Status
Stängd för vidare inlägg.
Mitt sto togs bort för en månad sen pga en hagolycka där hon trasslade in sig i tråden. Två senor helt av, artärer som brustit, trasig benhinna, benet var blottat på fler av benen, som värst 20 cm, samt punkterad hasled och en drös mer. :( Fanns inget att göra tyvärr. Var den värsta skadan av den sorten som veterinären nånsin sett.

Hade en vecka innan de köpt en ny häst, också en 2åring, som dock jag inte gör något med pga sorgen efter den förra. Återkommer förhoppningsvis när vi kommit igång lite! :-)

Men så otroligt hemskt!
 
Mitt sto togs bort för en månad sen pga en hagolycka där hon trasslade in sig i tråden. Två senor helt av, artärer som brustit, trasig benhinna, benet var blottat på fler av benen, som värst 20 cm, samt punkterad hasled och en drös mer. :( Fanns inget att göra tyvärr. Var den värsta skadan av den sorten som veterinären nånsin sett.

Hade en vecka innan de köpt en ny häst, också en 2åring, som dock jag inte gör något med pga sorgen efter den förra. Återkommer förhoppningsvis när vi kommit igång lite! :-)

Värsta mardrömmen :cry: Beklagar :heart
 
Jag har varit iväg på kurs med min och drog stock för första gången. Gick mycket bra. Innan det fick hon en draglina mellan bakbenen och då blev jag lite svettig. Men även det löste hon fint efter en liten stunds funderande.

Nu ska vi jobba vidare med det samt arbete i rundkorall.
 
Mitt sto född -16 har varit på ”kollo” sex veckor för att se att det finns andra hästar än mamma, lillasyster och favoritponnyn i världen, vilket har varit väldigt utvecklande för henne. Hade en förhoppning om att matcha henne mot löshoppningschampionat i oktober men hon är så orolig i transporten så jag vet inte om jag hinner göra henne skapligt trygg i både transport och löshoppning på 1,5 månad utan att det blir för mycket för henne. Det är en väldigt känslig fröken. Hon är stor (167-168) och välutvecklad i kroppen men det speglar tyvärr inte insidan. Någon här som deltagit i löshoppningschampionat med 2,5-åring tidigare? Hur mycket tränade ni innan?

Vill också gärna ha tips om hur man får en känslig unghäst trygg i transporten. Vad är bäst? Ska man åka korta sträckor? Eller ska man åka en längre sträcka så de får chansen att lugna ner sig innan man lastar ur igen?
 
Mitt sto född -16 har varit på ”kollo” sex veckor för att se att det finns andra hästar än mamma, lillasyster och favoritponnyn i världen, vilket har varit väldigt utvecklande för henne. Hade en förhoppning om att matcha henne mot löshoppningschampionat i oktober men hon är så orolig i transporten så jag vet inte om jag hinner göra henne skapligt trygg i både transport och löshoppning på 1,5 månad utan att det blir för mycket för henne. Det är en väldigt känslig fröken. Hon är stor (167-168) och välutvecklad i kroppen men det speglar tyvärr inte insidan. Någon här som deltagit i löshoppningschampionat med 2,5-åring tidigare? Hur mycket tränade ni innan?

Vill också gärna ha tips om hur man får en känslig unghäst trygg i transporten. Vad är bäst? Ska man åka korta sträckor? Eller ska man åka en längre sträcka så de får chansen att lugna ner sig innan man lastar ur igen?

Jag skulle nog åka lite längre så att den hinner lugna ner sig som du säger, bästa är om du har kamera så du kan följa med på hur hon står. Men det absolut viktigaste tycker jag med unghästar är att åka med sällskap av en trygg och resvan häst. Jag brukar även ge hö på transporten och de får gärna vara lite hungriga innan. Även om den stressade hästen inte äter så kan den bli lugnare av att se den andra tugga hö.
 
Mitt sto togs bort för en månad sen pga en hagolycka där hon trasslade in sig i tråden. Två senor helt av, artärer som brustit, trasig benhinna, benet var blottat på fler av benen, som värst 20 cm, samt punkterad hasled och en drös mer. :( Fanns inget att göra tyvärr. Var den värsta skadan av den sorten som veterinären nånsin sett.

Hade en vecka innan de köpt en ny häst, också en 2åring, som dock jag inte gör något med pga sorgen efter den förra. Återkommer förhoppningsvis när vi kommit igång lite! :-)
Så fruktansvärt :cry: Jag beklagar verkligen.
 
Här är projekt inridning påbörjat. Det är en utmaning eftersom han har så väldigt stor flyktinstinkt. Sedan avreagerar han fort men första instinkten är att fly. Så det är lugnt och försiktigt som gäller!
 
Här är projekt inridning påbörjat. Det är en utmaning eftersom han har så väldigt stor flyktinstinkt. Sedan avreagerar han fort men första instinkten är att fly. Så det är lugnt och försiktigt som gäller!
Kul!
Jag tänkte "ta tag i" min 2½-åring under hösten. Men jag kommer antagligen att skjuta på det tills i vår eftersom det snart kommer att börja bli mörkt på kvällarna..
Han ska på premiering på lördag, därefter åter till betet tre kilometer hemifrån (men jag åker ju dit och tittar till honom i stort sett dagligen ändå - de dagar som jag inte tittar till, gör den som äger övriga hästar på betet det - så egentligen handlar det mest om att "det är inte så bråttom").
Fast mer tömkörning står högst på listan, sedan projekt "sätta för vagn" och vid det projektet vill jag förstås ha honom hemma där jag har vagnarna.
 
Kommer vänta till våren med Noella innan det blir inridning. Hon är ju född i Juni så hon är ju bara lite mer än 2 år.
Håller på att tömköra och ska ev. köra in henne under hösten. Har haft komplett sele på sig och vant henne vid bett. Lyssnar fint, svänger och stannar snällt. Tyvärr har vi en rätt trafikerad väg utanför stallet, så inte så smidigt att ta sig någonstans med vagn. När vi rider går vi genom hagen och slipper då trafiken.
Hon är ju rätt cool och bryr sig inte så mycket om någonting. Tränar henne på att stå still bredvid några sj-pallar som vi använder när vi sitter upp, har då även hängt över henne och klappat överallt på kroppen. Även stått på pallen och viftat med höpåse så hon ska bli van vid rörelser ovanifrån. Bryr sig inte nämnvärt!:)
 
@Grynet12 Jag hade nog också åkt lite längre sträcka, med en transportvan kompis. Så har min åkt första gångerna och nu åker hon lugnt ensam.

Jag har också påbörjat inridning så smått med min. Hon är sutten på en gång och nu jobbar jag med longering i rundkorall med sadel, det är rätt problemfritt hittills. Nu svarar hon fint på mina signaler om gångart och sådant, bockningarna i början har även nästintill upphört. Jag har även så smått provat inspänning för att hon ska få lära sig eftergift.

Det mesta går problemfritt och lugnt så jag får tänka mer på att inte tro att hon kan eller att allt är befäst bara för att hon tar det lugnt. En annan slags utmaning än den @Mirtai har.
 
Här går det verkligen framåt! Nu får han vila någon dag från inridningen och istället följa med ut i skogen som handhäst

37C2F4DA-D994-4149-AF8A-69CE4371F6C6.png
 
Så kul att det börjar hända grejer med era 2åringar och i tråden igen :)
Min har jag tänkt påbörja inkörning i höst när hästarna flyttar från betet. Just nu tar vi en kort promenad i bland, för att träna på att gå i snöre och från de andra gnäggande hästarna.
Tömkörning vet jag inte riktigt hur jag ska börja med då jag inte har någon medhjälpare som kan leda. Men ha sele, släpa rep och ha bett har han fått göra när jag leder.
Inridning får vänta tills nästa år då han är senväxande islänning och född i juli.
 
Så kul att det börjar hända grejer med era 2åringar och i tråden igen :)
Min har jag tänkt påbörja inkörning i höst när hästarna flyttar från betet. Just nu tar vi en kort promenad i bland, för att träna på att gå i snöre och från de andra gnäggande hästarna.
Tömkörning vet jag inte riktigt hur jag ska börja med då jag inte har någon medhjälpare som kan leda. Men ha sele, släpa rep och ha bett har han fått göra när jag leder.
Inridning får vänta tills nästa år då han är senväxande islänning och född i juli.

Tömkörning ska jag också ta tag i, men tänkte vänta tills han är inriden för att inte förvirra honom mer än nödvändigt.

Han följde med som handhäst i söndags, vi klättrade lite. Oj vad trött han blev! Trodde knappt vi skulle ta oss hem :rofl:
 
Här är projekt inridning påbörjat. Det är en utmaning eftersom han har så väldigt stor flyktinstinkt. Sedan avreagerar han fort men första instinkten är att fly. Så det är lugnt och försiktigt som gäller!
Kolla in John Ricketts... ska själv ta hjälp av honom. Jag är ingen expert men tror din häst måste få lära sig hantera sin flyktinstikt, att reagera med att stå still istället, inte fly... Jag håller på å tränar min krake lite så nu ;) Man vill ju inte gärna sitta på dem om de blir rädda och alltid tar till den instinkten :D

Men fan va svårt det är... John kommer iaf ut till mig om 1.5v så får vi se hur det går...

Min kan longeras å byta varv, pisken osv.. men så fort jag kombinerar tömkörningsgjord å pisk så blir han rädd... bara gjord är ok... Jag har ju uppenbarligen missat något steg längs vägen (tror jag vet vad)... men som sagt, ska bli intressant å få hjälp :)
Allt är nytt för mig så man lär sig längs vägen, hoppas bara att jag inte sabbar ungen på den vägen ;)
 
Kolla in John Ricketts... ska själv ta hjälp av honom. Jag är ingen expert men tror din häst måste få lära sig hantera sin flyktinstikt, att reagera med att stå still istället, inte fly... Jag håller på å tränar min krake lite så nu ;) Man vill ju inte gärna sitta på dem om de blir rädda och alltid tar till den instinkten :D

Men fan va svårt det är... John kommer iaf ut till mig om 1.5v så får vi se hur det går...

Min kan longeras å byta varv, pisken osv.. men så fort jag kombinerar tömkörningsgjord å pisk så blir han rädd... bara gjord är ok... Jag har ju uppenbarligen missat något steg längs vägen (tror jag vet vad)... men som sagt, ska bli intressant å få hjälp :)
Allt är nytt för mig så man lär sig längs vägen, hoppas bara att jag inte sabbar ungen på den vägen ;)

Jo, han far iväg och sen stannar han. Det har jag inte lärt honom, utan det fanns naturligt. Han är så med allt. Först flyr han och sedan avreagerar han väldigt snabbt :)

Idag har han travat med ryttare för första gången. Inga problem alls.

Det är så coolt att se hur en sak är superläskig en gång för att nästa gång vara helt naturlig och självklar
 
Jo, han far iväg och sen stannar han. Det har jag inte lärt honom, utan det fanns naturligt. Han är så med allt. Först flyr han och sedan avreagerar han väldigt snabbt :)

Idag har han travat med ryttare för första gången. Inga problem alls.

Det är så coolt att se hur en sak är superläskig en gång för att nästa gång vara helt naturlig och självklar

Jobbar du själv med inridningen eller har du proffshjälp (du kanske har gjort det många gånger förr?)? Jag funderar lite på hur jag ska göra nämligen. En del av arbetet kan jag göra själv och en del tror jag inte att jag vågar mig på utan handledning. Gällande tömkörningen har jag haft tränaren här då och då (två gånger under sommaren och ett besök hos tränaren) och gjort nästa steg så att säga och sedan tränat själv under tiden. Det skulle kunna vara ett inredningsalternativ också. Känner mig velig.

@Snurre har du tänkt lämna iväg för inkörning eller gör du det själv?
 
Jobbar du själv med inridningen eller har du proffshjälp (du kanske har gjort det många gånger förr?)? Jag funderar lite på hur jag ska göra nämligen. En del av arbetet kan jag göra själv och en del tror jag inte att jag vågar mig på utan handledning. Gällande tömkörningen har jag haft tränaren här då och då (två gånger under sommaren och ett besök hos tränaren) och gjort nästa steg så att säga och sedan tränat själv under tiden. Det skulle kunna vara ett inredningsalternativ också. Känner mig velig.

@Snurre har du tänkt lämna iväg för inkörning eller gör du det själv?

Jag gör det själv, med hjälp av en duktig yngre tjej i stallet som är den som fått sitta upp såhär långt eftersom han är mkt tryggare om jag är på backen.

Du kanske kan ta hjälp med vissa bitar? Vänja vid sadel/träns och longera osv är inte så svårt, men att börja hänga och rida kräver ju att man är två.

Jag har gjort det flera gånger tidigare, men nackdelen med att göra själv är att det tar längre tid i och med att det måste passa in i livet i övrigt också
 
Jag gör det själv, med hjälp av en duktig yngre tjej i stallet som är den som fått sitta upp såhär långt eftersom han är mkt tryggare om jag är på backen.

Du kanske kan ta hjälp med vissa bitar? Vänja vid sadel/träns och longera osv är inte så svårt, men att börja hänga och rida kräver ju att man är två.

Jag har gjort det flera gånger tidigare, men nackdelen med att göra själv är att det tar längre tid i och med att det måste passa in i livet i övrigt också

Ja träns har hon haft sedan ett års ålder och nu har jag ju longerat en del med sadel (befäst kommandon för gångart) så det kan vara dags för nästa steg nu. Hon är sutten på en gång men en gång är ju som bekant ingen gång. Att det tar tid gör inte så mkt. Veligheten tilltar känner jag :p

Får nog prata lite med tränaren och se vad som passar i hens schema. Det är i sådana fall dit jag skickar för inridning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
155
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
673
Senast: Nikan
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
718
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
256

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp