Folksam hundförsäkring

Bukefalos 30 år!

Nebraska

Trådstartare
Jag försöker verkligen göra ett så grundligt arbete jag kan nu när jag ska köpa valp om vilken försäkring jag ska välja. Tagit offerter från alla intressanta. Idag ringde jag Folksam och de kunde inte ge mig någon offert utan att ha hundens reg.nummer :confused: . Kön, ras och födeledatum räckte inte. För jag kommer välja valp när jag ska hämta den, så jag kan inte veta regnummer redan nu. Men vill givetvis ha klart med försäkringsval innan dess. Har jag råkat på en inkompetent medarbetare på Folksam eller är det så de jobbar?

Jag försöker verkligen göra ett så grundligt arbete jag kan nu när jag ska köpa valp om vilken försäkring jag ska välja. Tagit offerter från alla intressanta. Idag ringde jag Folksam och de kunde inte ge mig någon offert utan att ha hundens reg.nummer :confused: . Kön, ras och födeledatum räckte inte. För jag kommer välja valp när jag ska hämta den, så jag kan inte veta regnummer redan nu. Men vill givetvis ha klart med försäkringsval innan dess. Har jag råkat på en inkompetent medarbetare på Folksam eller är det så de jobbar?
Jag tror det är så faktiskt, jag fick samma när jag ringde och det har säkert en anledning. För vår del spelade det ingen roll eftersom valpen redan var försäkrad så vi fixade det efter vi hämtat honom och sedan bakdaterade vi datumet bara, känns ju lika konstigt att teckna en försäkring för ett djur man inte redan har.

Det är så de jobbar. Jag kunde inte heller få prisuppgift utan ett regnummer. Jag vet inte varför det är så men antar att de räknar baserat på en mängd olika faktorer så det är därför det inte bara räcker med ras, kön och födelsedatum.

Men på Folksams hemsida kan du lägga in de uppgifterna och åtminstone få en grov uppskattning av kostnaden, så kolla där om du inte har gjort det?

Jag tror det är så faktiskt, jag fick samma när jag ringde och det har säkert en anledning. För vår del spelade det ingen roll eftersom valpen redan var försäkrad så vi fixade det efter vi hämtat honom och sedan bakdaterade vi datumet bara, känns ju lika konstigt att teckna en försäkring för ett djur man inte redan har.
Jag är ju ute efter en offert så jag kan välja bolag tills den dag jag ska hämta valpen.

Jag får upp pris på Folksams hemsida utan att fylla i reg nr, får fylla i mitt personnummer, hundens namn, fördelsedatum och ras.

Tips är att inte jämföra priser på valpförsäkringar då dessa ofta har rätt stora rabatter. Jämför vad det kostar att försäkra en 5-6 år gammal hund av den rasen du ska ha. Här är vad det kostar att veterinärvårdsförsäkra en 5 årig Australian kelpiehane hos Folksam med 25% rörlig del och 2000 kr i självrisk.

1759347918957.webp

Hur gör man då med en import? Man vill ju försäkra valpen innan man hämtar den, så har jag gjort när vi hämtat valp nere i Europa och då har det inte krävts något reg.nr.

Hur gör man då med en import? Man vill ju försäkra valpen innan man hämtar den, så har jag gjort när vi hämtat valp nere i Europa och då har det inte krävts något reg.nr.
Det går att försäkra ändå men den börjar ändå inte gälla förrän efter du gjort vetbesikning här i Sverige.

Tror jag kan ha angett Xarkos franska regnr fö.

Det går att försäkra ändå men den börjar ändå inte gälla förrän efter du gjort vetbesikning här i Sverige.

Tror jag kan ha angett Xarkos franska regnr fö.
Aha, det mindes jag inte, men så är det också fyra år sedan vi hämtade senaste importen.

Kan du inte bara ge dem ett regnr ur kullen då? Är valparna typ sex veckor nu borde de vara registrerade i alla fall :)
Det kan jag kanske. Men jag förstår inte att det ska vara så krångligt att få en offert. Det är ju som de inte vill ha kunder.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka