Bukefalos 28 år!

Försvunnet dokument - AKUT, HJÄLP.

Riley

Trådstartare
Rakt på sak: Ett dokument i docx-format som jag precis sparade och avslutade har försvunnit. Fullständigt. Jag går in i startmenyn och tittar på tidigare filer; Filer som jag inte använt sedan tidigt i eftermiddags finns listade. Jag har gjort en sökning på alla docx-filer på hela datorn. Den finns inte där. Mitt dokument som jag problemfritt sparade för fem minuter sedan är BORTA.

Det är en skoluppgift, 12 sidor som jag suttit med hela dagen.
Alltså, jag sitter här och stortjuter i ren panik nu. VAD ÄR DET SOM HÄNDER OCH HUR KUNDE DET HÄR HÄNDA OCH VAD GÖR JAG NU? Jag stänger inte av datorn, rör inga filer, finns det överhuvudtaget någon chans att få tillbaka dokumentet, vad som nu än har hänt det, eller är det bara för mig att glatt gå och hoppa av min kurs och ta livet av mig?
 
Sv: Försvunnet dokument - AKUT, HJÄLP.

Rakt på sak: Ett dokument i docx-format som jag precis sparade och avslutade har försvunnit. Fullständigt. Jag går in i startmenyn och tittar på tidigare filer; Filer som jag inte använt sedan tidigt i eftermiddags finns listade. Jag har gjort en sökning på alla docx-filer på hela datorn. Den finns inte där. Mitt dokument som jag problemfritt sparade för fem minuter sedan är BORTA.

Det är en skoluppgift, 12 sidor som jag suttit med hela dagen.
Alltså, jag sitter här och stortjuter i ren panik nu. VAD ÄR DET SOM HÄNDER OCH HUR KUNDE DET HÄR HÄNDA OCH VAD GÖR JAG NU? Jag stänger inte av datorn, rör inga filer, finns det överhuvudtaget någon chans att få tillbaka dokumentet, vad som nu än har hänt det, eller är det bara för mig att glatt gå och hoppa av min kurs och ta livet av mig?

Du är säker på att du sparade?
Om så är fallet så är du säker på att du sparade som docx?
ofta som man sparar officedokument så kan det komma upp en fråga "vill du spara som blabla istället så du har alla funktioner" osv.
Och kan då få en annan ändelse.

Vet du VAR du sparade filen?
har du någon i din närhet som är lite extra duktig på windows? (tar för givet..)
Be denna göra så "dolda dokument" visas.
Detta i sin tur med att du går till katalogen där du sparat.
Där kan det ofta finnas en dold kopia på dokumentet från när du öppnade det senast.
Detta är en temporär fil som både microsoft office och open office brukar skapa när man öppnar.
Denna vägen har jag räddat många försvunna skapelser.

Om du har sparat.. så har du till 99.99% chans också filen just där du sparat.

om du går in i office, så finns det ofta på MENY listan ett val som är "senaste dokument" (INTE startmenyn.. utan inne i word/writer programmet).
Där kan du även hitta det.

Om du inte har en vän som är haj på windows så kanske denna google sökningen hjälper.
visa dolda filer windows

Lycka till.
p.s för några år sedan så har dessa metoder har gett mig en enormt lycklig vän och middag efter att hon glömt spara efter att skrivit en hel dag på ett arbete.. :P
 
Sv: Försvunnet dokument - AKUT, HJÄLP.

Jag är helt 100 på att jag sparade. 120. Det var ju inte heller första gången måste jag tillägga, utan jag sparar säkert minst var femte minut och har dessutom autosave var tionde minut aktiverat.

Jag vet exakt vilken mapp jag sparade och i vilket format - sökte dock för säkerhets skull igenom hela datorn efter alla dokumenttyper - och visa dolda filer har jag alltid aktiverat, men den finns inte där. :( Väljer jag "öppna" i Word och får fram listan på senast använda dokument så står den med i listan och på "rätt" plats, men klickar jag på den får jag bara fram sökvägen och "this file could not be found". JAG FÖRSTÅR INTE, jag rörde överhuvudtaget inte filen eller någonting annat på datorn efter att jag sparat och stängt Word, utan jag gick raka vägen in i dokumentmappen för att kopiera dokumentet. :(

Så tusen tusen tack för hjälpen, men det verkar ju vara kört. :(
 
Sv: Försvunnet dokument - AKUT, HJÄLP.

kollat papperskorgen hoppas jag :/.

och du kom inte åt klipp ut istället?

Inte kul när sådant händer..
Om du inte har den temporära filen kvar och inget annat funkar så är det svårt :(.
 
Sv: Försvunnet dokument - AKUT, HJÄLP.

Gå in på avancerad sökning och sök på en fras i dokumentet :idea:
 
Sv: Försvunnet dokument - AKUT, HJÄLP.

Nej, jag kom inte åt någonting. Papperskorgen och varenda skrymsle av burken är kollad fler gånger sedan igår, men nej, så jag har gett upp hoppet och bestämt mig för att lägga ner detta. :(

Nå, åter, tack för hjälpen!
 
Sv: Försvunnet dokument - AKUT, HJÄLP.

Tips. sök i windows efter överskrivten/det namn du sparade i. lätt att det hamnar i fel fil format.
lyckatill
 
Sv: Försvunnet dokument - AKUT, HJÄLP.

Om du råkat ta bort filen utav misstag och inte pysslat alls med datorn så finns det ett litet program kallat PandoraRecovery som kan hitta raderade filer på datorn så länge dom inte blivit överskrivna, värt ett försök :)
 
Sv: Försvunnet dokument - AKUT, HJÄLP.

Hur öppnade du filen?

Om du tex öppnade från ett mail så kan det hända att den sparats i Temp-filer och att det sen är där du har sparat dokumentet. Hur du letar upp dom igen om du har windows orkar jag inte googla upp, men det kanske du kan göra själv isåfall.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 187
Senast: Urigurien
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 530

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp