Fölbesiktning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare PrincessOfLjungen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 125
P

PrincessOfLjungen

Fick inbjudan (eller information om) fölbesiktning idag. Har dock ett litet problem tror jag.... Mitt sto dog efter fölningen, så fölet går nu med en amma. En 18-årig, halvblind travare, men björnfötter bak. Hur gör jag? Hemma i hagen travar stoet jättefint (hm, travarfint iaf), och visar inga alls tecken på hälta. Men hur hon är på "tävlingsplats" har jag ingen aning om. Temperament osv...

Vad tycker ni jag ska göra? Vill ju så gärna visa min snygga fölis, och få henne bedömd. Eller ska jag skita i det? Att visa fölet utan sto känns inte som nån klockren idé direkt, och inte är det tillåtet heller antar jag?

Need help...

S

Sv: Fölbesiktning

Det är ju inte stoet som ska bedömmas utan fölet. Så om dels klargör hur det är, en amma och dels kam få fölet att visa upp sig fint så ska det inte vara några problem.

Förra året visades ett föl ensamt på en fölvisning i nv skåne, modern stod hemma och var blockhalt av en hovböld. Det fölet verkade relativt lugnt, men det går nog inte med alla föl, så jag tror inte det finns något förbud mot det om det är praktiskt genomförbart.
Jag har även sett flera halta ston, som sagt det är fölet som ska bedömas, dessutom får ju domarna information om att det är en amma.

Tja, när min förra fölis visade så hade ett föl en varmblodstravaramma och den fölungen fick om jag inte minns fel 48p. det är ju fölungarna de tittar på så börja öva lite med stoet och så , så är det nog inga prob.
Lycka till!!!

Inga problem alls, det är ju många avelsston som inte rör sig "normalt", det är som sagt fölet som ska bedömmas - inte modern.

Skriv tydligt på anmälan att det är en AMMA, så att alla är medvetna om det.

Tack så jättemkt allihopa för svaren! Ni har lugnat mig :D. Blir nog en tripp till någon av bedömningarna är i Skåne i aug då, wihoo!

S

Liknande trådar

Avel Ska betäcka mitt sto om allt går som det ska i vår. Men har big beslutsångerst. Då jag för det första inte kan ett ord finska, och inte... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 427
Senast: chm
·
Avel Hade precis börjat släppa att min fölunge dog och accepterat läget , då veterinären ringde igår. För er som inte vet historien så var... 2 3
Svar
45
· Visningar
4 824
Senast: mimus
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 577
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka