Bukefalos 28 år!

Förvara passet ihop med hästen

Hmmm, jag kanske borde prata med ägaren till sällskapshästen som jag har på foder. Hon lämnade inte med passet så jag har bara till min häst hemma.
 
Jag lämnar bara ut passet till personer jag känner väldigt väl. Tänker på när min häst varit ute på foder eller hingsten på betäckningssäsong hos någon annan.

Även om jag bodde i senaste inack.-stället i 17 år med hästen hade jag aldrig låtit dem ha passet.
Jag bodde iofs inte långt därifrån och kunde hämta det under 15 minuter.

Men även om det inte är en värdehandling på värdehandlingar vis så är det ju det ändå.
Du kan inte tävla utan pass. Däremot är det lätt att exportera häst (i alla fall till Norge, säkert på andra ställen också).
Kommer du till tullen så måste du visa passet men inte något jävla ägarbevis.

Så, vill någon mot förmodan sno hästen eller hålla mitt pass gisslan så märks det lika tydligt som om de tog mitt ägarbevis.

Jag är mycket restriktiv med passet. De får stämma mig i såfall.
 
Jag lämnar bara ut passet till personer jag känner väldigt väl. Tänker på när min häst varit ute på foder eller hingsten på betäckningssäsong hos någon annan.

Även om jag bodde i senaste inack.-stället i 17 år med hästen hade jag aldrig låtit dem ha passet.
Jag bodde iofs inte långt därifrån och kunde hämta det under 15 minuter.

Men även om det inte är en värdehandling på värdehandlingar vis så är det ju det ändå.
Du kan inte tävla utan pass. Däremot är det lätt att exportera häst (i alla fall till Norge, säkert på andra ställen också).
Kommer du till tullen så måste du visa passet men inte något jävla ägarbevis.

Så, vill någon mot förmodan sno hästen eller hålla mitt pass gisslan så märks det lika tydligt som om de tog mitt ägarbevis.

Jag är mycket restriktiv med passet. De får stämma mig i såfall.

Det går iofs utmärkt att tävla utan pass.
 
Inte på de tävlingar jag tävlat. Eftersom vaccineringarna ska vara i passet och passet ska dessutom visas upp på vetkontroll. Det förekommer även ibland stickkontroller på chip.

SvRF-tävlingar går det fint med vidimerad kopia på vaccsidan.

Dock skulle ju LST ha synpunkter på om man inte har pass med sig på tävling om de gjorde en kontroll på tävling.
 
SvRF-tävlingar går det fint med vidimerad kopia på vaccsidan.

Dock skulle ju LST ha synpunkter på om man inte har pass med sig på tävling om de gjorde en kontroll på tävling.

Fast passet måste fortfarande visas på vetkoll. Inte för visning av vaccinet utan visning av pass. SvRF-tävlingar.
 
Jag förvarar mitt pass i bilen, annars skulle jag aldrig komma ihåg det när jag åker och tävlar eller tränar.
Jag vet heller inte riktigt vem som skulle anses vara stallansvarig i vårt stall som är ett kollektiv som drivs av en förening? Får föreningen böter då ifall passet inte finns i stallet om Länsstyrelsen kommer?
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Jag har aldrig visat pass på besiktning på tävling? Gäller det bara vissa grenar?

Jag kan ju bara svara på hur man gör i körning. Kanske är det speciellt för den grenen och på vissa meetings där andra grenar är inblandade.
Jag har tävlat upp till msv men fick visa på många tävlingar även på låg nivå, dock inte alla.
 
Jag kan ju bara svara på hur man gör i körning. Kanske är det speciellt för den grenen och på vissa meetings där andra grenar är inblandade.
Jag har tävlat upp till msv men fick visa på många tävlingar även på låg nivå, dock inte alla.
Ah, jag tävlar hoppning och fälttävlan och jag har aldrig visat pass på tävling alls. Eller ja, den nuvarande har bara sina vaccinationer införda i passet men till den gamle hade jag fortfarande ett aktuellt vaccinationsintyg (förutom passet) som jag visat just för att slippa ta ur passet ur bilen på tävling.

Vid vet besiktning brukar de bara kolla hästens nummer.
 
I westernvärlden är det också passkoll vid vetchecken. Dock är det inte vetcheck varje tävling utan varierar beroende på nivå
 
Jag förvarar mitt pass i bilen, annars skulle jag aldrig komma ihåg det när jag åker och tävlar eller tränar.
Jag vet heller inte riktigt vem som skulle anses vara stallansvarig i vårt stall som är ett kollektiv som drivs av en förening? Får föreningen böter då ifall passet inte finns i stallet om Länsstyrelsen kommer?
Ja det är föreningen - eller den som är utsedd som stallansvarig gentemot LS. Har ni inget §16-tillstånd? Kanske man inte behöver om det är en förening?
 
Jag har inget köpekontrakt på min ena, så kan det bli när man litar på att nån i utlandet fixar....
Jag står dock som ägare i passet så det passet lämnar inte mitt hus annat än om jag ska till veterinären (tävlar inte).
 
Passet ligger på gården där även hästarna står och följer med när jag åker med hästarna.
När Simba var på annan gård på bete var passat där.

Kvittot på Toppen och kvittona till hingsten här jag på Simba inlåsta i vapenskåpet ihop med andra viktiga papper.
 
Har passet i min tävlingsmapp i mammas hus. Min häst står uppstallad på mammas gård. Tävlar inom westernridning och visar alltid upp passet vid ankomst.

Dock tar jag inte med passet när vi åker bort på träningar eller dylikt.
 
Jag fick fylla i passnummer i beställningen och sedan stod det att det skulle visas upp. Men han som kom hit ville inte alls se dom.
Kan ju vara lite olika med olika underleverantörer av tjänsten. Men det känns lite konstigt att stå där med häst pass och ingen som bryr sig.
om man läser på deras sida så står det att man kan få med hästens namn och regnummer på kvittot, om man skulle behöva det för försäkringsärenden och liknande. På förstasidan står det, längst ner, att det inte krävs pass för deras tjänster.
http://www.svensklantbrukstjanst.se/aktuellt/index.html
Sedan gör Lantbrukstjänst fel när de inte kollar hästpassen, för det är de skyldiga att göra när de avlivar hästar.
Varför skulle det vara det?
Hästar som går till slakt ska givetvis kollas mot passet, eftersom köttet ska tas tillvara. Men en häst som ska avlivas och destrueras, varför ska det vara nödvändigt att kolla dess identitet?
Deras verksamhet lär väl, liksom många andras, vara omgärdat av regler och tillstånd och sånt. Tror du att de skulle få hålla på med det de gör om det inte vore korrekt?

Jag har däremot varit i kontakt med en djurpark som tar emot hästar, de är väldigt tydliga med att hästarna måste ha pass för att få lämnas hos dem. (sen behöver det inte vara livsmedelsklara pass, eftersom det inte blir livsmedel utan djurfoder av köttet, men det är en annan femma)

Tillägg:
Det är egentligen en djurskyddsfråga, att lantbrukstjänst kan ta emot hästar utan pass.
Det finns fortfarande hästar som saknar pass, av olika anledningar. Vissa har aldrig fått något, andra pass har förkommit. Några pass kanske är hos rasföreningen av någon anledning, t.ex tilläggsregistrering, ägarbyte eller något annat. Eller kanske är passet inlåst hos en stallägare, som är bortrest över helgen när något händer. Eller hos en hästägare som inte vågat lämna det till fodervärden. Eller, eller, eller
Om något händer så att hästen måste avlivas ganska akut, så måste någon kunna göra det även om passet inte finns tillgängligt.
 
Senast ändrad:
om man läser på deras sida så står det att man kan få med hästens namn och regnummer på kvittot, om man skulle behöva det för försäkringsärenden och liknande. På förstasidan står det, längst ner, att det inte krävs pass för deras tjänster.
http://www.svensklantbrukstjanst.se/aktuellt/index.html

Varför skulle det vara det?
Hästar som går till slakt ska givetvis kollas mot passet, eftersom köttet ska tas tillvara. Men en häst som ska avlivas och destrueras, varför ska det vara nödvändigt att kolla dess identitet?
Deras verksamhet lär väl, liksom många andras, vara omgärdat av regler och tillstånd och sånt. Tror du att de skulle få hålla på med det de gör om det inte vore korrekt?

Jag har däremot varit i kontakt med en djurpark som tar emot hästar, de är väldigt tydliga med att hästarna måste ha pass för att få lämnas hos dem. (sen behöver det inte vara livsmedelsklara pass, eftersom det inte blir livsmedel utan djurfoder av köttet, men det är en annan femma)

Tillägg:
Det är egentligen en djurskyddsfråga, att lantbrukstjänst kan ta emot hästar utan pass.
Det finns fortfarande hästar som saknar pass, av olika anledningar. Vissa har aldrig fått något, andra pass har förkommit. Några pass kanske är hos rasföreningen av någon anledning, t.ex tilläggsregistrering, ägarbyte eller något annat. Eller kanske är passet inlåst hos en stallägare, som är bortrest över helgen när något händer. Eller hos en hästägare som inte vågat lämna det till fodervärden. Eller, eller, eller
Om något händer så att hästen måste avlivas ganska akut, så måste någon kunna göra det även om passet inte finns tillgängligt.

Håller med.
Fast en akut avlivning är sällan Lantbrukstjänst kan bistå med. Men vet avlivar ju även passlös häst av djurskyddsskäl. Och det är ju väldigt praktiskt att kunna bli av med kroppen utan pass.

Däremot är det lite läskigt att bara man betalar för det kan man få grannens häst avlivad och ivägforslad till destruktion. Iom att ingen identitet kollas på hästen.
 
Anmälde en häst igår och det är ändrat sedan förra året. Som exempel behövde man inte ange varför hästen skulle tas bort denna gången, det behövdes förra gången. Inte heller behövdes pass men ID/regnr behövdes vilket ju kan vara svårt att hitta upp utan pass. Speciellt på helt oreggade hästar som "olagligt" saknar pass.
 

Liknande trådar

Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 708
Senast: caballus
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 877
Senast: Lhas
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 412
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 575
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Betyg idrott högstadiet
  • Växtnäring
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp