förvirrad..

A

attack

jag har börjat rida för en ny tränare idag..
va bra förutom att h*n inte vill att ja ska rida på yttertygeln :eek:
ingen kontakt med den alltså??
vilket inte funka överhuvudtaget för mig och min häst, hästen gick ur formen och allt blev fel.

h*n menar att detta är de nya sättet att rida på?
de andra sättet är gammalmodigt?

ska man verkligen inte rida med någon yttertygel?
min häst är väldigt självbärig, och ja har endast en lätt kontakt på ytter.
men detta är tydligen fel? ska ja behöva ändra om hela mitt ridsätt?
eller vad menas?
någon annan som rider såhär? vet inte om ja ska byta tränare..igen.. eller om de e värt att fortsätta?
 
Sv: förvirrad..

jag förstår inte riktigt...om du inte ska rida på ytter...menar h*n att du ska rida på inner?? eller inte kontakt alls?? låter ju heltossigt vilket som!:eek:

Jag har dock ridit för tränare som har varit väldigt bestämda om att man inte har någon kontakt alls med munnen i början eller första hälften av ridpasset. Går väl ut på att hästen ska kunna bära sig själv innan man som ryttare börjar "fippla" på/inverka med tyglarna.

Jag tycker att det är väldigt individuellt hur man gör, men jag har svårt att tänka mig att det "nya" ridsättet är att inte ha kontakt med hästens mun. har svårt att tänka mig att de stora "essen" inom dressyr, (och hoppning oxå för den delen) kommer att börja rida på din tränares "nya" sätt :rofl:
Det låter som om din tränare kör någon NH inspirerad variant...

Tycker inte du ska lägga om din ridning bara för att denne människa påstår att du tillhör en gammalmodig skola. Som jag förstår det rider du klassiskt, och klassiskt är inte lika med gammalmodigt!
Trivs din häst med din ridning finns det ingen anledning att lägga om kursen! Det är min åsikt iaf!
 
Sv: förvirrad..

h*n menar att ja inte ska ha något stöd alls, inte på inner eller på ytter..att man enbart ska rida via sätet och skänkel.
ja tycker ju också att man bara ska rida med sätet/skänkel men utan något stöd, de fattar ja inte?
...visst min häst gick i ganska så hög form, däremot så försvann bakdel, bogar hela tiden..min häst söker ju kontakt hela tiden på ytter, vill ju inte förstöra detta.

ska nog inte fortsätta för denna tränare..för de innebär ju att både jag och häst får skola om oss helt från något som funkar.

tack för svaret.
 
Sv: förvirrad..

Varför vill du inte få hästen självbärig? Om hästen tappar sig när stödet försvinner betyder det ju att du måste jobba på detta... Det är ju för hästens skull och förebygger felbelastningar.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 986
Senast: Elendil
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
21 184
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 412
Senast: QueenLilith
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 261
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp