Försäkring, hur gör jag?

Thrillie

Trådstartare
Juli 2016 ramlade jag av hästen, bet hål i läppen och fick sy ett par stygn på akuten (syddes på insidan av läppen men hade bitit helt igenom). Försäkringsbolaget ersatte hjälm, kostnaden för akutbesöket och penicillinet.

Jag har haft mycket besvär med läppen så som känselbortfall, "pirrande i läppen", har fått ärrvävnad (vet inte om det är rätt ord, men det är som en hård boll inuti läppen som gör att det blir som en utbuktning uppåt när jag ler) plus att jag har ett ärr på utsidan av läppen. Läppen känns varm/kall omväxlande, det "dunkar" i den och jag känner liksom läppen hela tiden.

Var till läkaren häromdagen för jag ville att de skulle kolla på det, hon kunde notera att jag har känselnedsättning och ärrvävnad.
Jag vet ju att det kan ta lång tid för såna här skador att läka om nerver ska återbildas osv. Läkaren sa att man brukar räkna med lite över ett år, men skrev i journalen att det troligtvis kommer vara såhär och det finns inget man kan göra.

Det här stör mig rejält i min vardag, man använder ju munnen hela tiden. Om jag ska dricka och tar ett glas snabbt och dricker utan att tänka mig för så spiller jag pga känselbortfallet för jag känner inte om jag har läppen helt emot. Det är obehagligt att kyssa min sambo för det enda som känns är knölen i läppen...

Tror ni att det finns någon möjlighet att få ersättning för detta? Hur går jag tillväga i så fall?
Jag har varit försäkrad sen födseln i samma bolag och detta är det enda ärendet som jag anmält till förs.bolaget. Anmälde då när det hände men har inte pratat med dom sen dess, för jag tänkte såklart att detta läker ju så det blir bra sen.
Ärret kan jag inte få ersättning för förrns det gått ett år, men "lidandet" då? Kanske inte låter så allvarligt men det är rejält störande när man hela tiden störs av läppen, eftersom man som sagt använder munnen jämt, när man äter, dricker, pratar..

Oj vad långt detta blev! :o Tack om någon orkat läsa och jag är tacksam för alla råd och erfarenheter!
 
Kontakta försäkringsbolaget och fråga dem.
Det troliga är att de kommer att begära att du inkommer med ett läkarintyg som styrker kvarvarande men.
Tack för svar! Det står nedskrivet i min journal från senaste läkarbesöket, så då borde det gå att fixa.
 
För nervskada kan man söka efter 2 år. Jag ska skicka in då jag inte har någon känsel kvar under ögat ned på överläppen pga av skada.
Men kolla med försäkringsbolaget om hur du går tillväga.
 
För nervskada kan man söka efter 2 år. Jag ska skicka in då jag inte har någon känsel kvar under ögat ned på överläppen pga av skada.
Men kolla med försäkringsbolaget om hur du går tillväga.
Tack för svar! Vad tråkigt med din skada, hoppas att den inte stör dig alltför mycket och att allt går bra med din ansökan till försäkringsbolaget.

Jag fick lite hopp, om man inte kan ansöka förrns efter två år, då kanske detta kan bli bättre, jag har ju hellre en normal läpp än några kronor från försäkringen.
 
Olika bolag har olika krav.
Enklast är att du ringer så får du veta exakt vad som krävs och hur du ska gå vidare.
 
Jag blev kontaktad av mitt försäkringsbolag 2 år efter en arbetsskada då jag skadade tummen. Där uppmanades jag att skicka in läkarintyg om jag hade känselbortfall. Det har jag men ides inte gå till läkaren.

Ärr tror jag att du kan få kompensation för efter 1 år men kolla vilken typ av ärr det gäller. Känselbortfall är efter 2 år.

Men försäkringspengar gör ju tyvärr inte att det känns bättre. Läkaren hade inga förslag på vårt du kanske kunde få mer hjälp med dina problem? Antar att du gick till en allmänläkare på vc.
 
Jag blev kontaktad av mitt försäkringsbolag 2 år efter en arbetsskada då jag skadade tummen. Där uppmanades jag att skicka in läkarintyg om jag hade känselbortfall. Det har jag men ides inte gå till läkaren.

Ärr tror jag att du kan få kompensation för efter 1 år men kolla vilken typ av ärr det gäller. Känselbortfall är efter 2 år.

Men försäkringspengar gör ju tyvärr inte att det känns bättre. Läkaren hade inga förslag på vårt du kanske kunde få mer hjälp med dina problem? Antar att du gick till en allmänläkare på vc.
Läkaren trodde tyvärr inte det var något man kunde göra, det är ju ändå såpass litet så hon sa nåt om att det fanns risk att det kunde bli värre om man skulle gå in och försöka få bort ärrvävnaden tex. Men hon sa även att hon inte var helt säker, så om problemen kvarstod och störde mig i vardagen kunde jag boka en tid när det gått typ 1,5 år efter skadan så kunde jag få prata med någon som var mer kunnig i området :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Blev skallad rejält av min häst i galoppen i förrgår. Typ stjärnsmäll :crazy: Hade tur att skärmen på hjälmen tog stor del av smällen så...
Svar
4
· Visningar
1 003
Senast: Wembley
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 555
Senast: __sofia__
·
Relationer Om någon listar ut vem jag är så håll det gärna för er själva....(nytt nick) Jag träffade i feb en kille, han 35, jag är 29...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 539
Senast: Texaz
·
Relationer Mina tankar och känslor är ett enda stort kaos och jag fungerar inte normalt i dagsläget. Jag behöver input, råd och pepp ifrån er kära...
2
Svar
32
· Visningar
8 843
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp