Folksam ändrar om sina försäkringsvillkor...

Sv: Folksam ändrar om sina försäkringsvillkor...

I mitt brev står det ingenting om de 10%. I och för sig kom väl brevet i samband med min huvudförfallodag i juli.
Står bara såhär: "De nya villkoren gäller för försäkringar med huvudförfallodag från och med den 1 okt 2005.
#Självrisken höjs till 2500 kr.
#Försäkringens giltighetsområde utökas till att gälla inom Europa

#Premien för vet.vårdsförs. höjs pga ökade skadekostnader
#Premien för A2 begränsad livförsäkring höjs."

Så när kommer detta med 10%att träda i kraft då för vår del som har huvudförfallodag nästa år?

Men om man skulle vilja byta bolag mitt under försäkringsåret är det väl bara att "glömma" att betala premien :devil: :angel:
 
Sv: Folksam ändrar om sina försäkringsvillkor...

Har Agria så lång tid? Det visste jag inte. Fasiken Agria blir ju bara bättre och bättre igen.

Om dom är billiga beror på fallet.
Min gamla Agriaförsäkring och nya IF kostar lika mycket (IF något billigare).

Ex. Om hästen blir sjuk och kräver veterinärvård för 5000:- inom en 100 dagars period + mediciner för 500:- skulle det ha kostad 3250:- med min gamla Agria-försäkring och 2000:- med min nya IF. Om perioden är 140 dagar blir det bättre med Agria (fortfarande 3250:-).

Om hästen blir rejält skadad och kostar 50000:- inom en 200-dagars period plus 1000:- i medicin kostar IF 4000:- och Agria 10500:-
 
Sv: Folksam ändrar om sina försäkringsvillkor...

Beror på vad du väljer.

Du kan ha fast självrisk med bara 1500kr hos Agria.
Men självklart höjs premien då.
Så det är bara att välja nivå.
 
Sv: Folksam ändrar om sina försäkringsvillkor...

*knapplån*

Tänkte jämföra lite villkor och premier för olika försäkringar om någon är intresserad...

Häst: Svensk Halvblod, Valack född 2002 användningsområde: ridning
Livförsäkrad 40 000

Folksam
A1
Vet vård 50 000
Självrisk 2500kr plus 10% (självriskperiod 120 dygn)
Kostnad: 5909/år 492,50/månad


Agria
A1
Vet vård 60 000
Självrisk 2300 (100% ersättning) (självriskperiod 125 dygn)
Agria plus (ersätter bla veterinärens resor, mediciner på recept, djurambulans...)
Kostnad: 7872/år 656kr/månad

IF
A1
Vetvård extra 100 000 (ersättning för ambulans, vet resor, medicin, rehab...)
Självrisk 2000kr (100% ersättning) (självriskperiod 100 dagar)
Kostnad: 7200kr/år 600kr/månad

Sveland
A1
Vet vård 100 000 (100% ersättning) (självriskperiod ??? dagar)
Kostnad: 7575kr/år 631kr/månad
 
Sv: Folksam ändrar om sina försäkringsvillkor...

Jaha då damp det ner ett brev från folksam! De meddelar att de ska ändra sina försäkringsvillkor. Självrisken ligger kvar på 2500kr (som det höjde för något år sedan från 2000kr) men nu ska de dessutom ha 10% av överskjutande kostnad!!

Jag har alltid haft folksam till mina djur, då förra hästen skulle försäkras så var folksam ensamma med att ha 100% ersättning, vilket de allra flesta bolag nu efterföljt.

Men nu är jag besviken! Då min fyraåring som jag snart haft i ett år har varit försäkrad i folksam sedan födseln så är jag inte pigg på att byta försäkringsbolag efter att ha hört skräckhistorier om skador som ej blivit ersatta av det nya bolaget då de hävdar att skadan funnits innan hästen försäkrades hos dom!

Finns det fler än jag som har folksam och som reagerat på detta???


Detta är ju PISS!!
Folksam valde jag just för att de erbjuder 100% efter självrisk.

Ska de göra såhär kan de väl vara vänliga att ge ngt i gengäld tex höja självriskperioden?
 
Sv: Folksam ändrar om sina försäkringsvillkor...

*knapplån*

Tänkte jämföra lite villkor och premier för olika försäkringar om någon är intresserad...

Häst: Svensk Halvblod, Valack född 2002 användningsområde: ridning
Livförsäkrad 40 000

Folksam
A1
Vet vård 50 000
Självrisk 2500kr plus 10% (självriskperiod 120 dygn)
Kostnad: 5909/år 492,50/månad


Agria
A1
Vet vård 60 000
Självrisk 2300 (100% ersättning) (självriskperiod 125 dygn)
Agria plus (ersätter bla veterinärens resor, mediciner på recept, djurambulans...)
Kostnad: 7872/år 656kr/månad

IF
A1
Vetvård extra 100 000 (ersättning för ambulans, vet resor, medicin, rehab...)
Självrisk 2000kr (100% ersättning) (självriskperiod 100 dagar)
Kostnad: 7200kr/år 600kr/månad

Sveland
A1
Vet vård 100 000 (100% ersättning) (självriskperiod ??? dagar)
Kostnad: 7575kr/år 631kr/månad

I det här exemplet är Folksam billigast, förutsatt att det inte händer något. För händer det något dyrt så blir det snabbt stora summor av de där 10% :eek: Se gärna mitt tidigare räkneexempel som alltså grundade sig på samma månadsavgifter för en D-ponny valack f. -00. Mer valuta för pengarna hos IF, alltså.

När jag valde Agria från början var dom billigast och bäst, för mig i varje fall. Risken finns ju att IF försämrar villkoren så jag måste byta igen.

Vad ni än har för försäkringsbolag så tänk på att 10% kan svida i kassan!:smirk: Förmodligen är det mindre smärtsamt med en kortare självriskperiod.
 
Sv: Folksam ändrar om sina försäkringsvillkor...

*knapplån*

Har varit nöjd med Folksam (om man bortser från deras totalvidriga-störtsugiga administration som ALDRIG har fungerat). Men det blev verkligen en kalldusch med beskedet om ändringar i självrisk.

Surt nog har hästen fyllt 16 år, och det är omöjligt att försäkra in den i IF (som jag hade som alternativ).

Har också funderat skarpt på att köra oförsäkrat, vi har ändå bestämt oss för att hästen ska få somna in om det blir tal om t ex buköppning eller benåkommor med lång konvalcens.
 
Sv: Folksam ändrar om sina försäkringsvillkor...

Om du är orolig för buköppningar, benbrott osv kan du
välja en billig begränsad veterinärvårdsförsäkring.

Kolla med de olika bolagen, deras varianter kan heta lite olika.
Det är ett billigt alternativ för de stora katastroferna.

Jag tror att Agrias heter vetvård bas, Folksams heter katastrof ( den är lite mindre täckande), Ifs heter begränsad veterinärvård, Svelenad begränsad veterinär vård. (I sveland kan man vad jag förstår endast teckna den på trav- och galopphästar)

/F
 
Sv: Folksam ändrar om sina försäkringsvillkor...

Tycker att premien rakat i höjden så att det gränsar till att inte vara lönt med försäkring.
 
Sv: Folksam ändrar om sina försäkringsvillkor...

Ja visst går priserna upp.

Anledningen är att veterinärkostnaderna går upp.

Jag har roat mig med att kolla detta.

I snitt har konsumentprisindex gått upp med 2-3 % per år.
Veterinärvårdskostnaderna har ökat 6-7%.

Det låter kanske inte så mycket men det blir mycket om man räknar
ihop. En behandling som kostade 2000 kr för tio år sedan kostar enligt ovan 3755 kr idag.

Det är en ökning med 87%.:eek:

Man kan se detta på två sett:
a) tur att veterinärmedicinen gått framåt.
b) överbehandling eller ej??

Sedan kan man fråga sig vem skall betala?

Ja, det blir vi djurägare i förlängningen.

/Franz
 
Sv: Folksam ändrar om sina försäkringsvillkor...

*kl*

Vad kul det blir med alla 6st hästarna i Folksam :crazy: Frågan är om man nu inte skall vända sig någonannanstans istället.

Iof har jag ju den obegränsade vetvården och det är rätt värdefullt
 
Sv: Folksam ändrar om sina försäkringsvillkor...

*kl*

Vad kul det blir med alla 6st hästarna i Folksam :crazy: Frågan är om man nu inte skall vända sig någonannanstans istället.

Iof har jag ju den obegränsade vetvården och det är rätt värdefullt

Tja, kollade för egen räkning idag upp:

Svhbl Valack -99 A1 á 50 000kr
Agria: 8952kr Folksam: 7500kr

Svhbl Sto -00 A1 80 000kr,
Agria: 14 154kr Folksam: 12 000kr

Skillnader:
Agria självrisk: 2300kr Folksam självrisk: 2500kr
Agria vetvård: 60 000kr Folksam vetvård: 50 000kr
Agria sp: 125dagar Folksam sp: 120dagar
Agria ersätter 100% Folksam 90%
Agria blir dyrare om du delar upp till månadsbetalning, Folksam har samma premie oavsett betalningsalternativ.
 
Senast ändrad:
Sv: Folksam ändrar om sina försäkringsvillkor...

Jag har haft förmånen eller oturen hur man nu ska uttrycka det att ha haft med alla fyra bolagen att göra när det gäller häst som dött.
Agria tog litr mer än 3 månader innan utbetalning och då avlivades ändå hästen ändå direkt på djursjukhuset.
Sveland tog ca 1,5 månad, hästen avlivad hemma av veterinär.
Folksam otroligt snabba, tre dagar, pengarna på kontot innan besked om att försäkringen tog dödsfallet. Hästen avlivad akut hemma.
IF hästen dog under veterinärbehandling, ännu inte ens hört ifrån dom trots att hästen varit död i snart två månader.
Det är inte så våldsamt hemma hos mig som det kan låta som men det finns gått om hästar både mina och andras.

Det här är ju också något att tänka på när man väljer bolag. Hur länge kan man själv vänta på pengarna? Vill man ha dem fort eller kan man vänta ett par månader på att få dem?
 
Sv: Folksam ändrar om sina försäkringsvillkor...

Har ringt runt och försökt nyförsäkra ett 16-årigt halvblodssto, stört omöjligt överallt. Inte ens katastrofförsäkring eller liknande hos vårt bolag (F..sam). Hästen är frisk och fräsh, men numera kör vi oförsäkrat.
förutom att hon finns med på vår LF gårdsförsäkring ifall stallet skulle brinna.
Med tanke på vad man betalar i försäkringar för sina hästar och ponnyer och hund så skulle man kanske sätta in pengarna på ett speciellt konto istället. Törs inte räkna ihop summorna.
Sen har vår rottis en försäkring som är dyrare än ponnyerna.
Och sen har man bilarna...:mad:
och olycksfallsförsäkringar...
och så kommer det oranga kuvertet...:cry:
och så skatt...:eek:
näe
 
Sv: Folksam ändrar om sina försäkringsvillkor...

Nu kommer jag inte ihåg hur länge jag fick vänta innan dåvarande JFB betalade ut ersättningen vid nödslakt av min första häst -88, men Agria ersatte mig med både veterinärvård + livvärde på mindre än en vecka när jag tvingades nödslakta min andra häst förra sommaren. Veterinärvård = mina veterinära utlägg. Nu kunde jag iofs åka in direkt med papperna till kontoret så de inte behövde skickas med brev vilket säkert snabbade upp det hela. Efter över 21 år med Agria(fd JFB) så har jag aldrig haft det minsta lilla problem med dem oavsett djurslag eller anledning till varför jag behövt utnyttja försäkringarna. :bow:
 
Sv: Folksam ändrar om sina försäkringsvillkor...

Känner oxå att Folksam har stigit i priser....:cry:
hade en ponny på folksam som jag var tvungen att ta bort och det var inge problem, jag fick ut försäkringen utan några problem.

På nästa häst ville jag ju oxå ha folksam, men nu är jag därimot inte nöjd. Skulle operera denna här för lösa benbitar och fick stå för detta själv. tråkigt men jag var ärlig och sa som det var, att jag visste om den lösa biten när jag startade min försäkring.
De jag inte gillar egentligen är att självrisken har blivigt hög, och rörlig visste jag inte ens att den var...!!
har då en häst som tyvärr är ganska känslig, behöver veterinärvård ganska ofta...
Kan det vara värt att byta till Agria eller Sveland??:confused:
 
Sv: Folksam ändrar om sina försäkringsvillkor...

*KL*

jag tror att det kommer komma mer "bonussystem" inom djursjukvården, det har redan vissa bolag, viss % rabatt efter skadefritt/ej utnyttjad försäkring år.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Juli 2016 ramlade jag av hästen, bet hål i läppen och fick sy ett par stygn på akuten (syddes på insidan av läppen men hade bitit helt...
Svar
7
· Visningar
1 185
Senast: Thrillie
·
Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 747
Senast: Piranesi
·
Ekonomi & Juridik Alla ni som upptäckt denna billiga form av försäkring, förbered er i tid inför er huvudförfallodag. Nu är det slut på denna försäkring...
Svar
10
· Visningar
2 400
Senast: Summerwind
·
Hästmänniskan Nu menar jag alltså bolaget. Är det någon som har sin häst försäkrad där och har erfarenheter utav det? Just nu har jag hästen försäkrad...
2
Svar
26
· Visningar
4 276
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp