Försvinner alkoholen när man lagar maten i crock-pot?

Mirre

Trådstartare
Eller har jag klantat mig nu?
Gör sjömansbiff i vår crock-pot och tog den öl vi hade hemma. Med alkohol i.
Nu när maten nästan är klar så insåg jag att alkoholen kanske inte försvinner när man gör så? Eller?
 
Eller har jag klantat mig nu?
Gör sjömansbiff i vår crock-pot och tog den öl vi hade hemma. Med alkohol i.
Nu när maten nästan är klar så insåg jag att alkoholen kanske inte försvinner när man gör så? Eller?
Eller bör jag koka det i gryta också en stund? 🤔 Är ju tre (kanske fyra) barn som ska äta också.
 
Vet inte om jag blev så mycket klokare av det dock 🤔 Försvinner alkoholen i en stängd crock pot, den kan ju inte förångas bort då så att säga. *Känner mig korkad*
Logiskt sätt borde alkoholen vilja befinna sig i gasfas och kommer hamna där när den kan. Dvs vid trycklöst direkt och vid trycksatt när du öppnar locket.

Etanolångor är dock rätt tunga vid rumstemp så jag vet inte om de hänger kvar vid ytan eller sticker iväg med vattenånga? Själva vätskan kommer nog vara i det närmaste alkoholfri.
 
Har aldrig funderat över det. Mvh använt crockpot i minst 5 år och har riktigt vin och riktig öl i maten jämt vid tillagning sv grytor köttfärssås mm.... det är så lite mängd man har i så är nog ingen fara...
 

Liknande trådar

Mat Följer ett program där man kommer hem till privatpersoner som gör en 3-rätters meny. Det programmet finns i Sverige också i nästan samma...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
4 174
Senast: hastflicka
·
Mat Jag blir så förvirrad. Hoppas att Buke kan ge mig klarhet. Vad är egentligen den där processade maten man ska undvika om man vill vara...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 131
Senast: Askvind
·
Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 609
Mat Det verkar som att det blir middag hemma hos oss på julafton och jag är inte så speciellt förtjust i traditionellt julbord. Det är gott...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 485
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp