Bukefalos 28 år!

Förvara passet ihop med hästen

Lantbrukstjänst vill aldrig se passen och det behövs inte ens pass för att anlita dem. Knepigt det stod så i anvisningarna. Jag tog också bort en i början på året, och då stod inget och de ville inte se fast jag hade det i handen.
Jag fick fylla i passnummer i beställningen och sedan stod det att det skulle visas upp. Men han som kom hit ville inte alls se dom.
Kan ju vara lite olika med olika underleverantörer av tjänsten. Men det känns lite konstigt att stå där med häst pass och ingen som bryr sig.
 
Tills du ska flytta, det är väl då hästägare haft problem med att få tillbaka sina pass i de fall jag har hört om.

Jag har redan flyttat ut ur nuvarande stall en gång när jag lämnade tillbaka förra foderhästen. Sen flyttade jag förvisso tillbaka ganska snabbt igen när nuvarande häst kom in i bilden.
 
Jag har inga problem anförtro stallägaren passet. Dock vill jag inte ha pass i ett gemensamt kassaskåp där alla inack och medryttare och kreti och pleti kan hämta det

Jag har mitt pass bland mina grejer och dessutom är vi bara tre personer i stallet varav jag är den enda inackorderade. Har stått i samma stall i 5 år och trivs alldeles förträffligt men så är stallägaren en väldigt vettig och normal person......precis som jag. :D
 
Jag har mitt pass bland mina grejer och dessutom är vi bara tre personer i stallet varav jag är den enda inackorderade. Har stått i samma stall i 5 år och trivs alldeles förträffligt men så är stallägaren en väldigt vettig och normal person......precis som jag. :D

Jag har vara stått i stora inackorderingsstall, 20-25 platser, vilket givetvis färgar mitt svar. Men man kan ju såklart stå inack i mindre stall med... Och då blir det nog annorlunda även för mig jmf med just det jag tänkte på med många hästar
 
Måste rätta mig själv lite. Det är faktiskt inte heller ägarbeviset som är den juridiska handling som talar om vem som är ägare. Utan det är kontrakt, köpeavtal, kvitto eller liknade som visar att man har köpt hästen.
Hur funkar det när vi som var tvungna att tilläggsregistrera våra hästar, även var tvungna att skicka med ägarbevis. Numera står det i passet att det är jag som äger hästen.
 
Hur funkar det när vi som var tvungna att tilläggsregistrera våra hästar, även var tvungna att skicka med ägarbevis. Numera står det i passet att det är jag som äger hästen.

behålla en kopia?

Jag har inget ägarbevis på min. Det har kommit bort. Bekymrade inte ens danskarna som tyckte "om du vill ha ett fyll i den här lappen och skicka en kopia på köpeavtal", eller så struntar du i det.

Så SH fick pass och kopia av köpeavtal. Lite sjukt eg det "går så lätt"
 
behålla en kopia?

Jag har inget ägarbevis på min. Det har kommit bort. Bekymrade inte ens danskarna som tyckte "om du vill ha ett fyll i den här lappen och skicka en kopia på köpeavtal", eller så struntar du i det.

Så SH fick pass och kopia av köpeavtal. Lite sjukt eg det "går så lätt"
Hur menar du med kopia?

Jag syftar mer på om det nu är passet som är det nya ägarbeviset eller om det är det gamla köpekontraktet.
 
Mitt förra halvblod hade klippkort på klinik. Vi var på ett gäng olika från Uppsala till Helsingborg. Ingen frågade någonsin efter hans pass, när han skulle opereras tvingade jag dem att ta passet om något skulle hända. Den enda som någonsin har varit intresserad av passet är veterinär som vaccinerar.
Upplevt samma, haft med passet när vi varit iväg på klinik men de vill inte ens titta. Det är som du skriver när veterinär vaccinerar, då vill de se.
 
Jag har inga problem anförtro stallägaren passet. Dock vill jag inte ha pass i ett gemensamt kassaskåp där alla inack och medryttare och kreti och pleti kan hämta det

Jag vet flera stora stall med många inackorderade som har ett större skåp med varsitt låsbart fack. Man själv och stallägaren, som vid en kontroll är djurhållare, har tillgång till facket så att hästpassen kan uppvisas utan dröjsmål vid en kontroll. Det är enligt Kommissionens genomförandeförordning (EU) 2015/262, dvs inget Jordbruksverket själva kan bestämma eftersom alla EU förordningar gäller oberoende av nationell lagstiftning.

Sedan gör Lantbrukstjänst fel när de inte kollar hästpassen, för det är de skyldiga att göra när de avlivar hästar.
 
Tills du ska flytta, det är väl då hästägare haft problem med att få tillbaka sina pass i de fall jag har hört om. Jag har verkligen varit med om stallägare som gått från Dr Jekyll till Mr Hyde, nu hade tack och lov inte min kompis sitt hästpass hos stallägaren i det fallet men jag kan garantera dig att hon inte hade fått ut dom.
Jag fick dra från ett stall på dagen (packade allt å åkte inom 2h), där hade jag ALDRIG fått mitt pass... Allt borde vara via chip. Passet ska vara för ägaren att visa upp vid olika tillfällen (och som reserv om chipet vandrar)
 
Hur menar du med kopia?

Jag syftar mer på om det nu är passet som är det nya ägarbeviset eller om det är det gamla köpekontraktet.

Alltså av ägarbeviset som du skickar in. Eller fattade jag dig fel nu?

Pass är aldrig ägarbevis vad jag vet. Det är bara hästens id-handling. Men om man, som på min Welsh tex, registrerar ägare i passet så blir ju ägarbeviset inbyggt - genom just den sidan.

Men i ett sånt fall så mellan köpt och fått tillbaka passet med dig som ägare har du ju köpekontraktet.

Och i läge där a står som reg ägare i passet men B köpt hästen av a. Så är det B som via köpeavtalet kan bevisa att hen äger hästen. Avtalet trumfar reg ägare. Däremot om du tappar bort avtalet så kan du aldrig motbevisa att a äger hästen.
 
Alltså av ägarbeviset som du skickar in. Eller fattade jag dig fel nu?

Pass är aldrig ägarbevis vad jag vet. Det är bara hästens id-handling. Men om man, som på min Welsh tex, registrerar ägare i passet så blir ju ägarbeviset inbyggt - genom just den sidan.

Men i ett sånt fall så mellan köpt och fått tillbaka passet med dig som ägare har du ju köpekontraktet.

Och i läge där a står som reg ägare i passet men B köpt hästen av a. Så är det B som via köpeavtalet kan bevisa att hen äger hästen. Avtalet trumfar reg ägare. Däremot om du tappar bort avtalet så kan du aldrig motbevisa att a äger hästen.
Ok vi säger så här då:
Säg att du har ett gammalt ägarbevis på papper hemma (typ köpekontrakt eller liknande) och så har du passet, där det står i det att det är du som är ägaren.
Det är just det jag funderar på, vilket som gäller passet eller det "gamla pappret".
 
Och i läge där a står som reg ägare i passet men B köpt hästen av a. Så är det B som via köpeavtalet kan bevisa att hen äger hästen. Avtalet trumfar reg ägare. Däremot om du tappar bort avtalet så kan du aldrig motbevisa att a äger hästen.
Så egentligen är ju köpeavtalet/kvittot det absolut viktigaste handlingen att inte tappa bort!
 
Ok vi säger så här då:
Säg att du har ett gammalt ägarbevis på papper hemma (typ köpekontrakt eller liknande) och så har du passet, där det står i det att det är du som är ägaren.
Det är just det jag funderar på, vilket som gäller passet eller det "gamla pappret".

Aha. Bra fråga. Jag behåller alltid båda. För kombinationen köpeavtal och vara reg ägare i passet är svårslagen. OCH... Om du köpt från A, men sen kommer person B med ett avtal där det står att hen köpt din häst från A - då vill du verkligen ha ditt köpeavtal och inte bara vara registrerad.

Det står tom ang mitt pass där ägare registreras att det INTE är ägarbevis. Så jag personligen vårdar mina köpeavtal ömt. De bevisar mer än nåt annat att det är min häst. Dock så om
Nån kommer med ett fejkat köpeavtal är det såklart en extra trygghet att stå som ägare i passet. Men alla pass har inte ens möjlighet reg ägaruppgifter utan kör det på eget papper.

Och även de som reggat i passet brukar man få ägarändringsblankett där man är förtryckt som säljare/tidigare ägare. Att ha den bevisar också massor.
 
Aha. Bra fråga. Jag behåller alltid båda. För kombinationen köpeavtal och vara reg ägare i passet är svårslagen. OCH... Om du köpt från A, men sen kommer person B med ett avtal där det står att hen köpt din häst från A - då vill du verkligen ha ditt köpeavtal och inte bara vara registrerad.

Det står tom ang mitt pass där ägare registreras att det INTE är ägarbevis. Så jag personligen vårdar mina köpeavtal ömt. De bevisar mer än nåt annat att det är min häst. Dock så om
Nån kommer med ett fejkat köpeavtal är det såklart en extra trygghet att stå som ägare i passet. Men alla pass har inte ens möjlighet reg ägaruppgifter utan kör det på eget papper.

Och även de som reggat i passet brukar man få ägarändringsblankett där man är förtryckt som säljare/tidigare ägare. Att ha den bevisar också massor.
Jag har också kvar båda, i alla fall tills olyckan är framme om det vill sig illa, tänker t ex brand.
Fast det är väldigt sällan man har med sig något annat än passet när man är ute å far förstås och de enda som ville se det andra var ju när jag tilläggsregistrerande, annars ligger det mest och skräpar här hemma.
 
Jag har också kvar båda, i alla fall tills olyckan är framme om det vill sig illa, tänker t ex brand.
Fast det är väldigt sällan man har med sig något annat än passet när man är ute å far förstås och de enda som ville se det andra var ju när jag tilläggsregistrerande, annars ligger det mest och skräpar här hemma.

Det andra behöver du enbart vid ev tvist. När de vill se passet skiter de i vem som äger hästen, de vill "bara" se hästens id-handling liksom.

Men när det blir nät tjafs eller tvist om ägande. Då vill du ha papprena som "skräpar" därhemma. Då är de guld värda. Eller när din häst står inackorderad och ägaren till stallet åker på en utmätning eller... Vårda dem ;)
 
Jag har hästen hemma på gården. Så jag har passet i huset som har lås och larm.
Jag kommer inte ta med på uteritter. Det blir för otympligt.
 
Hur funkar det när vi som var tvungna att tilläggsregistrera våra hästar, även var tvungna att skicka med ägarbevis. Numera står det i passet att det är jag som äger hästen.
Man måste skilja på "lag" och på regler hos olika rasföreningar. Ägarbevis är något som vissa rasföreningar har och det är deras papper och regler. Juridiskt alltså enligt lagen så har varken pass eller ägarbevis samma värde för att styrka ägandeskap som kvitto, köpeavtal eller liknande.
 
Jag fick fylla i passnummer i beställningen och sedan stod det att det skulle visas upp. Men han som kom hit ville inte alls se dom.
Kan ju vara lite olika med olika underleverantörer av tjänsten. Men det känns lite konstigt att stå där med häst pass och ingen som bryr sig.
Ja lite snopet var det
 

Liknande trådar

Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 708
Senast: caballus
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 877
Senast: Lhas
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 412
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 575
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Betyg idrott högstadiet
  • Växtnäring
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp