Förstora foto

aiquen

Trådstartare
Jag har en bild som jag gärna skulle vilja förstora. Dessvärre är bilden tagen med en digitalkamera modell äldre, med ganska få megapixlar (lite drygt 3 MP) så jag undrar om det överhuvudtaget går att få till en bra förstoring, och hur stor i så fall (max. storlek)?

Tacksam för svar!
 
Sv: Förstora foto

Max A4 men det kan vara gränsfall beroende på fotokvaliten.
Har du photoshop elements eller liknande? Där kan du försöka experimentera upp kvaliten lite, även öka på skärpa och sånt.
Tyvärr är jag inte så bra på Photoshop själv så jag kan inte tipsa om HUR.
Vill du ha en större tavla på väggen så lägg en passparou (hur det nu stavas) runt bilden så kan du ha en större ramstorlek.
 
Sv: Förstora foto

det finns någon plugin till photoshop som beräknar upp bildstorleken o9ch inte bara tar pixel x2 som kan ge bra resultat, men jag har just nu inte en aning om vad den heter....
 
Sv: Förstora foto

Tyvärr finns det inga CSI-funktioner i verkligheten, för det är svårt (omöjligt) att återskapa information som inte finns med i bilden. Tyvärr ger dessutom gärna digitalkameror ifrån sig bilder som redan är jpg-komprimerade (ännu mer förstörd information). Men ibland kan man lura ögat. Pluginen Kuckeliku nämnde kan vara Genuine Fractals. Kostar inte direkt gratis, och ska du bara förstora ett gammalt foto för att hänga på väggen så är det tokigt mycket för dyrt, men det finns en 30-dagars testversion man kan ladda hem...

Dock finns det en metod som kallas Stair Interpolation som faktiskt ger ett resultat som ska vara jämförbart med genuine fractals, men som är gratis. Den går ut på att man helt enkelt förstorar bilden en liten bit i taget. Exempelvis att man förstorar bilden 110% varje gång tills man fått den tillräckligt stor. Det funkar finfint att använda photoshops (eller annat programs) egna bicubic-interpolering, men vill man ha bästa möjliga resultat rekommenderar jag att ladda hem irfanview (som är ett superbt litet gratis grundläggande bildbehandlingsprogram), och använda irfanviews Lanczos-interpolering för att steg för steg skala upp fotot till rätt storlek

Vill också delvis rätta Kuckeliku lite. Det är bara nearest neighbour-metoden som förstorar genom att bara "göra varje pixel lite större". Bilinear och bicubic interpolerar medelvärden (dvs "beräknar förstoringen" i högre grad), vilket ger en mjukare förstoring.
 
Senast ändrad:
Sv: Förstora foto

Speaking of that. Det är lite underligt att ett program som i övrigt är så avancerat så totalt saknar inställningsmöjligheter för att ändra bildstorlek. Att inte ha lanczos, eller för den delen custom-algoritmer, och speciellt att inte ens kunna ställa in parametrarna är ... snålt.
 
Sv: Förstora foto

Speaking of that. Det är lite underligt att ett program som i övrigt är så avancerat så totalt saknar inställningsmöjligheter för att ändra bildstorlek. Att inte ha lanczos, eller för den delen custom-algoritmer, och speciellt att inte ens kunna ställa in parametrarna är ... snålt.

Definitivt. Photoshop håller rent generellt en väldigt ojämn nivå, och just såna här saker kan man svära en del över. Man får använda matlab. ;)
 
Sv: Förstora foto

Definitivt. Photoshop håller rent generellt en väldigt ojämn nivå, och just såna här saker kan man svära en del över. Man får använda matlab. ;)
då blir en av mina kunder glad, han är regionsäljare på matlab...
 
Sv: Förstora foto

För normala användare: Absolut. Normala användare använder sitt ordinarie bildbehandlingsprogram för att uppförstora sin bild, oftast med ett halvtaskigt resultat som bäst. Men metoden jag beskrev ovan (Stair Interpolation) får man ett bättre resultat - fortfarande bara med hjälp av sitt vanliga bildbehandlingsprogram.

Men för de som söker absolut kontroll är det tunnsått. Men nämn gärna något annat verktyg där du har full kontroll över alla algoritmparametrar och där du relativt enkelt kan stoppa in custom-algoritmer för att förändra bildstorlekar... :) Matlab är helt ok att jobba med när man ska processa bilder på bildnivå så att säga.
 
Sv: Förstora foto

Jag har en bild som jag gärna skulle vilja förstora. Dessvärre är bilden tagen med en digitalkamera modell äldre, med ganska få megapixlar (lite drygt 3 MP) så jag undrar om det överhuvudtaget går att få till en bra förstoring, och hur stor i så fall (max. storlek)?

Tacksam för svar!

Ta Paint till hjälp det brukar jag göra :))
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
785
Senast: Rosett
·
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
744
Senast: Bonita4
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 043
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 964
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp