Bukefalos 28 år!

Försvunna hästar i Uppdrag granskning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Försvunna hästar i Uppdrag granskning

Fy vilken mardröm...
Hoppas verkligen att ni hittar henne :(


Ja verkligen en mardröm.. ingen kännsla jag någonsin skulle önska någon annan att få:( Det är verkligen jobbigt...
 
Sv: Försvunna hästar i Uppdrag granskning

...det har varit många trådar om Ametist. Vill du läsa så sök bara på "Ametist" eller "Knorrevången" så får du upp allihop.

Jag lider verkligen med dig Pjok, och alla andra som blivit lurade av folk som sagt sig vilja det bästa för era hästar.
Det är så jävla tragiskt att man måste utgå ifrån att man inte kan lita på någon, men så fungerar det ju i vårt samhälle idag. Hur mycket "bevis" vi än får för att de personer vi träffar har ärliga avsikter så kan det visa sig att så inte är fallet.
Jag har haft TUR med vilka som varit fodervärd eller vilka jag sålt häst till, men efter detta så är jag tveksam till om jag någonsin kommer att göra mig av med någon häst igen. Isåfall kommer jag aldrig lämna någon till ett hem jag inte besökt först.

Människan är det farligaste djuret och våra hästars största fara.
 
Sv: Försvunna hästar i Uppdrag granskning

I vilken del av Göteborg påstod dom att din häst skulle stallas upp ? Finns inte deras namn någonstans i någon bokföring eller använde dom falska namn ?
 
Sv: Försvunna hästar i Uppdrag granskning

Det är väl ingen som tycker att Veronica är en bra människa? Tyvärr har hon väl utnyttjat människor som av ngn anledning inte kunnat ha kvar sina hästar... De här människorna hade ju kunnat ta bort sina hästar själva, då hade de vetat var hästarna tagit vägen.

:bow:
Föraktar människor som gör som Veronica men jag har inte mycket till över för naiva människor som bara ger bort sina hästar eller säljer dem för en symbolisk summa heller, ta ert ansvar och ta bort hästen själva så finns det ingen marknad för sådanna som Veronica.
 
Sv: Försvunna hästar i Uppdrag granskning

... ta ert ansvar och ta bort hästen själva så finns det ingen marknad för sådanna som Veronica.
Nu är det ju på det viset, att ingen av dom där fem hästarna skulle slaktats utan levt vidare som pensionärer. Dom var alltså tydligen i sådant skick att dom kunde leva vidare. Vilket var vad hästägarna ville! Så sluta slänga skit på dom!!!

För den som är intresserad, finns en chatt (Kristina Hedberg svarar) igång på SR:
http://81.92.65.176/svtchatt2/

LIA
 
Sv: Försvunna hästar i Uppdrag granskning

Men om du äger en gammal häst som du inte kan ha kvar, tycker du då inte att det är bättre att du själv väljer att ta bort den än att förlita dig på att andra människor ska ta det beslutet?
 
Sv: Försvunna hästar i Uppdrag granskning

Men hur :devil: dum får man vara !!

Ett par mejl sen står du på gårdsplanen med papper och häst till en helt främmande människa?
Måste ju vara för att döva sitt egna samvete att slippa ta det sista /bästa beslutet.

Jag skickar mina till slakt när det är dax,det gör ont men jag vet iaf var dom är.
 
Sv: Försvunna hästar i Uppdrag granskning

Jag lider verkligen med dig Pjok, och alla andra som blivit lurade av folk som sagt sig vilja det bästa för era hästar.
Det är så jävla tragiskt att man måste utgå ifrån att man inte kan lita på någon, men så fungerar det ju i vårt samhälle idag. Hur mycket "bevis" vi än får för att de personer vi träffar har ärliga avsikter så kan det visa sig att så inte är fallet.
Jag har haft TUR med vilka som varit fodervärd eller vilka jag sålt häst till, men efter detta så är jag tveksam till om jag någonsin kommer att göra mig av med någon häst igen. Isåfall kommer jag aldrig lämna någon till ett hem jag inte besökt först.

Människan är det farligaste djuret och våra hästars största fara.

Tack för det du skriver..

Det går att få stopp på kräken som gör som Veronica. De är många. Det finns redan tydliga nätverk som samarbetar - alltså inte omöjligt att knäcka dom.

Om Uppdrag granskning får mer tips och tilsammans med det vi redan vet så blir det skandal - i vart fall i Skåne......uppdrag granskning "Hästskojare nr 2" om det blir ett nr 2 - kommer i så fall verkligen bli vasst....:devil:
 
Sv: Försvunna hästar i Uppdrag granskning

Förstår inte logiken i frågan. :confused:

Varför ska hästen dödas för att jag inte kan ha den kvar?
Om hästen har kanske 5-10 år kvar att leva, varför ska den inte få göra det, även om just jag inte kan ha den kvar?
Varför är just jag den enda i hela världen som kan ha en häst tills den dör av ålder? (En smula ironiskt- även självironiskt).

LIA
 
Sv: Försvunna hästar i Uppdrag granskning

Förstår inte logiken i frågan. :confused:

Varför ska hästen dödas för att jag inte kan ha den kvar?
Om hästen har kanske 5-10 år kvar att leva, varför ska den inte få göra det, även om just jag inte kan ha den kvar?
Varför är just jag den enda i hela världen som kan ha en häst tills den dör av ålder? (En smula ironiskt- även självironiskt).

LIA


Det kan jag också, men kan jag inte det så väljer JAG att ta bort den för att den inte ska finnas en chans att den hamnar hos sådanna som Veronica, det är mitt ansvar att se till att den inte gör det och det är det enda sättet jag kan vara 100% säker på var den hamnar.
 
Sv: Försvunna hästar i Uppdrag granskning

Men hur :devil: dum får man vara !!

Ett par mejl sen står du på gårdsplanen med papper och häst till en helt främmande människa?
Måste ju vara för att döva sitt egna samvete att slippa ta det sista /bästa beslutet.

Jag skickar mina till slakt när det är dax,det gör ont men jag vet iaf var dom är.

Bara ett par mejl och sedan lasta häst - så var det inte. 2 besök varav ett minst 2 timmar intervju. Telefonintervju med uppfödare och uppfödarens dotter. Därefter en tids bselutvacklande (där KFM kontaktades) och sedan en 70 mila resa tillbaka och skriva kontrakt och hämta häst. Så var det!
 
Sv: Försvunna hästar i Uppdrag granskning

Ett par mejl sen står du på gårdsplanen med papper och häst till en helt främmande människa?
Måste ju vara för att döva sitt egna samvete att slippa ta det sista /bästa beslutet.

Jag skickar mina till slakt när det är dax,det gör ont men jag vet iaf var dom är.
Ändå är det just så som många hästar säljs. Ett par mail/samtal och en provridning, sedan säljs hästen. Har själv sett det. Inte fråga om personupplysning där inte.

Slaktar du alla hästar? Så du vet var dom är? Vilken tur att inte fler resonerar så, för då fanns snart inga hästar alls.

LIA
 
Sv: Försvunna hästar i Uppdrag granskning

Det är väl klart att alla hästmänniskor som betraktar dessa djur med respekt och kärlek blir upprörda när de ser detta pogrammet. Jag har själv lämnat bort två pensionärer till bra människor och kunnat följa deras ålderdom. Det finns ju mycket smuts i hästvärlden och många som tror att djur är kapitalvaror som är till för att tillfreställa ägaren eller ryttarens behov.
 
Sv: Försvunna hästar i Uppdrag granskning

kl

Man fick ju fram ett passnummer eller idnr på en häst som ska ha slaktats på Knorrevången. Jag tror det var Nellys magic och att det ska ha skett i början på januari 2008. Vet någon när den hästen såldes?Alltså hur länge Veronica hade den innan den slaktades?

Såvitt jag vet var det i slutet nov 07 Nellie blev Veronicas.

Men det har redan hänt att slaktjournalerna innehåller passnr på hästar som inte är slaktade, hästar som inte slaktats den dagen det står i slaktjournalen, besiktningsveterinären ser inte skillnad på hingst och valack vid besiktningen.osv osv

Nödslakt görs utanför slakteriet i juli och inget kvitto på hämtat kadaver (Svensk Lantbrukstjänst) styckades hästen i slakteriet eller var tog kadavret vägen???? Ju mer man rotar i Knorrevången ju konstigare blir det:crazy:
 
Sv: Försvunna hästar i Uppdrag granskning

Det är väl klart att alla hästmänniskor som betraktar dessa djur med respekt och kärlek blir upprörda när de ser detta pogrammet. Jag har själv lämnat bort två pensionärer till bra människor och kunnat följa deras ålderdom. Det finns ju mycket smuts i hästvärlden och många som tror att djur är kapitalvaror som är till för att tillfreställa ägaren eller ryttarens behov.

Du har så rätt i vad du skriver. Jag har i bekantskapskretsen flertal exempel på gratis sällkskapshästar som verkligen har det så bra som det var lovat.

"Smutsen" i hästvärlden går att få bort om vi alla bestämmer oss för att prata om det till exempelvis media.
 
Sv: Försvunna hästar i Uppdrag granskning

Såvitt jag vet var det i slutet nov 07 Nellie blev Veronicas.

Men det har redan hänt att slaktjournalerna innehåller passnr på hästar som inte är slaktade, hästar som inte slaktats den dagen det står i slaktjournalen, besiktningsveterinären ser inte skillnad på hingst och valack vid besiktningen.osv osv

Nödslakt görs utanför slakteriet i juli och inget kvitto på hämtat kadaver (Svensk Lantbrukstjänst) styckades hästen i slakteriet eller var tog kadavret vägen???? Ju mer man rotar i Knorrevången ju konstigare blir det:crazy:

Usch, det är det jag tycker är allra mest otäckt. Undrar var hon hade Nellies magic under tiden från nov då hon såldes tills januari, om nu det datumet stämmer.

Jag hoppas att den här typen av affärer kan stoppas. Jag förstår absolut hur jobbigt det måste vara för er. Det handlar ju inte bara om var hästarna är idag, om de slaktats osv utan även hur de mådde innan. Hur hade hästarna det innan de ev togs bort under den tid de var hos Veronica.
 
Sv: Försvunna hästar i Uppdrag granskning

Varför slakta en häst som kanske har några år kvar att leva? Jo, för att hästen ska slippa hamna hos människor som Veronica till exempel.
 
Sv: Försvunna hästar i Uppdrag granskning

Du har så rätt i vad du skriver. Jag har i bekantskapskretsen flertal exempel på gratis sällkskapshästar som verkligen har det så bra som det var lovat.

"Smutsen" i hästvärlden går att få bort om vi alla bestämmer oss för att prata om det till exempelvis media.
:bow::bow::bow:Precis, skönt att det finns människor med ryggrad som dig som agerar.
Har precis fått veta en i mina trakter som skickar hästar till Knorrevången, ska bli ett sant nöje att sprida denna info till alla hästägare häromkring...
 
Senast ändrad:
Sv: Försvunna hästar i Uppdrag granskning

Jag tycker inte att det är ok att "lura" sig till hästar för att sedan slakta dem. Jag tycker inte heller att det är ok att skänka bort sin pensionerade häst.

Jag försvarar INTE V´s agerande i hur hon "fick tag" på hästarna men jag tycker samtidigt att de fd hästägarna är oerhört naiva som ger bort sina hästar till en vilt främmande människa.

Angående V´s uppträde i TV så har hon absolut ingen anledning att uttala sig, det var hennes hästar och hon har således all rätt i världen att slakta dem - Moralisk fel kanske men juridiskt inget hon kan anklagas för.

Beträffande hennes far, så kan jag inte på något vis förstå hur reportern kan fråga honom om dessa hästar, hur ska han veta vad de heter? Passet tar han, men han memorerar antagligen inte vad de heter....eller ni tror han tänker, "jaha, då är det "polly" som ska bli korv idag".

Nej, jag tycker att V har gjort fel som uppgivit felaktiga uppgifter mm. men jag tycker faktiskt att de fd ägarna skulle tänkt sig för innan de gav bort dem. Varför kör man inte själv sin häst till det nya stället? Sålt är sålt och bort givet är bort givet, man har absolut ingen rätt att lägga sig i efteråt. Alla har i denna historia har gjort ett aktivt val och är således ansvariga allihop på olika vis.

Alla dessa påhopp om att V borde skjutas är i allra högsta grad hot och kan polisanmälas. Sedan kan dessa hot kanske tas upp i "uppdrag granskning"
 
Sv: Försvunna hästar i Uppdrag granskning

Ser att ett antal inlägg försvunnit ur tråden, däribland några av mina.
Varför?

LIA
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 041
Senast: Miingla
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 434
Senast: manda
·
  • Artikel
Hästnyheter Svenska Yle granskar hästförsäljning i en tredelad artikelserie. Granskningen visar på en utbredd handel med sjuka hästar, större import...
Svar
0
· Visningar
521
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 353
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp