Folksam ändrar om sina försäkringsvillkor...

Sv: Folksam ändrar om sina försäkringsvillkor...

Är det någon som vet hur de olika bolagen skiljer sig åt inom de olika rasgrupperna?

Alla här pratar om halvblod, som ju är i rasgrupp tre (den dyraste), medan jag som har en häst i rasgrupp ett inte vet om det är andra skillnader, eller om bolagen skiljer sig åt på ungefär samma sätt, premiemässigt?

Förra året kostade min häst:
Lipizzaner 11 år, A1 60000, A2 15000, obegränsad veterinärvård, hos Folksam 8449:-/år (704:-/mån)

I år är försäkringen höjd, men har inte nya försäkringsbrevet tillgängligt just nu...
 
Sv: Folksam ändrar om sina försäkringsvillkor...

Har också annan ras än halvblod men som antagligen verkar hamnar i olika kategorier beroende på bolag då det skiljer sig gigantiskt i premie. Valde också Folksam, bytte från Sveland för 2.5 år sen. Ringde då runt och jämförde, räknade på olika räkningssummor för att komma fram till det bästa och då var ju Folksam överlägset. På premien skiljde det oerhört mycket jämfört med Agria. Då, för 2.5 år sen blev min premie hos Folksam ~2800kr/år 25000liv och 50000 vetvård, hos Agria skulle samma premie med samma siffror hamna på 4300kr/år. Premien hos Folksam var då ändå billigare än Svelands MED rabatt för 4 års skadefrihet som jag hade. IDag ligger premien på 3100kr/år alltså inte någon gigantisk ökning på 2.5år, en hundralapp per år, helt ok tycker jag.

Visst är även jag besviken på Folksam att de lagt på 10% då det var den stora anledningen till att jag bytte. Samtidigt känns det som att de 10% inte gör vare sig till eller från i den stora konkursen om hästen skulle gå och skada sig allvarligt. Nu får jag bara lägga undan 10000kr i en buffert för det täcker ju en räkning, inkl självrisken på upp till 75000kr (vid obegränsad vetvård) vilket ändå känns som ett tak, etiskt sett, på vad jag skulle utsätta min häst för.

Angående bemötande så har jag inga problem. Har haft ett skadefyllt 1.5år och inte ett knyst från Folksam, de har ersatt och snabbt kom pengarna den enda gång som jag inte reglerade direkt hos klinik.
Jag jobbar delvis gentemot försäkringbolagen i mitt jobb men med smådjur och där är det Agira som krånlgar mest så jag skulle inte välja dem om de inte ändrade villkor och premier i en fantastiskt positiv riktning.
 
Senast ändrad:
Sv: Folksam ändrar om sina försäkringsvillkor...

Både på agrias och if´s hemsida kan man beräkna premien!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Juli 2016 ramlade jag av hästen, bet hål i läppen och fick sy ett par stygn på akuten (syddes på insidan av läppen men hade bitit helt...
Svar
7
· Visningar
1 185
Senast: Thrillie
·
Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 747
Senast: Piranesi
·
Ekonomi & Juridik Alla ni som upptäckt denna billiga form av försäkring, förbered er i tid inför er huvudförfallodag. Nu är det slut på denna försäkring...
Svar
10
· Visningar
2 400
Senast: Summerwind
·
Hästmänniskan Nu menar jag alltså bolaget. Är det någon som har sin häst försäkrad där och har erfarenheter utav det? Just nu har jag hästen försäkrad...
2
Svar
26
· Visningar
4 276
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp