Bukefalos 28 år!

förvaring av sadel...

Lena

Trådstartare
Är det nån här som har tips om hur man bäst förvarar en sadel under längre tid. Har tyvärr inte kvar någon häst längre men vill ha kvar utrustningen i så bra skick som möjligt då jag helst vill ha en ny häst men inte förrän om ett par år (då man är färdig utbildad och förhoppningsvis har jobb). Träns och små delar har jag inga problem med, men hur förvara sadeln så den håller formen och lädret inte förstörs?
 
bäst är om du har ett litet svalare rum. inte för varmt ej heller fuktigt. Med ett sadelöverdrag som andas typ tyg.

Smörj den ordentligt (någongång i halvåret)och om du har möjlighet att skruva upp sadelhängaren i det rummet/förrådet så är det bäst. Annars kan de vara stående på framvalvet. Men om den ska stå ett par år ska den naturligtvis helst hänga på sadelhängare.

Så ska du ha en fräsch sadel att anv igen. som inte möglat, blivit sned eller torkat ut.. lycka till!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
825
Senast: valy
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 647
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 418
Senast: Blyger
·
Fritid Kommer landa på Gardermoen ett par dagar innan midsommar och är ledig till efter midsommar, så funderar på att stanna kvar i Norge 2-3...
Svar
11
· Visningar
457
Senast: Fideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp