Bukefalos 28 år!

Folksam och lösa benbitar.

HannaZ

Trådstartare
Min häst har en liten galla på ena bakkotan och han vilar av det bakbenet mer än det andra så jag ska ta in honom på klinik och kolla upp det hela.

Eftersom han inte varit försäkrad i samma bolag sen han var föl (köpte honom för drygt två år sedan, innan dess var han försäkrad i Agria ca ett halvår tror jag och innan dess vet jag inte) så ville jag kolla upp hur försäkringen gäller för lösa benbitar innan jag tar in honom så jag vet vad jag ska förbereda mig på.

Jag har fattat det som att försäkringen INTE gäller för osteochondros om hästen inte varit försäkrad sedan den var föl alternativt är friröntgad.

Ringde Folksam för att få veta säkert, och då säger hon (efter att ha pratat med en kollega) att min försäkring täcker lösa benbitar eftrsom han varit försäkrad hos dem i mer än två år och så nämnde hon nåt om att han varit försäkrad i Agria sen år 2002 tidigare (vet inte om det hade betydelse).

Mao. halvblod, 9 år, ej friröntgad vid köp, dubbel veterinärvård, försäkrad mer än två år. Försäkringen gäller även för osteochondros.

Jag känner mig väldigt lättad men undrar ändå om det verkligen är rätt, var så övertygad om att jag inte skulle kunna få nåt på försäkringen.

Vad säger ni?

//Hanna
 
Men du har väl den där bibban om vad som gäller angförsäkrnigen en liten "bok" i A5 format där står det ju vad som ingår och inte för de olika försäkringsformerna A1, A2 osv... =)
 
Rättare sagt, av det som stod i ett tillägg som kom med posten fattade jag det som att det gjort en ändring och att det numera inte gällde för osteochondros ifall hästen inte var friröntgad alt. varit försäkrad sen föl.

Men när jag läser i pdf-filen som finns på nätet så verkar A1 försäkringen gälla även osteochondros, fast innte på varm och kallblodiga travare.

Får väl tro på att pållen är försäkrad, hon var ju tom inne och tittade i hans försäkring.

//Hanna
 
Orkar inte leta fram villkoren nu men vet att det står någonstans att försäkringen täcker för operation av lösa benbitar om hästen varit försäkrad i minst ett år i Folksam samt har problem av bitarna. Om hästen inte anses lida av dem (hälta) täcker inte försäkringen operationen hur länge hästen än har varit försäkrad där.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 921
Senast: WBanna
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
968
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 366
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 282
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp