Förstora en bild i photoshop?

Sv: Förstora en bild i photoshop?

Fy fabian vad löjligt. Det ju jag själv på bilden.

Det är mycket möjligt att du tycker att det är löjligt, men har du själv ett yrke? Då kan du ju fundera på hur du skulle känna om någon bröt mot lagen och stal dina tjänster i smyg där du blir utan ersättning. Tyvärr måste jag gå ner på den här nivån eftersom att du uppenbarligen inte verkar förstå att fotografen har detta som sitt jobb, det är ett yrke att vara fotograf. Det är inte direkt billigt att köpa in kameror, objektiv, blixtar, lokalhyra osv.
 
Sv: Förstora en bild i photoshop?

Det spelar väl ingen roll! Du har inte betalt för att använda den.

Ni får gärna tycka att jag är dum i huvudet,men har jag betalat 800 kr för detta foto så tycker jag iallafall att det är löjligt att jag inte kan använda den. Om jag scannar in den i min egen dator blir det ju precis samma sak?!
 
Senast ändrad:
Sv: Förstora en bild i photoshop?

Det är mycket möjligt att du tycker att det är löjligt, men har du själv ett yrke? Då kan du ju fundera på hur du skulle känna om någon bröt mot lagen och stal dina tjänster i smyg där du blir utan ersättning. Tyvärr måste jag gå ner på den här nivån eftersom att du uppenbarligen inte verkar förstå att fotografen har detta som sitt jobb, det är ett yrke att vara fotograf. Det är inte direkt billigt att köpa in kameror, objektiv, blixtar, lokalhyra osv.

Å min poäng är fortfarande att fotografen HAR fått betalt.
 
Sv: Förstora en bild i photoshop?

Om jag scannar in den i min egen dator blir det ju precis samma sak?!

Ja precis. Om du scannar in ditt köpta foto och skickar in till tidningen så kan fortfarande fotografen skicka dig en fet räkning för det - om du nu inte köpte rättigheterna att publicera fotot i valfria tidningar eller den tidning du tänkt skicka det till. Han äger nämligen rättigheterna till de foton han tagit.

Du betalade troligen 800kr för att en professionell fotograf skulle ta sig tiden att fotografera din familj med sin professionella utrustning i sin studio, samt hans arbete med att printa ut bilden/bilderna. Du har med största sannolikhet inte köpt rättigheterna till fotot, utan bara den papperskopia du fick i handen när du gick.
 
Sv: Förstora en bild i photoshop?

Å min poäng är fortfarande att fotografen HAR fått betalt.

Min poäng är att du med största sannolikhet INTE har betalt för att få använda din papperskopia mer än för privat bruk. Dessutom snodde du bilden från nätet (Fotografens hemsida?). Bara för att du köper en bok betyder det inte att du får kopiera upp boken och lägga upp den var som helst även om författaren fått betalt.
 
Sv: Förstora en bild i photoshop?

Å min poäng är fortfarande att fotografen HAR fått betalt.

Man betalar för det som är överenskommet. Har du köpt en PAPPERSKOPIA har du rätten till den. Det är inte tillåtet att överföra den digitalt.

Men det är ju enkelt - ring och fråga!

De som frågar mig är jag tillmötesgående mot. De som bara snor utan att fråga fakturerar jag.
 
Sv: Förstora en bild i photoshop?

Enligt mig....Du har full rätt att göra vad du vill....men detta fjantiga forum är inte rätt ställe att fråga på helt enkelt...ja kan titta på bilden åt dig om du vill....men jag är ingen guru på photoshop
 
Sv: Förstora en bild i photoshop?

Men då bryter ju DU mot lagen och fotografen kan fakturera ävendig.
 
Sv: Förstora en bild i photoshop?

Enligt mig....Du har full rätt att göra vad du vill....men detta fjantiga forum är inte rätt ställe att fråga på helt enkelt...ja kan titta på bilden åt dig om du vill....men jag är ingen guru på photoshop

Jamen så bra! Jag kommer hem till dig och tar vad jag vill ha. Enligt dig har man rätt att göra vad man vill.
 
Sv: Förstora en bild i photoshop?

Vet DU vad det kan kosta att bryta mot upphovsrättslagen?
I detta fall har man inte alls rätt att göra som man vill. Då borde TS köpt rätten till bilden även digitalt och för publicering - inte som pappersporträtt för väggen.
 
Sv: Förstora en bild i photoshop?

(Fotografens hemsida?)QUOTE]

Nej,från vår lokala tidning. Jag förstår er poäng med lagen o allt vad det innebär, men jag tycker fortfarande att det är fel.

Vad är du tycker är fel? Att man måste betala för det man tänker använda bilden till?

Om du köper en biobiljett förväntar du dig väl knappast att få ta med dig rullen hem? Om du bakat en hel kaka och säljer en skiva av den och den som handlat tar hela "för han har ändå betalt", hur känner du då?

Ta en egen bild om du tycker priset är fel, ingen har väl tvingat dig att köpa bilden?

Har du ens frågat vad bilden kostar att få användas digitalt?
 
Sv: Förstora en bild i photoshop?

(Fotografens hemsida?)QUOTE]

Nej,från vår lokala tidning. Jag förstår er poäng med lagen o allt vad det innebär, men jag tycker fortfarande att det är fel.

Det spelar ingen roll om du tycker att det är fel, det är vad lagen säger nu.

Madick kanske inte tycker att det är fel att gå hem till dig och ta med dig allt hon vill ha (Enligt tidigare exempel), men lagen säger att hon inte får, oavsett om hon vill eller inte.

Vill tillägga att det spelar inte någon roll om det är du eller Göran Persson på bilden, lagen säger ändå att du inte får använda den utan tillstånd.

Såg nu att Madick också skrev "Har du ens frågat vad bilden kostar att få användas digitalt?" - det kanske kostar 50 spänn? En hundring?
 
Sv: Förstora en bild i photoshop?

KL
En sådan sak hände mig, jag "lånade" bilder till föreningens bildhemsida (vissa bilder krävde inloggning för att se). Hipp som happ såg jag mina bilder, copyright-märkta och allt, i föreningens jubileumsblad (som såldes till folk utanför föreningen) utan att någon ens frågat om jag godkänner att de används. Blev jäkligt lack och låste bilderna direkt. Om någon hade frågat kanske man hade haft en chans att tänka på saken i alla fall. :crazy:
 
Sv: Förstora en bild i photoshop?

nej, betydligt mer, det är därför jag ville skicka in bilden själv, då jag ansåg att han hade fått betalt och lite till för sina bilder. Vi tycker olika helt enkelt. Nu har jag inte så mycket mer att tillföra i denna tråd...
 
Sv: Förstora en bild i photoshop?

Ja vi tycker olika, bara att din åsikt bryter mot lagen.
 
Sv: Förstora en bild i photoshop?

Välj då en annan fotograf nästa gång, som tar ett pris som du är nöjd med för både papperskopia och tidningspublicering. Det går ju inte riktigt rättfärdiga att sno en grej bara för att man, enligt egna preferenser, fått betala för mycket för en annan. Om jag köper en stor fotografisk tavla från IKEA för 1600kr betyder det ju inte att jag får fotografera av den och använda den som bakgrund på min hemsida bara för att tavlan var så dyr att köpa.
 
Sv: Förstora en bild i photoshop?

Nu har jag ju inte direkt brutit mot nån lag, eftersom jag tog bort bilden från min dator direkt när ni påpekade att det var olagligt. Har jag då ändå gjort fel? Jag förstår inte riktigt varför denna diskussion fortsätter, att vi har olika åsikter kunde vi väl konstatera rätt tidigt i tråden.
 
Sv: Förstora en bild i photoshop?

Man behöver vara två för att fortsätta en diskussion. Vill du inte diskutera mer är det väl bara att sluta? Att ha olika åsikter är ju dessutom själva grundstenen för en diskussion. Hur skulle en diskussion se ut om båda parter var rörande överens? ;) Du tycker att du betalat för mycket för en vara/tjänst och tycker därför att du fritt borde få utnytta flera andra av producentens varor/tjänster efter eget tycke och smak utan överenskommelse med producenten i fråga, jag tycker att det är ett konstigt sätt att tänka. Jag tycker det är ett ypperligt tillfälle för en diskussion.
 

Liknande trådar

Relationer Vi har pratat om att gifta oss ett bra tag nu, men med 3 små barn och gård så finns ingen tid för planering. Vi har även räknat lite på...
Svar
8
· Visningar
572
Senast: Amha
·
IT & mobiler Microsoft Edge. Samsung A51. Varje gång som jag vill flytta foton från telefonen till datorn så scannar datorn in alla bilder som finns...
Svar
2
· Visningar
143
Senast: Migo
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 382
Senast: Gunnar
·
Tjatter Hej någon mer än jag som roar sig ibland med att göra ai-bilder? Tänkte det kunde vara kul att dela med sig lite av det och se andras...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 397
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp