stackars djuren? Dags att börja tänka på hästarna?
 
Sv: Förstör hästvård ridsporten?

Att hästar ska få daglig utevistelse tycker jag är självklart och om man inte kan tänka sig att åka en bit för att rida på en ridskola där hästarna har det bra, kan man börja syssla med någon sport som inte innefattar djur. Tycker jag då...
Jag vet en ridskola mitt inne i stan, där det även finns privathästar.
Deras lektioner är ett jippo för sig, hästarna bockar och kastar av ryttare till höger och vänster när det ska börja galopperas.
Varför? Hästarna får inte gå ute öht. :crazy:
 
Sv: Förstör hästvård ridsporten?

Oj, trodde inte att det fanns stall där hästarna inte fick gå ut alls... Antar att det beror på att jag aldrig varit i stall inne i storstäderna.
 
Sv: Förstör hästvård ridsporten?

Det finns några frimärkeshagar där, men de är oftast upptagna av privathästarna som får gå där någon timme.
 
Sv: Förstör hästvård ridsporten?

Det mest komiska förslaget hittils är ju att det ska blir förbjudet att lägga fuktiga vojlockar på hästarna, jag kan komma på måånga saker som är värre än det, däribland att lägga på hästen en voljock som är torr men som har ett lager 3 cm torkad svett och päls fastklibbat i tyget... detta är inte realistiskt längre... men krav på utevistelse är självklart, även om det kommer ta ett tag...
 
Sv: Förstör hästvård ridsporten?

Det enda jag har sett är att i remissen "Förslag på nya föreskrifter för hästhållning" så finns det med ett råd om att täcken och vojlockar ska vara torra, det kommer alltså inte att bli förbjudet om det går igenom. Det tycker jag är ett bra råd!
 
Sv: Förstör hästvård ridsporten?

Zaga skrev:
Jo, men har de mark till att ha ute hästarna varje dag så spelar det ju egentligen ingen roll var de ligger. Men jag tror inte så många av stadsridskolorna har tillräckligt med mark och tex kommunerna kan säkert hjälpa ridskolorna med ny mark i utbyte mot den gamla.

Mja, det är väl inte så ofta kommunerna har lust att hjälpa ridskolorna med det. Inte alltid de har möjlighet heller. Ligger det hus runtom så gör det.
 
Sv: Förstör hästvård ridsporten?

Seppo skrev:
Att stå i spilta istället för box behöver nödvändigtvis inte ske i kombination med att aldrig få gå ut. Eller hur?

Spilta fungerar faktiskt mycket bra för många hästar på ridskolor då miljön i sig innebär mer liv och rörelse än i "vanliga" stall. Jag vet många ridskolehästar som inte kan koppla av ordentligt i box men som faktiskt kan komma till ro i sin spilta.

Här får man fokusera på UTEVISTELSE och inte på hur "sängen" ser ut. Självklart ska spiltor och boxar följa gällande bestämmelser angående storlek men det viktiga är att hästarna får vara tillsammans i hage under icke lektionstid tycker jag.

Nej självklart finns det de som står i spilta som får gå ut i hage, och det är ju bättre än ingen hage och stå i box, tex. Men, jag har ändå svårt att tänka mig att en spilta kan vara bra på samma sätt som en box. I boxen kan hästen alltid vända sig mot den bakre väggen om den vill, och på så sätt få vara ifred. I spilta har den ju alltid en öppning bakåt, där det pågår störande "moment"..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 492
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan En släkting till mig har låtit sitt barn börja på ridskola då barnet älskar djur, henär sju år. Ridskolan har obligatorisk stalltjänst...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 941
Senast: Stefffie
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 215
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 756
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp