Bukefalos 28 år!

Förtunna svansen

Jamtland

Trådstartare
Är det någon av er som har problem med att hästen/ponnyn har för tjock svans? Jag har ett shettissto med vit svans, och både hon och jag har problem med den. I höstas så kapade jag den ovanför haserna, inte särskilt snyggt :cool:, men händigt som bara den. Hon orkade ju hålla undan den då hon skulle kissa, och under vintern så har jag bara klippt bort ett par tussar som blivit nersölade.

Men nu när flugsäsongen börjar närma sej så kan man ju inte kapa svansen på längden. Hon har problem sommartid för hon orkar inte vifta så mycket på sin tjocka tunga svans. Någon som har nå bra tips på hur man tunnar ur den snyggt? Hon ska ju inte gå på utställningar, så hur det ser ut spelar väl egentligen ingen roll, men eftersom hon ändå kommer att vistas bland folk så är det ju trevligt om det inte ser alltför jävligt ut :smirk:.

Jenny
 
Prova en förtunningskam för människor. Borde väl fungera på hästsvansar också...Att rycka tycker jag då inte om...aj aj...att slita strån...tänk själv hur det skulle kännas, och helst om den är så tjock som du säger. För bästa resultat vid urtunningen så borde du nog genomtvätta den först så den är absolut fri från smuts/fett, och faktiskt därefter dänga i massor med balsam...annars tovar ju skiten i hop sig på nolltid...och då ser det ju ut därefter när man jobbat sig igenom med en förtunningskam :-) . Men prova en sån kam.
 
På en håröm häst blir det inte så bra men annars brukar de inte protestera.

Man tar ju inte hela svansen på en gång förstås :)

Det blir iaf snyggt och "naturligt".
 
Jag vet inte hur man gör... Har aldrig ryckt vare sej man eller svans på en häst förut.

Jenny
 

Liknande trådar

Hästvård Står i valet och kvalet att kapa en del på ena hästens mastodontsvans. Den är tjock, extremt tung, korkskruvar ihop sig, blir skitig och...
2
Svar
23
· Visningar
2 881
Senast: Trott
·
Hästvård Snyft, min 3åring har stått i ett tävlingsstall i en månad (hjälp med inridning)... Nu är han hemma igen, men DE KAPADE SVANSEN! över...
Svar
15
· Visningar
4 224
Senast: MiniLi
·
T
Hästvård Måste bara ta hjälp och höra om det är någon annan som har råkat ut för att hästarnas svansar "försvinner"??? Först svor jag över...
Svar
17
· Visningar
1 576
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp