Förstora en bild i photoshop?

fiaskurken

Trådstartare
Finns det nåt superenkelt sätt att förstora en bild? Skickade in vårt bb-foto till tidningen men det blev för smått. Och jag fattar inte ett skit:cool:
 
Sv: Förstora en bild i photoshop?

Det finns egentligen flera sätt att storleksförändra bilder, men det är då en "artificiell" höjning av antalet pixlar som kan fodra lite pyssel med filter etc efteråt för att se bra ut.

Säkrast är att se till att digitalkameran fotograferar med tillräcklig upplösning från början.

För att kunna svara bra på din fråga behöver man egentligen veta mera; hur stor är bilden i dag i mm + upplösning t ex. Ska den tryckas så är det viktigt.
 
Sv: Förstora en bild i photoshop?

Mycket beror på hur mycket för liten den är. Är det marginellt så går det bra att förstora. Är den liten i orginalutförande så är det ju inte mycket man kan göra åt kvaliteten, men bebisbilderna i tidningen brukar vara rätt små, så en liten förstoring bör inte sudda bilden så mycket.

Du öppnar bilden i photoshop, klickar uppe i menyraden på Image(nu har jag den engelska versionen, men det går nog att lista ut om du har svenska) och sen resize image. Då får du upp ett till fönster där du kan välja om du vill förstora i pixlar eller procent, klicka på den lilla rullningslisten vid pixlarna o välj procent, och sen sätter du den på typ 120 procent eller hur mycket som nu behövs.

Annars kan du välja under dessa små rullister, att mäta bilden i cm. Vet du hur stor bilden måste vara så är det ju enklast. Då sätter du den på cm, och skriver in måtten i rutorna.
 
Sv: Förstora en bild i photoshop?

Det finns en bok som det står om en bra teknik för det. Photoshop CS för digitalfotografer.
 
Sv: Förstora en bild i photoshop?

Om grundbilden är bra, tagen med en kamera av god kvalité så kan man interpolera bilden väldigt mycket, är grundbilden sämre går det knappt att interpolera alls utan att det ser förjävligt ut. Tragiskt men sant.

Som Rednex säger finns Scott Kelbys metod att genom Photoshops egna algoritmer förstora en bild med bikubisk skarpare, däremot finns det en plugin som heter Genuine Fractals som ger bättre resultat vid tryck än photoshops inbyggda version, på skärmen är det svårt att se någon skillnad dock.
 
Sv: Förstora en bild i photoshop?

Jag förstår inte ett jota av vad ni säger:p När jag försökte i photoshop blev det suddigt. Fotot är taget hos en riktig fotograf,jag sparade bara ner bilden från internet och trodde jag skulle kunna skicka den vidare till en annan tidning.(herr fotograf skulle ha måånga slantar för att vidarebefodra den:cool:) Här är bilden, ifall nån skulle vilja förbarma sig över mig och förstora den...

17803815.jpg
 
Sv: Förstora en bild i photoshop?

Du är medveten om att du har stulit bilden? Så nej, jag tänker inte hjälp dig.
 
Sv: Förstora en bild i photoshop?

Fotot är taget hos en riktig fotograf,jag sparade bara ner bilden från internet och trodde jag skulle kunna skicka den vidare till en annan tidning.(herr fotograf skulle ha måånga slantar för att vidarebefodra den:cool:)

Fotografen vill ha betalt för att vidarebefodra den iom att han äger rättigheterna till bilden. Det är hans jobb.... hans inkomst. Iom att du olovligen laddat ner bilden på internet har du gjort dig skyldig till stöld och bryter mot lagen genom att lägga ut någon annans bild utan att hänvisa till fotografen. Dessutom finns det förmodligen en hel del att säga om att du skickar HANS bild till en tidning utan hans tillåtelse :cool: Vill han så kan han anmäla dig för detta.
 
Sv: Förstora en bild i photoshop?

Fotografen vill ha betalt för att vidarebefodra den iom att han äger rättigheterna till bilden. Det är hans jobb.... hans inkomst. Iom att du olovligen laddat ner bilden på internet

No such thing! Du får visst spara privata kopior av bilder på nätet, du får använda bilderna för enskilt bruk. http://sv.wikisource.org/wiki/Upphovsrättslagen#Framst.C3.A4llning_av_exemplar_f.C3.B6r_privat_bruk

har du gjort dig skyldig till stöld och bryter mot lagen genom att lägga ut någon annans bild utan att hänvisa till fotografen. Dessutom finns det förmodligen en hel del att säga om att du skickar HANS bild till en tidning utan hans tillåtelse :cool: Vill han så kan han anmäla dig för detta.

Däremot har du rätt i att inlänkningen hit strider mot upphovsrätten, att hon lagt den på ett konto på pixbox och för att inte tala om att skicka bilden till en tidning utan upphovsman angiven... Saftig nota skulle man kunna få för det. Mycket saftig.
 
Sv: Förstora en bild i photoshop?

KL

Det är inte så konstigt att folk skriver stora loggor över bilderna de lägger upp på nätet för att förhindra stöld.
 
Sv: Förstora en bild i photoshop?

Jag förstår inte ett jota av vad ni säger:p När jag försökte i photoshop blev det suddigt. Fotot är taget hos en riktig fotograf,jag sparade bara ner bilden från internet och trodde jag skulle kunna skicka den vidare till en annan tidning.(herr fotograf skulle ha måånga slantar för att vidarebefodra den:cool:) Här är bilden, ifall nån skulle vilja förbarma sig över mig och förstora den...

Om jag var du skulle jag snabbt som ögat ta bort den där bilden från Pixbox innan det dimper ner en räkning.

Bilden är suddig eftersom den är förminskad just för att folk INTE ska sno bilden. Arbetar du gratis eller vill du ha lön för ditt arbete?

Ser jag mina bilder ute (eller får tips) så varnar jag en gång, är inte bilden borta inom den tid jag angett skickar jag faktura dels på vad bilden hade kostat, dels en straffavgift. Detta finns såklart angivet på min sida också om det nu skulle finnas folk som inte förstår vad som gäller med upphovsrätt.

Skulle jag hitta en av mina bilder i en TIDNING kan jag lova att det blir ännu större räkning, och ingen varning eftersom skadan redan är skedd.
 
Sv: Förstora en bild i photoshop?

Eller så kanske fotografen redan hunnit ta en skärmdump för att ha som bevismaterial när fakturan sedan dimper ner i lådan hos TS! ;)
 
Sv: Förstora en bild i photoshop?

Det var ju vad TS skulle göra, lämna den till en tidning, och det Prosit skrev att det är olagligt...

Men använd ögonen!

No such thing! Du får visst spara privata kopior av bilder på nätet, du får använda bilderna för enskilt bruk. http://sv.wikisource.org/wiki/Upphovsrättslagen#Framst.C3.A4llning_av_exemplar_f.C3.B6r_privat_bruk

Däremot har du rätt i att inlänkningen hit strider mot upphovsrätten, att hon lagt den på ett konto på pixbox och för att inte tala om att skicka bilden till en tidning utan upphovsman angiven... Saftig nota skulle man kunna få för det. Mycket saftig.
 
Sv: Förstora en bild i photoshop?

Fotografen vill ha betalt för att vidarebefodra den iom att han äger rättigheterna till bilden. Det är hans jobb.... hans inkomst. Iom att du olovligen laddat ner bilden på internet


No such thing! Du får visst spara privata kopior av bilder på nätet, du får använda bilderna för enskilt bruk. http://sv.wikisource.org/wiki/Upphovsrättslagen#Framst.C3.A4llning_av_exemplar_f.C3.B6r_privat_bruk

Däremot har du rätt i att inlänkningen hit strider mot upphovsrätten, att hon lagt den på ett konto på pixbox och för att inte tala om att skicka bilden till en tidning utan upphovsman angiven... Saftig nota skulle man kunna få för det. Mycket saftig.

Det jag menar med min mening är att den bilden som han har kvar hos sig, äger han rättigheterna till. Dvs den bilden som han ville ha betalt för att skicka till TS. De bilderna hon redan köpt är hennes, o dessa får hon göra vad hon vill med. O jag skrev väl lite luddigt, med att hon olovligen laddat ner bilden. Jag skulle kanske ha skrivit att hon laddat ner bilden och olovligen lägger ut den i sitt privata album på internet utan fotografens godkännande.... och dessutom skickar bilden till tidningen ... osv.
 
Sv: Förstora en bild i photoshop?

KL

TS har fortfarande bilden uppe.
 

Liknande trådar

L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 377
Senast: Gunnar
·
Tjatter Hej någon mer än jag som roar sig ibland med att göra ai-bilder? Tänkte det kunde vara kul att dela med sig lite av det och se andras...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 397
Senast: cili
·
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 611
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 519
Senast: verser
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp