Bukefalos 28 år!

Förvirrad om vaccin

D

Dam

okej, sambon tog in hästarna när vet kom och vaccinerade i dag. Jag kunde inte vara med eftersom jag var tvungen att jobba.

Kommer hem och förstår inte riktigt vad de fått.

Så här ser häst nr 1 ut i passet:
12/9-07 equip f
8/4-08 equip ft

Vad har hon för vaccin? Vad behöver hon mer? Som jag tolkar det är det en till vaccinering inom en månad för influensan som behövs... Köpte henne i höstas och inget mer ifyllt sedan tidigare..,.

Häst nummer två:
19/9-05 equip ft
28/10-05 equip ft
23/5-06 equip f
20/2-07 equip f
14/3-08 equilis och ProT
8/4-08 equip f

Häst nummer två har väl fullgott skydd mot både influensa och stelkramp vad jag förstår... Influensa ska ges igen inom ett år och stelkramp inom tre... Eller?
Ringer vet i morrn och dubbelkollar, men vore oerhört tacksam för svar...
 
Sv: Förvirrad om vaccin

Att grundvaccinera har jag fattat innebär att när hästen fått sin första spruta ska den ha nästa spruta om 4-6 veckor, sen den tredje sprutan 5-7 månader efter den andra.
Grundade min häst nu mot influensa och stelkramp.
Eftersom den inte har någon info om tidigare vaccinationer ska du nog göra en grundvacc på den. Ska du ut och tävla är det nödvändigt att ha det.
 
Senast ändrad:
Sv: Förvirrad om vaccin

Equip® FT vet = hästinfluensa och tetanus

Equip® F vet = hästinfluensa

Equilis = Hästinfluensa

ProT = Hästinfluensa
 
Sv: Förvirrad om vaccin

Aha, tack för den! Ska försöka tänka lite... Blir mer förvirrad. Varför har hon fått två sprutor på hästinfluensa 14/3? Som jag förstod det gav dom en mot stelkramp och en mot influensa då... :bow:
 
Sv: Förvirrad om vaccin

Häst nr 1 behöver en ny grundvaccinering för både stelkramp och hästinfluensa. Du kan räkna den senaste vaccinationen som den första i grundimmuniseringen. Andra sprutan skall ges 4-6 veckor efter den andra. 3e srutan ges efter ytterliggare 6 månader(hästinf.)
Därefter skall hästen vaccineras mot hästinfluensa med max 1 års intervall, och stelkramp max 3års intervall.

Häst nr 2 ser ut att ha fullgott skydd om den vaccinerats mot stelkramp detta år.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Förvirrad om vaccin

Enligt passet så är häst 1 inte grundvaccinerad. Det behöver iofs inte betyda att han eller hon inte är det, det är inte alltid alla vaccinationer förs över från det gamla vacc intyget till passet. Det kan alltså (beroende på hästens ålder) finnas ytterligare ett dokumnet.
 
Sv: Förvirrad om vaccin

Häst 2;
Ang 14/3 - det finns inget vaccin som heter "pro T". Däremot Equilis Pro T som är ett kombinationsvaccin mot stelkramp och hästinfluensa. Förmodligen står de båda orden ihop i passet.

Hästen bör mycket riktigt ges en booster mot hästinfluensa inom ett år samt stelkramp inom 3 år (eller om hästen får en ful sårsakada där risken för stelkramp är stor).
 
Sv: Förvirrad om vaccin

För att tävla enligt SvRF reglemente gäller (om influensa)
1:a grundvaccinering
2:a grundvaccinering - minst 21 dagar och högst 92 dagar efter första vaccineringen
När hästen fått dessa två vaccinationer tillåts den starta. Därefter ska hästen revaccineras inom 12 månader (minimikrav), senast samma datum som den den andra grundvaccineringen.
För internationella tävlingar enligt FEI gäller 6 månader (istf 12).
se även http://www2.ridsport.se/t2.aspx?p=93354

Sedan har förstås tillverkare av vaccin sina egna rekommendationer m intervall.
 
Sv: Förvirrad om vaccin

Fast det finns ett vaccin som heter ProteqFlu, som är mot influensa, och ett som heter ProteqFlu-Te som är mot både tetanus och influensa. Kanske nån av dessa förkortas Pro T i intyget ?

I vart fall är det dessa man får upp på Fass djur när man skriver ProT.
 
Sv: Förvirrad om vaccin

Aha!!! Tack för alla svar! Känns mindre förvirrat nu när jag pratat med vet också. Häst nummer 1 ska, mycket riktigt, vaccineras igen för att gå grundskyddet, häst nummer 2 är klar för i år om man säger så...

Tackar! :bow:
 
Sv: Förvirrad om vaccin

Vaccin har inga förkortningar eller smeknamn. Det är av yttersta vikt att nomenklaturen är densamma för alla förskrivare, varför alltid hela namnet (ofta på en klisterremsa som tas från vaccinflaskan) förs in i intyget/passet.

Hur sökfunktionen på fass fungerar vet jag däremot inte!
 

Liknande trådar

Hästvård Jag blir snurrig av det här med grundvaccin, Min häst fick första sprutan Proteq flute 19/12 sedan Equip FT vet 17/1 (detta ska vara...
Svar
2
· Visningar
787
Senast: MalanMjöl
·
Hästvård Jag lyckas inte klura ut om hästen ska ha influensa eller influensa + stelkramp i år. Ni får hjälpa mig. Grundvaccin 13/12-08 -...
Svar
13
· Visningar
1 762
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 727
Hästvård Hej! Är inte så insatt i hur mycket/med vad man ska vaccinera sin häst så jag har hittills "bara" kollat med två olika veterinärer om...
Svar
15
· Visningar
2 312
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp