Folkilsken hund...not

Sv: Folkilsken hund...not

Flickan är inte rädd för hundarna. Hon har tidigare verit och lekt med dem. (Det var därför Bosse kände igen henne).
Min bror och hans sambo har varit benhårda på att följa att hunden ska vara kopplad.
Mamman är dock på krigsstigen och kräver nu (alltså senare efter koppeltvånget) att hunden också måste ha munkorg.

Det hela är mest någon slags "hämdaktion" från mamman sida. tyvär går det inte att prata med denna människa.

Min brors hundar har också fått skäll för saker de inte gjort.

En annan granne har en jakthund som då och då är lös. Vilket han måste vara när de jagar :smirk:

Denna jakthund har ibland korsat sura grannens trädgård när han spårat och genast ringer kärringen och skäller på min bror.

Hon ser inte skillnad på en basset och en shäfer heller :crazy:
 
Sv: Folkilsken hund...not

var på en föreläsning igår (Hallgren) och fick tipset om att hundar inte hoppar över rörliga föremål. man kan sätta upp en lina ovanför staketet och fästa fladdrande plastband. han rekommenderade detta till en rymmande löptik så jag antar att det är väldigt effektivt.
 
Sv: Folkilsken hund...not

Var det er det stod om i tidningen? Oj. Ja, media kan verkligen blåsa upp saker och ting :crazy:

(Hej förresten. Allt löste sej med stallplats så numera står tjockpållan i Ekeberg, hos travfolk. Allt funkar hur bra som helst. Däremot letar jag bete igen.. :smirk: Du gav dej aldrig in i Äskhultprojektet eller? I så fall kanske dom hagarna går att hyra över sommaren. Ska höra med Bosse.. Hm..)
 
Sv: Folkilsken hund...not

Hos mG eller?
Hälsa Gismo i så fall.
Nä, det stallet var lite för lågt i tak för min smak. Sedan blir det så himla krångligt att sköta allt själv. Det skulle väl i och för sig gå, men inte om hästarna måste stå i olika stall.

Sommarbete kan kanske finnas hos mig om du bara ska ha till din häst.
 
Sv: Folkilsken hund...not

Tippan skrev:
Jag tror abeslut att han går ut och sen in igen och låser dörren. Smart jäkel det där!! :angel:

Inte har då lärt sig av matte i alla fall :D ;)
 
Sv: Folkilsken hund...not

älgen skrev:
Ser att jag varit lite luddig tidigare i mina inlägg...
det är inte mina hundar utan min bror det gäller.

När jag läste första inlägget så funderade jag på om Bosse är din man eller din hund. :angel:
Men nu ser jag att det är din bror! ;) :rofl:
 
Sv: Folkilsken hund...not

Men hur som helt. Kan polisen bara gå efter vad mamman säger? Har de inte pratat med din bror?
Hur vet man att det var en klo som rev flickan och inte en tand? Nu menar jag inte att Bosse har bitit, han kan lika gärna försökt slicka och det blev fel, men den kanske också bet? Vet ni helt säkert att hunden inte gjorde det?.
Men någonstans måste ju detta ha börjat. Har hundarna kommit lösa förut?
Och jag har svårt att tro att någon som är hundrädd bara vill jävlas. Respekterar din bror att grannen är hundrädd?
Enligt tidningen skulle detta pågått i två år. Men det kanske är fel, man ska ju inte lita alltid på vad som skrivs. Men nånstans måste det ha börjat eftersom grannen är rädd.


Sen en sak som jag tänkte på. Jag skulle nog inte träna skydds så grannen ser. Iofs ska man kunna träna sin hund hemma om man vill. Men jag vet att folk som inte kan hund eller förstår vad man håller på med kan missförstå. Och just i skydds så är det lätt att tro för en ej hundvan person att det är en hysterisk hund som gapar och skäller på en människa (vilket den ibland gör i skydds)
Jag hade iallafall inte tränat så grannen kan stå i sitt fönster och titta.
 
Sv: Folkilsken hund...not

Fråga: Kan polisen själv sätta ett straff, typ koppeltvång?? Eller har allting gått genom domstol? I så fall borde väl flickans skador vara dokumenterade och allting borde kunna klaras upp..

Om det nu bara är polisens rekomendation. Måste man lyda det då???

/ Frågvis....
 
Sv: Folkilsken hund...not

Jo, det är där. Gismo har dom inte kvar, om det är hästen du menar.
Åhå. Har du bete? Ja, det kanske vore nåt. Ska kolla med dom Abbe gick med förra sommaren, annars kanske jag hör av mej.


Hoppas det löser sej med hundarna nu. Låter som typiskt grannfolk. (Varför ska grannar alltid vara så tjuriga? :devil: ) I tidningen lät det som om hunden vart helt vansinnig :smirk: men vet av egen erfarenhet att folk itne ser skillnad på en blodtörstig rasande hund och en lekfull tokigt glad liten skit.. :rofl:
 
Sv: Folkilsken hund...not

Jo, han har hela tiden varit noga med att hålla sina hundar under uppsikt.
Skrev i ett tidigare inlägg om en annans jagkthund och brosans hundar har fått "skäll" när de (basset) har kommit in på deras tomt.

han har flera gånger föklarat att den hunden inte är hans och alltså inte hans ansvar.
 
Sv: Folkilsken hund...not

Ni kanske borde tipsa mamman om vilka skador en hund med munkorg kan orsakan.
De som tränar skydd med sina hundar har ju skyddsvästar för att undvika revbensskador. Det gör skitont när en fullvuxen hund dundrar in i en och stöter med munkorgen.

Håller med tidigare inlägg om att ni borde få tag i en hundförare från polisen som kan komma ut och "testa" hunden.
Det är inte okej att hunden beläggs med tvång om munkorg bara för att granntanten ska vara nöjd. Många hundar skyr de där korgarna som pesten.
Sedan borde kanske din bror fundera på att bygga ett högre staket ;) . Har själv haft hund som seglade över staketet och då brister man tyvärr i sitt hundägaransvar.

Jag vet hur lätt det är att vara efterklok, önskar bara att jag hade aktiverat den där fettklumpen i skallen innan vovven kom hemsläpande med en 3-kilos julskinka som någon ställt ut för att svalna :angel:Jag har lärt mig hur man bygger staket och rastgårdar efter det :D

Apo som inte alltid hade koll på den tiden...
 
Sv: Folkilsken hund...not

Även om det inte alls är lika illa som om hunden biter är det föstås inte heller acceptebelt att hundar skadar folk genom att hoppa upp o riva dem i ansiktet.
Det kan knappast räknas som att man har hunden under tillräcklig uppsikt o jag skulle inte blivit glad om det hänt mina ungar.
PL
 
Sv: Folkilsken hund...not

För ett tag sedan var det en liknande händelse här... Två hundar kom lösa (öppnade dörren själva) och sprang in på en skolgård... Den ena hunden blev inmotad i ett hörn när den skulle fångas och råkade bita ett barn... JAg kan inte veta om den betraktades som aggresiv vid läget men föräldrarna anmälde den, följden blev att den sattes in på ett hundpensionat för att gå igenom ett mentaltest och en vecka senare blev den avlivad...
Fy för att vara i den sitsen... Den andre hunden har koppeltvång och tror även munkorg trots att den inte gjorde något... Deras hus är enligt ryktet till salu nu för dom vill inte bo så nära skolan mer...
JAg sörjer verkligen med dom, detta var en duktig brukshund som var till glädje för alla omkring honom... En riktig vän... Hur blir det så fel???
 
Sv: Folkilsken hund...not

Givetvis är inte min bror stolt över det som hände :crazy:
Och visst kan ett klösmärke göra ont. I det här fallet var det EN rispa från EN klo och som hundägare betäcknat som en olycka.

Flickan har tidigare busat med dessa hundar, det var därför Bosse trodde att det var OK att göra det nu också. ;)

Men den egentliga frågan är: varför dra upp hela saken för polisen igen, när hunden redan är belagd med koppeltvång?

Om hunden hålls konstant kopplad kan den väl inte lång tid senare plötsligt ha blivit "farlig" igen och måste ha munkorg. Det beslutet borde den väl ha fått på en gång i samband med koppeltvånget i så fall?
 
Sv: Folkilsken hund...not

Jag har själv varit med om att en egen hund rivit ett barn i ansiktet det var hemma på vår gårdsplan men inget roligt ändå. Koppel o munkorgstvång är knappast rimligt i det här sammanhanget, polisanmälan skulle jag själv kunna tänka mig att göra om det hände ofta att hunden sprang lös utanför tomten. Jag tycker du bagatelliserar händelsen o bara skriver om en idiotisk granne, ett barn kan mycket väl bli hundrädd för livet om en stor hund kommer o hoppar upp i ansiktet hur snäll hunden än är, även en klo kan ta olyckligt tex i ett öga. Jag sväljer inte riktigt att detta hände enbart för att barnet tidigare busat med hunden, kan din bror verkligen vara säker på att det inte skulle kunna hänt med ett annat barn.
PL
 
Sv: Folkilsken hund...not

Visst!
och vi har faktiskt förståelse för att det kan vara otäckt inget snack om den saken.

Var snäll och läs lite mer i tråden, så kanske du ser min sida av saken. Att jag ber dig läsa är inget "tyket" utan det finns en del svar /fakta där som jag tror du kanske missat.

Tack på förhand.
 
Sv: Folkilsken hund...not

Jag har läst ganska noga men tycker ändå att du bagatelliserar situationen. Du kan tycka att jag är tyken men jag försöker dra fram en annan sida av situationen som jag tycker till stor del missats på den här tråden, jag har faktiskt skrivit att munkorg od inte är rimligt enligt din beskrivning. Jag hoppas du inte hör till dom som bara vill ha medhåll i din tråd o inte klarar av att ngn tar upp en annan sida.
PL
 
Sv: Folkilsken hund...not

Men måste dem inte kunna bevisa att din brors hund är farlig före dem ger dig en dom så som koppeltvång och munkorg? Vad hände med bevisen? Domstol osv? Som en annan sa här tidigare: Kan inte läkaren se skillnad mellan en skada orsakad av tänder eller klor? Hallå säger jag bara :eek: . Hade jag varit er så hade jag fan anmält tillbaka kärringen för trackassering mot er, och berättat hur det ligger till med att hun spionerar bakom sina gardiner, och att ungen som blev "biten" egentligen brukar att leka med Bosse - han blev bara glad över att se henne, ingenting annat. Usch för sådana grannar. Lycka till nu.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp