Bukefalos 30 år!

Fick en gullig videohälsning från Pål. Sista juli kommer han äntligen, som jag längtar! :love:

IMG_7493.webp

Har alla andra tvååringar sommarlov nu?

Fick en gullig videohälsning från Pål. Sista juli kommer han äntligen, som jag längtar! :love:

Visa bifogad fil 171139

Har alla andra tvååringar sommarlov nu?
Njae. Y gör en del saker, men inte varje dag. Mestadels promenader just nu. Lasttränat en del med.
Hade velat göra saker med mer variation men jag orkar inte just nu.
Lägger in en bild från för en månad sedan när vi tränade att parkera vid pall och att stå still när jag klättrar upp på den. Har fjort det någon gpng efter det också.

Däremot tänkte jag ge lång vintervila sedan.

Bifogade filer

• 20250612_203337.webp
    20250612_203337.webp
    180,3 KB · Visningar: 58
Vi försöker träna lite varje dag men är mest hanteringsträning och att hon ska vänja sig vid lite allt möjligt. Har även börjat öva longering lite smått och satt på sele inför töm/inkörning. Shettisens sele så därför inte så bra passform, ska få en egen ;)
IMG_1457.webp

Nu är Pål äntligen hemma. Blev imponerad av hans temperament, trots att hans hagkompisar sprang som tossiga parallellt med staketet så skrittade han fint bredvid mig hela vägen. :love: Lugnt ihopsläpp och snälla, nyfikna kompisar.

Visa bifogad fil 171918
Härligt!
Låter lite som min Y.

Hon har nu provat ha en lätt syntetssadel på ryggen och sa inte ett pip.
Däremot undersökte hon den väldigt noga när jag tagit av den.

Idag var det hovslagarbesök. Lite för tätt inpå flytten för min smak, men han hade väldigt långa tår så vi hakade på iaf. Gudasnäll att leda in i ett helt okänt stall och in i en box. Sen stod han där och chillade både före och efter verkning. Jag borstade igenom honom och myste. :heart

Hovis var nöjd med honom också, han stod som ett ljus hela tiden. Blödningar i lamellerna bägge fram, i övrigt såg allt bra ut.

IMG_7599.webp

Idag var det hovslagarbesök. Lite för tätt inpå flytten för min smak, men han hade väldigt långa tår så vi hakade på iaf. Gudasnäll att leda in i ett helt okänt stall och in i en box. Sen stod han där och chillade både före och efter verkning. Jag borstade igenom honom och myste. :heart

Hovis var nöjd med honom också, han stod som ett ljus hela tiden. Blödningar i lamellerna bägge fram, i övrigt såg allt bra ut.

Visa bifogad fil 172055
Härligt att det gick så bra och vad söt han är.

Hade hovis någon teori om vad blödningarna uppkommit av?

Y hade en dålig dag idag.. Stressad som attan. Såg dock ut att ha blivit biten av nån monsterbroms (eller flera) trots flugtäcke och bromsmedel. Får nog byta hage.

Två veckor med Pål och jag är störtförälskad. Jag fattar inte att han bara är två år. Han kommer skyndandes till grinden och följer mig glatt ensam in i stallet. Står i boxen och bara är glad liksom. Jag pysslar om ett dumt sår han har i skapet och han njuter. Jag klipper hans tjocka kalufs och han bara njuter. Jag kliar på halsen och han kramar mig tillbaka.

Jag fattar inte hur jag kan ha fått en så snäll häst. Det är nästan så jag är sugen på att börja insittningen i höst redan, men jag vill att han ska ha byggt lite mer rump- och ryggmuskler först.

Men om en vecka ska vi iaf börja grundträningen inom belöningsbaserad träning, det ska bli så skoj att komma igång! :banana:

IMG_7640.webp

Tittade på mitt russ -23 idag och han har breddat sig ordentligt. Ser honom såklart flera gånger per dag, men såg skillnaden nu. Nu känns det som att han nog kommer bli stor nog för att vara ridhäst till mig med, lille hästen. Han är hyfsat okej med att jag hoppar brevid honom, att lägga överkroppen över honom är inga problem.

Svarte islänningen är typ okej med att ha en höpåse på ryggen. Har hoppat lite brevid honom, det accepterar han inte helt ännu men det går framåt.

Skäcken är helt okej med höpåsar, hopp brevid och att jag hänger på honom med hela min tyngd. Skulle förvåna mig om det inte gick bra att sitta upp, men jag vill iaf ha hjälm då. Finns ingen stress i att sitta upp på honom heller.

Allt detta har vi gjort löst i hagen utan godis. De kan stå uppbundna, ledas och lyfta hovarna med.

Två veckor med Pål och jag är störtförälskad. Jag fattar inte att han bara är två år. Han kommer skyndandes till grinden och följer mig glatt ensam in i stallet. Står i boxen och bara är glad liksom. Jag pysslar om ett dumt sår han har i skapet och han njuter. Jag klipper hans tjocka kalufs och han bara njuter. Jag kliar på halsen och han kramar mig tillbaka.

Jag fattar inte hur jag kan ha fått en så snäll häst. Det är nästan så jag är sugen på att börja insittningen i höst redan, men jag vill att han ska ha byggt lite mer rump- och ryggmuskler först.

Men om en vecka ska vi iaf börja grundträningen inom belöningsbaserad träning, det ska bli så skoj att komma igång! :banana:

Visa bifogad fil 172586
Roligt att höra att det går bra med nye hästen :)

Ikväll blev Pål äntligen två år. Dvs han fick härdsmälta när jag grejade med honom för länge (smorde in sår, borstade, kliade, kratsade hovar). Han visade det genom att börja bita på grimskaftet. Sötisen!

Jag struntade i resterande saker jag tänkt göra med honom, men jag mätte honom med mätkäpp. Han är 142 cm i manken och 147 cm i korset. Trodde verkligen inte att han var så stor, för han känns inte så stor. Men då kan jag släppa all oro för att jag blir för stor för honom iaf. :heart

IMG_0253.webp

Som jag älskar min lilla Y. Hon har ett fantastiskt "huvud".
Idag har vi gjort något som jag inte tror jättemånga hästar gjort.

Idag har vi nosat på jordbrukstraktor.
Gått fram så vi var 1-2m ifrån en tröska på tomgång (nosade inte pga delar som faktiskt kan skada om hästen gör något oväntat).

Tyvärr inga bilder då jag hade full fokus på hur nära som var lämpligt att gå.

Kan däremot bjuda på liten film från när de tröskade intill hagen.
När den var som närmast och den sprutade ut halmen sä travade hon i ovh för sig några meter.

Sedan finns det såklart saker där vi kanske ligger efter andra.
Hon är till exempel inte tömkörd ännu.
Men hon har haft gjorden några gånger för att vänja sig.
Lastträningen är inte helt klar, men hon går på fint (och fort, finns ju mat där inne) och hon åkte ju hit, men jag vill sätta mer trygghet i den situationen.
Så det behöver vi fortsätta med.

Hur långt har era kommit?

Vad har ni stött på som ni behöver öva mest på?
För Y är det nog longering med lina. Det är läskigt tydligen.

Liknande trådar

• Föl som inte får dia
  • Tips på hopphingst/ar med snällt humör
  • Släppa ihop sto och föl med 'gamla' flocken?
  • Stoets reaktion efter kastning (sjuk eller sörjer)...

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka