Folk som överdriver kunskaper på turridningar

Jag red ju lektion två gånger i veckan ett tag. Så skulle vi rida 2 timmars långritt. Och herrejävlar vad jag hade glömt bort hur jobbigt det var att galoppera lääänge i fältsits på stigar. Jag orkade ju men det var en helt annan grej än att rida en hopplektion.
 
Har ridit mycket turridning och jag vill hellre dra ner på mina ridkunskaper/erfarenheter med hästar. Det har hänt mer än en gång att jag får en komplicerad häst som dom (olika stall) i princip testar ut i sin verksamhet, vilket jag tycker är otroligt dåligt av dom som arrangerar ridturen. Om det inte är en ny häst så är det gärna en av deras mer komplicerade hästar. Det är så tråkigt dels för att jag ofta rider med kompisar som har mindre ridvana så det blir "fel" i gruppen av hästar och att jag gärna måste koncentrera mig mer på hästen än på själva turen. Det tar bort mkt en av den där "fria känslan" av vad jag gärna vill med turen, mycket roligare med en lite mindre komplicerad häst så man kan prata med dom andra i gruppen och se mer av naturen runt en. Ett ställe ska vi aldrig tillbaka på, var så mycket bristande säkerhet att det nästan blev komiskt, att det inte händer flera olyckor/säsong på det stället förstår jag inte.

Har varit med om att folk överdrivit sina kunskaper, men oftast upplever jag det som att det gjorts omedvetet. Sen tänker jag att det är inte helt lätt att få rätt ryttare på rätt häst alltid för dom som har stallet heller. Vissa ryttare kanske är "bättre" på en annan häst. Att man är erfaren är ju inte detsamma som att man kan rida alla typer av hästar i alla situationer tänker jag.

Dom bästa arrangerade turerna jag haft är nog på islandshästar, dom verkar generellt vara så vana att följa varandra så som ryttare sitter en mest och åker med, det är väldigt mysigt när man rider i grupp så tycker jag ☺️
 
Jag har varit med om tvärtom...
Vi var ett gäng i samma stall (egna hästar eller sköthästar) som bokade in oss på en tur med islänningar med vana ryttare. Det var bara vårat gäng som red den turen.
Ändå måste ledaren trott att vi var nybörjare...
Nästan enbart skritt och trav. Någon kort tölt och typ 50 meter galopp
När vi sa till efteråt, skulle vi få en ny tur, för vana ryttare. Men då hade vi fått nog och sa nej
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp