Folkbokförd där man inte bor

Eli

Trådstartare
I området där vi bor förekommer det att folk folkbokförd sig på en adress de inte bor på för att barnen ska få gå i skolan på området. Det är en nybyggd skola med gott rykte så jag förstår att folk vill ha sina barn där, det vill ju jag också, men jag kan inte låta bli att bli lite irriterad faktiskt. Klasserna blir ju onödigt stora och det är ju faktiskt ett brott att vara folkbokförd där man inte bor.

Hade ni anmält?
 
Nej.
det finns något som heter särskild adress. Och använder man det så är det helt lagligt och tillåtet.

Onödigt stora klasser? Skolan får skolpeng för det antal elever som går där. Det finns bryttal för antal elever i varje klass. De är inte orimligt högt satta. De är antagligen satta efter ekonomiska premisser. Och skolinspektionens anvisningar.

I min kommun har vi gjort en omstrukturering av skolorna. Vissa skolor hade få elever i varje klass och andra många. Nu är det utjämnat och en del skolor behöver inte längre sponsra andra skolor.

Tycker du att skolorna har för stora klasser så är det en fråga för politiken (budgetramar). Hör av dig till skolpolitikerna och påtala bekymren (dålig undervisning? Stökigt?) Så får de se över problemen
 
Nej.
det finns något som heter särskild adress. Och använder man det så är det helt lagligt och tillåtet.

Onödigt stora klasser? Skolan får skolpeng för det antal elever som går där. Det finns bryttal för antal elever i varje klass. De är inte orimligt högt satta. De är antagligen satta efter ekonomiska premisser. Och skolinspektionens anvisningar.

I min kommun har vi gjort en omstrukturering av skolorna. Vissa skolor hade få elever i varje klass och andra många. Nu är det utjämnat och en del skolor behöver inte längre sponsra andra skolor.

Tycker du att skolorna har för stora klasser så är det en fråga för politiken (budgetramar). Hör av dig till skolpolitikerna och påtala bekymren (dålig undervisning? Stökigt?) Så får de se över problemen
Har då elever från olika områden flyttats om? Är det inte onödigt att hålla på med omstrukturering för att folk folkbokför sig på fel adress?
 
Att folk folkbokför sig på fel adress är ett problem.

Dock inte ett som påverkar klassstorlek. Storleken på klasserna bestäms av skolledningen, men i förlängningen av kommunpolitikerna då dessa är de som bestämmer storlek på elevpeng, hyra av lokaler, städ/service och mat.
 
I området där vi bor förekommer det att folk folkbokförd sig på en adress de inte bor på för att barnen ska få gå i skolan på området. Det är en nybyggd skola med gott rykte så jag förstår att folk vill ha sina barn där, det vill ju jag också, men jag kan inte låta bli att bli lite irriterad faktiskt. Klasserna blir ju onödigt stora och det är ju faktiskt ett brott att vara folkbokförd där man inte bor.

Hade ni anmält?
I Göteborg där finns det någon slags närhetsprincip, tror jag. Den som bor närmast skolan har första tjing på en plats. (Sen är man i högstadiet garanterad i vårt fall att gå på någon av de närmaste tre skolorna.) Så här skulle detta fusk med folkbokföringen skulle innebära att någon inte får gå på den populära skolan.

Är det så att alla som bor i rätt område får gå i den populära skolan?
 
Vem skulle du anmäla?
Skolan blir knappast sämre för att det går det antal elever som ryms där.

Vad är det som stör dig i frågan?
Kommer eleverna från ett "dåligt" område och du oroar dig?
Eller kom inte alla barn in som hade den populära skolan som sitt förstahandsval och du tycker att det är orättvist?
 
I Göteborg där finns det någon slags närhetsprincip, tror jag. Den som bor närmast skolan har första tjing på en plats. (Sen är man i högstadiet garanterad i vårt fall att gå på någon av de närmaste tre skolorna.) Så här skulle detta fusk med folkbokföringen skulle innebära att någon inte får gå på den populära skolan.

Är det så att alla som bor i rätt område får gå i den populära skolan?
Ja, det är samma här. Alla som bor i området har garanterad plats på skolan. Vet dock inte om det (ännu) blivit ett så stort problem att barn inte fått plats. Men teoretiskt sett kan det ju bli så.
 
Vem skulle du anmäla?
Skolan blir knappast sämre för att det går det antal elever som ryms där.

Vad är det som stör dig i frågan?
Kommer eleverna från ett "dåligt" område och du oroar dig?
Eller kom inte alla barn in som hade den populära skolan som sitt förstahandsval och du tycker att det är orättvist?
Personerna som jag vet inte bor på adressen de är skriva på.

Det som stör mig är att fördelningen av eleverna blir fel. Många barn på den skolan och färre barn på andra skolor. Även om skolan har kapacitet för säg 30 barn i varje klass så tycker jag att det är onödigt att knö i så många när kanske 5-10 st av dem egentligen skulle gått i annan skola.

Är det konstigt att jag oroar mig för att mina barn inte får plats på en skola som de utan risk kan gå till själva utan kanske får gå på en skola på andra sidan stan för att barn därifrån "flyttar" hit? Det har inget att göra med att den skolan eller eleverna är dåliga på något vis, den är större än vår dock, och ligger såklart längre bort så isåfall behöver vi skjutsa varje dag.
 
Ja, det är samma här. Alla som bor i området har garanterad plats på skolan. Vet dock inte om det (ännu) blivit ett så stort problem att barn inte fått plats. Men teoretiskt sett kan det ju bli så.

Om skolan har bestämt en klasstorlek på 30 (eller vad det nu är) så kommer skolan att ta in 37-30 elever i varje klass (för att ta i tak för inflyttning). Annars kommer inte budgeten gå ihop.

Fyller de inte klasserna så gör de färre klasser. Budgeten är väldigt tight för de flesta skolor.
 
Personerna som jag vet inte bor på adressen de är skriva på.

Det som stör mig är att fördelningen av eleverna blir fel. Många barn på den skolan och färre barn på andra skolor. Även om skolan har kapacitet för säg 30 barn i varje klass så tycker jag att det är onödigt att knö i så många när kanske 5-10 st av dem egentligen skulle gått i annan skola.

Är det konstigt att jag oroar mig för att mina barn inte får plats på en skola som de utan risk kan gå till själva utan kanske får gå på en skola på andra sidan stan för att barn därifrån "flyttar" hit? Det har inget att göra med att den skolan eller eleverna är dåliga på något vis, den är större än vår dock, och ligger såklart längre bort så isåfall behöver vi skjutsa varje dag.
Jag skulle oroa mig mera för de skolor som tappar sina elever.
Det kan vara svårt för dem att få ihop sin budget om befolkningen inte är skrivna där de bor.
 
Personerna som jag vet inte bor på adressen de är skriva på.

Det som stör mig är att fördelningen av eleverna blir fel. Många barn på den skolan och färre barn på andra skolor. Även om skolan har kapacitet för säg 30 barn i varje klass så tycker jag att det är onödigt att knö i så många när kanske 5-10 st av dem egentligen skulle gått i annan skola.

Är det konstigt att jag oroar mig för att mina barn inte får plats på en skola som de utan risk kan gå till själva utan kanske får gå på en skola på andra sidan stan för att barn därifrån "flyttar" hit? Det har inget att göra med att den skolan eller eleverna är dåliga på något vis, den är större än vår dock, och ligger såklart längre bort så isåfall behöver vi skjutsa varje dag.

Kan det vara så väldigt många av andelen elever på skolan som är folkbokförda på annan adress än sin hemadress att det blir ett stort problem? Det är ju ändå lite smått knöligt att ha det som lösning antar jag och % andelen elever som får sin plats på det sättet måste väl ändå vara hyfsat låg? Och att klasserna skulle bli större pga det förstår jag inte. Fyller dom inte sina klasser utökas väl området eller kraven ändras så att skolan får in max antal elever i sina klasser ändå? Hade nog inte brytt mig om det nått särskilt själv tror jag.
 
Har då elever från olika områden flyttats om? Är det inte onödigt att hålla på med omstrukturering för att folk folkbokför sig på fel adress?
Du tänker fel.

I vårt fall handlade det om att vi hade skolor med väldigt dåliga förutsättningar rent socioekonomiskt. Kombinerat med stora klasser så blev resultaten därefter. En skola hade över 90% elever med ickesvensk bakgrund. Andra skolor hade mindre klasser och välsituerade föräldrar.

Vi flyttade om hela stadier och renodlade vissa skolor. Blandade folk helt enkelt genom att flytta vissa stadier inom staden.
Det blev lyckat. Barnen trivs, lärarna trivs och resultaten har höjts.
 
Okej, jag kanske gör för stor sak av det. Är bara en sådan som tycker om att göra rätt. Att vara folkbokförd på fel adress är ju trots allt brottsligt.
Felaktig folkbokföring orsakar mycket problem för samhället som både kostar pengar och leder till felaktigheter. Så det är inte något trivialt, finns en anledning till att det kriminaliserades.

I det enskilda fallet kan det finnas olika nivåer, allt från grov organiserad brottslighet till folk som gjort misstag för att de inte vetat. Beror på vad som görs senare baserat på folkbokföringen hur stora konsekvenser som felet orsakar.
Jag kan vara allt från relativt förlåtande till grovt fördömande beroende på förutsättningarna, men på det principiella planet ser jag det alltid som problematiskt.
 
Okej, jag kanske gör för stor sak av det. Är bara en sådan som tycker om att göra rätt. Att vara folkbokförd på fel adress är ju trots allt brottsligt.

Jag tycker du ska skilja på problemet folkbokförd på fel adress och antalet elever i skolan/per klass. Det finns ett maxantal elever per klass och blir det för många behöver man antingen prioritera vem som får gå på skolan eller skapa fler klasser. Om det ger fler eller färre elever i en viss klass kan variera, men man stävar efter att fylla klasserna, det ger skolan bättre ekonomi.


Vet du säkert att de är folkbokförda på fel adress? De kan ju bara ha sökt till skolan? Det går att göra det i Stockholm (och Malmö tror jag) åtminstone, jag trodde det gällde hela landet.
 
Jag tycker du ska skilja på problemet folkbokförd på fel adress och antalet elever i skolan/per klass. Det finns ett maxantal elever per klass och blir det för många behöver man antingen prioritera vem som får gå på skolan eller skapa fler klasser. Om det ger fler eller färre elever i en viss klass kan variera, men man stävar efter att fylla klasserna, det ger skolan bättre ekonomi.


Vet du säkert att de är folkbokförda på fel adress? De kan ju bara ha sökt till skolan? Det går att göra det i Stockholm (och Malmö tror jag) åtminstone, jag trodde det gällde hela landet.
Tack för info 👍

Ja. Personen är folkbokförd i ett hus på vår gata.
 
Lite på samma ämne fast tvärtom. Har en granne som bor i sitt hus på heltid, dock finns det ingen folkbokförd på adressen. Det är alltså inte lagligt? Inte för att jag kommer göra något åt saken, men blev nyfiken.
 

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 754
Senast: Ramona
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
786
Senast: Rosett
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
949
Senast: Crossline
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 047
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp