Bukefalos 28 år!

Försvunnen tråd

M

Murmelin

Hej!
Jag är ny på detta forum och min första och hittills enda tråd är försvunnen.

Efter att ha mejlat så är den troliga förklaringen att nån moderator tyckt att det var en annons (!!!!).

Tråden handlade om ifall någon vet var man kan hitta gammaldags illustrationer på hästar.

HUR kan man få detta till en annons?

Jag undrar också vad detta är för ett konstigt forum där man inte får meddelande om att en tråd tagits bort och VARFÖR???
 
Sv: Försvunnen tråd

Är det en efterlysning som besvaras med en hänvisning till butik där det kan köpas, är det många, många, många som skapar dylika trådar för att sedan själva (under annat nick) hänvisa till sin egen butik/produktion/traderaauktion.

Jag kan bara tala för mig själv när jag säger att om jag skulle meddela varje gång jag tog bort en tråd eller ett inlägg hade jag fått sluta mitt avlönade jobb för att sitta på Bukefalos och meddela användare. Vilket ju inte går, eftersom vi moderatorer jobbar utan lön och jag personligen är beroende av någon form av inkomst för att sätta mat på bordet.
 
Sv: Försvunnen tråd

Ja, men så är inte fallet. Jag behövde tips på websidor eller böcker med gammaldags illustrationer med hästar.
Alltså inte "jag efterlyser en bild an konstnären XX". Jag fick tillslut ett svar från någon som hade en länk till en hemsida. Därefter försvann tråden .

Om jag ska letar efter affärer som säljer en viss sorts pälsglans, så ska jag inte lägga den under hästvård utan under efterlysningar? Eller kommer tråden ändå tas bort om någon svarar med en länk till en butik? För att det kan vara någon som försöker tipsa om sina egna varor?

Hjälp mig förstå för jag tycker förfarandet på Bukefalos verkar vara både ologiskt och godtyckligt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Försvunnen tråd

Om hela trådstartekn är en efterlysning och alltså kommer att besvaras till 100 % med en länk till butik eller inköpsställe etc tar jag bort hela tråden.

Är tråden i sin avsikt inte en efterlysning av inköpsställe etc men det kommer ett enstaka svar tar jag bort det inlägget som länkar.
 
Sv: Försvunnen tråd

Då har jag tre frågor:
1. Var lägger jag en fråga om någon vet var på nätet det finns gamla, viktorianska hästillustrationer?
2. En fråga om var man kan hitta gammaldags bokmärken av hästar?
3. Var man kan köpa Exempelgårdens exempelshampoo?
 
Sv: Försvunnen tråd

Jag skulle vilja vinkla det annorlunda. Vilken del är en diskussion och inte en efterlysning av inköpsställe? Detta är ju ett diskussionsforum, en trådstart är alltså ett diskussionsunderlag. Vilket stämmer in?
 
Sv: Försvunnen tråd

Jag var inte ute efter att vinkla frågeställningen. Jag var ute efter att veta VAR på Bukefalos jag ska lägga dessa typer av frågeställningar. Utifrån ditt svar tolkar jag det som att denna typ av frågor inteär önskvärda på Bukefalos överhuvudtaget.

Hur kommer det sig att Namnlekar, trådar där man efterlyser Vinterbilder, recept etc får ligga kvar? Det är ju inte heller diskussioner.
 
Sv: Försvunnen tråd

Men ingen av de sakerna du nämner har ju med 'handel' att göra eller vad man säger. Bilder, recept osv.

Om man efterlyser en vara (ex illustrationer, schampoo osv) så kan det ju lätt bli en massa reklam för den och den leverantören. Det blir inte mkt till diskussion. Vinterbilder osv ligger ju under Gnägg och är lite mer fritt. :)

Så tolkar jag det i alla fall.
 
Sv: Försvunnen tråd

Vinterbilder osv ligger ju under Gnägg och är lite mer fritt. :)

Så tolkar jag det i alla fall.

I bildtrådarna gäller ju även att man lägger upp egna bilder. Man får ju exempelvis inte kopiera en bild man hittat på någon annans hemsida/pixbox osv och lägga upp utan ägarens tillstånd eftersom detta kan strida mot copyrightlagstiftning.

Så jag tycker nog inte att man kan jämföra bildtrådarna med en tråd där ts efterlyser websidor eller återförsäljare av bilder. Har även för mig att det finns någon regel här på buke som reglerar länkande till andra webbsidor (rätta mig gärna om jag är ute och cyklar:o)

edit: Kom även att tänka på det där med att tipsa om var man kan köpa saker. Om jag inte har fattat det fel så får man uppge tillverkare/märke på saker. Exempel: "Stübben har bruna hoppsadlar". Men man får inte skriva att "Skogstokigs Hästaffär (OBS! påhittat namn ;)) här i Umeå säljer bruna hoppsadlar". Igen, rätta mig om jag har missuppfattat det! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Försvunnen tråd

Okej.

Har jag då fattat det rätt om de tre frågarna jag ställde i #5 är bannlysta på Bukefalos?

Följdfråga:
Min dotter är galen i hästar. Jag vill göra lite väggdekorationer till henne. Eftersom vårat hus går i gammaldags stil vill jag inte ha glassiga foto ur MinHäst, utan jag tänkte göra egna tavlor till henne. Jag letar därför efter gamla illustrationer typ gamla etsningar. Jag har dock svårt att hitta några och behöver därför hjälp. Finns det något sätt att få ställa denna typ av fråga på Bukefalos eller måste jag vända mig till ett annat forum?
 
Sv: Försvunnen tråd

Alla frågor kan ställas, det handlar bara om hur man utformar det hela. Främst är detta ett diskussionsforum, trådar som har karaktär efterlysning är ju ingen diskussion och ska ju därför plockas bort enligt reglerna. Likaså trådar som enbart går ut på att få in länkar till olika sidor är ju ej heller en diskussion. Länkar är tillåtna om det handlar om att fördjupa en diskussion, men som ett komplement till egen skriven text.

Att skriva te x var kan jag hitta..... får nog räknas om en efterlysning, och är väl knappast en diskussion.
 
Sv: Försvunnen tråd

Lite gammal tråd, men jag skulle i ditt läge skriva ungefär det du skrivit för att förklara läget, lägga till "Hur har ni gjort för att få in hästar i ert hem för att det fortfarande ska se gammaldags ut? Finns det nyproduktioner av gammeldags hästbilder eller är det loppisar jag är hänvisad till? Finns det andra sätt än tavlor som får in lite hästar i dotterns rum utan att det ser för "nytt" ut? Har ni bilder på hur ni fått hästar att passa in i ert hem får ni gärna visa bilder för inspiration." och sedan skulle jag posta det på Hem & Hobby. För då är det inte en efterlysning längre, och det inbjuder till diskussion mer än bara en kort fråga om var det finns gammeldags bilder. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
779
Senast: Fazeem
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 581
Kropp & Själ Jag är införstådd på att jag troligen kommer få löpa gatlopp på buke och bli allmänt bespottad och föraktad framöver. Men på mitt jobb...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
6 950
Senast: CarEr
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 676

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp