Fölvisning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare evrebellma
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 210
  • Visningar Visningar 20 798
Sv: Fölvisning

Ja här i Norra Kalmar har man länge kunnat visa fölen på i ett frivilligt hopp moment i samband med fölchampionatet..så denn form av visning har inte funnits tillgänglig för själva mönstringen.

Jag tror däremot att detta lockar fler uppfödare av hoppstammade hästar att visa sina föl för hos oss är det absolut fler hoppstammade än dressyrstammade föl som visas.

Vid fölchampionatet rangeras hästarna 1-3 i en gångartsdel och 1-3 i hoppmomentet.
Vi prisfördelningen finns precis lika fina priser till hoppfölen som till dressyrarna.

Det blev visning iaf, efter lite rekande igår.

Kunde gärna fått liiite högre poäng men jaja, hon har växt mycket det senaste och är ojämn så hon är lite kantig. De skötte sig utmärkt och efter galoppen vid infångandet så visade jag bara lätt för stoet att hon skulle stanna, hon saktar av, vänder in och travar fram till mig och står helt still. Då blev jag lite stolt faktiskt. :D Många var det som inte fick tag på sina hästar utan som bara fortsatte springa.
Jaja, såhär blev det iaf. Sto e: Hip Hop - Pernod ox

Typ: Välutvecklad, muskelfylld, feminin, ngt svag resning 7
HHB: Vackert huvud, brant bog, ngt omarkerad manke, långt kors, ngt rak hals 7
E: Bra ledgångar 8
Skritt: Ren taktmässig, kort och oelastisk 6
Trav: Taktmässig, kort oelastisk, blev bättre lös 7
Galopp: Energisk, rytmisk med god balans, ngt entaktig 7
Så 778677=42 p totalt, klass II

Senast ändrad:

Kl

Nu har jag varit iväg och visat min hingstunge e Corlensky, Black Pooh xx- baffin- Tammerfors.
Han var verkligen jätteloj och visade inte upp sig för 5 öre, möjligtvis skritten. Traven joggade han omkring och gäspade i...

Kritiken blev bra i alla fall.
Ädel, högrest och utmärkt sporttyp, 9.
Lång välformad och välansatt hals, något outvecklad i bogpartiet, 8.
Något gracilt inskenad fram, rak i kotorna, 7
Avspänd och vägvinnande skritt, lite oengagerad, 8
Taktmässig avspänd trav men oengagerad och lite oelastisk, 7
Välundersatta bakben, välbalanserad och vägvinnande galopp, 8.
987878= 47p.

Kunde varit en poäng högre på både traven och galoppen om han varit lite mer på och visat upp sig.
Bästa hoppstammade föl och fjärde plats av 25. 2 av 6 i finalen var hoppstammade, båda efter Corlensky G.

Muntligt sa domaren att det var kul att se ett fint fullblod i aveln och att det är kul att folk vågar använda rent fullblod i första led. Efteråt grattade även domaren till ett mycket fint föl som har framtiden för sig. Ett av de finste Corlenskyföl han sett iår! Han kunde inte bedömma honom högre idag pga att han var för oengagerad (vilket var helt rättvist då det är dagsformen som bedöms), han sa dock att man kunde se att det fanns där. Fick även kommentaren välvisad fölunge i mycket fint skick i bra hull :banana:

Jag går på moln :D

Bilder kommer...

Grattis till ett fint resultat!
En av mina fölisar var också oengagerad idag, men nådde inte upp till din fölis poäng.

Så har vi visat årets två föl på Grevagården idag.
Mondriaan (e. Bocelli) var väldigt överbyggd och jag var mycket tveksam om jag skulle åka med honom överhuvudtaget, men jag äkte i alla fall för övningens skull. Han skötte sig i alla fall mycket bra och jag får vara nöjd med resultatet. 44 p (8,7,8,7,7,7) med en mycket positiv muntlig kritik. Han har visat en mycket fin trav för bara ett par veckor sen, men igår travade han bara för knappt en 6:a hemma på ridbanan, så jag får vara nöjd med 7:an han fick idag.

Mondriaan%20och%20Myrra%20pa%20folvisning%20kompr.jpg

Picasso (e. Highlander) hade jag större förhoppningar på och han blev klass 1 med 45 p (8,7,8,7,8,7), men jag blev lite besviken på att domaren verkade ha bestämt sig för att han inte tyckte om honom från första början. Hans första kommentar innan vi ens hunnit visa upp gångarterna var att det här fölet såg ut att nästan be om ursäkt för sig själv och att han inte hade nån utstrålning. Visserligen var han lite oengagerad och inte sitt vanliga jag (kanske trött av allt ståhej och transporten, vad vet jag...?), men det kändes lite osjysst att han dömde ut honom redan vid första anblicken. :(

Picasso%20van%20S%20folvisning%20kompr.jpg

Nåja, klass 1 är ju inte fy skam, så jag ska inte klaga.

Jag tvekade ju också om jag skulle visa eller ej pga att hon är överbyggd, men bestämde mig för att åka för tränings skull och är jättenöjd med dagen. Stoföl e. Richfield - Marino 887777 = 44 poäng

Vicken tur för mej att man bor i Kalmar län!
Grattis till din fina fölunge, han tog verkligen andan ur de flesta!! Det ska bli roligt att följa den.

Jag är hemskt glad för min lilla Aquileija eftersom det var min 1:a uppfödning var det ju riktigt otippat att den skulle placera sig som etta i hoppgänget!

kl

Visade kompisens sto på Grevagården igår.. Vi hade en dag som var helt upp och ner, punka på transporten, genomblöta hästar, sen medhjälpare mm men jag satte nog nytt rekord på sträckan Bottnaryd-Skövde.
Han fick 45p och blev klass I med poängen 888777.

Han har bättre gång än han visade igår, men han är dryga 5månader vilket gör att han är överbyggd och lite stum i gången för tillfället. Men men vi är nöjda!

Höjdpunkten på dagen var dock när stoet kom på idéen att komma ut från rinken och välte lite bomstöd och bommar :rofl:
Både publiken och domaren verkade tycka det var väldigt underhållande :smirk:

Kul att du fick ett föl i klass ett iallafall. Den efter Highlander tycker jag är jättefin!

Mondriaan hade väl då samma problem som våran Lanzelot-överbyggdhet. Det stör ju en del vad det gäller gång.;) Men det är snygg färg på Mondriaan iallafall.:bow: Och Myrra ser tjock och glad ut.

Som någon tidigare nämnt i tråden så är det lite sent egentligen att visa föl. Unga hästar är ju finast vid tre veckor, tre månader eller tre år. Däremellan ska man ju inte titta på dem.:D Sannerligen inte på våran 4,5 månaders fölunge.

En kompis har filmat vår visning och jag får be den mer datakunnige i familjen att fixa så ni kan se den.

kl

Visade kompisens sto på Grevagården igår.. Vi hade en dag som var helt upp och ner, punka på transporten, genomblöta hästar, sen medhjälpare mm men jag satte nog nytt rekord på sträckan Bottnaryd-Skövde.
Han fick 45p och blev klass I med poängen 888777.

Han har bättre gång än han visade igår, men han är dryga 5månader vilket gör att han är överbyggd och lite stum i gången för tillfället. Men men vi är nöjda!

Höjdpunkten på dagen var dock när stoet kom på idéen att komma ut från rinken och välte lite bomstöd och bommar :rofl:
Både publiken och domaren verkade tycka det var väldigt underhållande :smirk:

Sånt är lite för spännande för att det ska vara roligt.;) Vet hur det är när trailern kärvar.

Såg ett fuxsto som försökte klämma sig emellan väggen och utgången i visningsringen.:D Det roade många. Stoet hade ett fuxföl med bukfläckar. Men detta var på lördagen.

Jag tycker att din Highlander-unge har en föredömlig typ, jättefin lång hals och en bra överlinje! Jag tror den kommer bli supersnygg som vuxen. Sedan när är utstrålning en bedömningspunkt? :mad: Vad hade domaren för kommentar till HHB som motiverade en 7-a?

Dina föl ser jättetrevliga ut!
Tycker Picasso är rätt lik mitt Highlander-sto, spec huvud o hals. Har tyvärr ingen bra profilbild på henne men här ser man på ett ungefär:

Jag tycker också verkligen om båda..Härliga i modellen och bra överlinje framförallt på Highlanderfölet.

Det är så otroligt svårt med visningen av föl egentligen....det kan skilja någon vecka mellan katatrof och succé.
Någonstans gäller det att komma ihåg att har man sett det där extra hos dem hemma vid något enstaka tillfälle....så finns det kvar och kommer tillbaka när man minst anar det.

Vi sålde i veckan en -05 som vi hela tiden trodde var en svan bakom den där fulaankungedressen han haft sedan 3 månaders ålder. Och visst fanns DET där precis det vi hoppats på. Härligt att han tagit fram det lagom till att precis rätt köpare dök upp...:))

Kul att du fick ett föl i klass ett iallafall. Den efter Highlander tycker jag är jättefin!

Mondriaan hade väl då samma problem som våran Lanzelot-överbyggdhet. Det stör ju en del vad det gäller gång.;) Men det är snygg färg på Mondriaan iallafall.:bow: Och Myrra ser tjock och glad ut.

Som någon tidigare nämnt i tråden så är det lite sent egentligen att visa föl. Unga hästar är ju finast vid tre veckor, tre månader eller tre år. Däremellan ska man ju inte titta på dem.:D Sannerligen inte på våran 4,5 månaders fölunge.

Tack! Ja, visst är jag nöjd med att Picasso blev klass I , men som sagt var känndes det lite surt med domarens muntliga kritik på honom.

Visst är Myrra rund och go, man kan tro att hon ska föla vilken dag som helst, men det är ju inte förrän nästa år :D

Han är jättefin! :bump:
Kul att se, men samtidigt kan jag inte hjälpa att jag blir lite sorgsen när jag ser alla fina Corlenskyungar och undrar hur vår skulle ha sett ut nu om han fått vara kvar i livet. Men, så är det.

Jag tycker att din Highlander-unge har en föredömlig typ, jättefin lång hals och en bra överlinje! Jag tror den kommer bli supersnygg som vuxen. Sedan när är utstrålning en bedömningspunkt? :mad: Vad hade domaren för kommentar till HHB som motiverade en 7-a?

Ja, 7:a på HHB förstår jag inte alls. Något lågt ansatt hals ansåg han, men det kan då jag inte se. Nu är jag ju inte exteriördomare och dessutom part i målet ;), men jag tycker inte att det är nåt fel på hans halsansättning. Han skrev samma sak om Mondriaans halsansättning och där kan jag köpa det, eftersom han för dagen var så överbyggd och framdelen liksom inte riktigt hängde ihop med bakdelen.

Typen hade jag också faktiskt hoppats på en 9:a på Highlanderfölet, men man kan inte få allt här i världen :smirk:

Liknande trådar

Avel Är i startgroparna att leta hingst. Men när brukar de hingstar som kommer vara i avel ha kommit ut på Språngrulla ? Som det är nu så...
Svar
0
· Visningar
179
Senast: corzette
·
Avel Halloj! Jag är helt ny till avel och kan väldigt lite. Fick mitt första föl för några dagar sedan och insåg då en sak. Stuteriet jag...
Svar
2
· Visningar
644
Katthälsa Hej, Efter en magnetkameraundersökning har det konstaterats att min katt har diskbråck/l7s1. Veterinären utgår från att det är en...
Svar
2
· Visningar
375
Senast: Sol
·
Avel Jag är jättenybörjare på avel och är i full färd med att försöka välja hingst. Hittar många äldre trådar om samma ämne med hingstar som...
Svar
17
· Visningar
1 382
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Diskbråck