Bukefalos 28 år!

Förvara höet så här?

J

Jozzi

Hejsan,

Har ett liten fundering. Ska göra om stallet och får lite problem med höförvaringen denna vinter bara. Kan man förvara höet i ett sånt här tält?

1441_s.jpg


Jag tänkte att man kunde ha pallar under höet så det får luft, men jag är lite fundersam hur mössen osv boar in sig ännu mera där inne eftersom tältet kommer att stå utanför stallet och katterna tar sig inte i i tältet och gör sitt jobb.
Sedan är jag lite fundersam över om höet blir lättare dammigt där.

Vad tror ni?

//Jozzi
 
Sv: Förvara höet så här?

Temperaturväxlingar ger upphov till kondens, höet suger lätt i sig fukt från luften, fuktiga väggar, betonggolv odyl. Fuktigt hö = bra grogrund för mögelsvampar.

Ett tips är att "klä" in höbalarna med halm, som ger ett fuktskydd. Balarna får absolut inte stå direkt på markplan men det hade du redan tänkt på.

Vad det gäller katternas naturbehov och råttbon, så är det otrevligt att få in i hästarnas mat men samtidigt så är de en ren omöjlighet att hålla borta.
Du vill inte veta vilken aktivitet som förekommer på vanliga höskullar....

Jag tror inte att höet blir dammigare av denna förvaring eller så förstod jag inte vad du tänkte på.

Som en temporär lösning tills en bättre förvaringsmöjlighet finns så ska väl detta tält fungera så länge det inte bildas för mycket kondens och fuktighet inuti.
 
Sv: Förvara höet så här?

Risken för mögel är stor i ett tält just eftersom kondens bildas på tältduken.
Men om du klär in allt hö med halmbalar så borde det gå.
Då möglar halmen istället och förhoppningsvis håller sig hö´t fräscht.
 
Sv: Förvara höet så här?

Hejsan,

Tack till er båda för svarena och för tippsen.
Det där med halmen tänkte jag inte alls på. Ska fundera mera på detta så får jag se hur det blir sen i vinter. Tackar så mkt iaf! :)

//Jozzi
 
Sv: Förvara höet så här?

Halm är ett måste om du ska ha det så. Det möglar garanterat annars. Halm möglar inte lätt. Vår har ibland legat som täckning i flera år. Det suger inte åt sig fukt.
 
Sv: Förvara höet så här?

Kan du inte byta till hösilage då? Det kan ju förvaras ute... Eller hur är det med inplastat hö?
 
Sv: Förvara höet så här?

Ett tips:idea:
De senaste två åren har jag förvarat höet i min hästtransport utan problem.
Men man kan ju inte åka någonstans när den är proppfull, annars brukar jag lasta i och ur balarna. Man måste ju även ha en höleverantör som tillåter att man hämtar höet i omgångar. Och en hästtransport:)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 106
Senast: Oknytt
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
934
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 361
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
304
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur valde ni uppfödare?
  • Färsk/frystorkat foder
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp