Fönstergaller

toughcookie

Trådstartare
Då det inte verkar som våran hyresvärd kommer få tummen ur...och sätta upp fönstergaller i vårat stall har jag beslutat att försöka fixa det själv. Så nu vill jag se bilder på era lösningar som inte kostar skjortan. Har inga standard mått på fönstren och dessutom olika storlekar i alla boxar.

Sv: Fönstergaller

vi har inga galler utan lexan(liknande plexi) som vi skruvat upp framför fönstret.

det är godkänt o skall vara okrossbart enligt glasmästare...

Kostar? I ena boxen har jag fönster som är ca 3.5m långa och går ända upp till taket, går det att få det stabilt?

Vi har begagnade kylskåpgaller, är godkänt!:o Inte så säkert egentligen, ifall hästen skulle få upp en fot till fönstret, men de kan inte trycka sönder fönstren med nosen iallafall. Då vi bygger vårt nya stall, ska det bli rejälare fönsterskydd.

Har sett folk som tagit "fotskrapor", såna som man lägger i ingången till affärer o dylikt. Ser ut som rutgaller. Det verkar vara stabilt o hållbart. En del har armeringsjärn, men det kan jag tänka mej är för mjukt och böjbart, så att hästen kan lyckas trycka in en fot mellan och fastna.

Fotskrapor borde väl ta bort massa ljus? Vi gärna ha så stort ljusinsläpp som möjligt när jag nu har så stora härliga fönster. Armeringsjärn är det väl som det lutar åt för tillfället, alternativt rindstavar av trä.

Armeringsjärn är på tok för klent och trästavar måste vara typ decimetern i tjocklek för att hålla för klåfingriga hästar.

Har du tillgång till svets eller gängskärare för stålrör ?

Då skulle jag nog välja blå rör och antingen svetsa fast alternativt gänga ändarna och skruva fast dom.

Beroende på längden på "pinnarna" så får man välja rör efter detta (1/2 tum för max 1 meter, vid längre avstånd får man gå upp till 3/4 tum eller 1 tum)

Tar man röda rör kan man gå ner en dimension i tjocklek jämfört med blå rör, man kan även använda galvade rör i samma dimension som blå rör... men galvat material behöver lite "övertalning" om man ska svetsa i dom.

Kolla med någon järnhandlare för priser på de rör du vill ha.

Annars kan du kolla på webben på rinkaby rör, där har dom blå rör och galvade rör och gängskärverktyg av god kvalitet för "billiga" pengar (jämfört med vad det kostar på andra ställen).

Alternativt kan man plocka ur fönster-rutan och istället sätta in tex acrylplast/plexiglas, det finns även olika varianter av säkerhetsglas som kostar typ 10 000 lappar :eek:.

Krenelerat stålgaller kan även vara ett alternativ.

det som vi har är riktigt tjovkt men släpper in ljuset riktigt bra vet ej vad det kostar då stallägaren fick detta=)

Ett tips kan vara att göra ett galler av armeringsjärn som monteras på en under- och överliggande bräda. Brädorna skall passa i under-/överkant av fönsterkarmen. Borra hål motsvarande järnen i brädan med jämna mellanrum. Måla järnen i rostskyddsfärg och måla brädorna i samma färg som fönsterkarmen. Montera!

Tror inte den lösningen blir särskilt dyr och är tillräckligt anpassningsbar för att det skall se snyggt ut oavsett färg/form på fönstret.

Eftersom stallet inte är mitt så vill jag ju gärna hålla kostnaderan nere så mycket som möjligt. Det hade varit skillnad om fönstren hade haft någorlunda "vanliga" mått, då hade man ju kunnat ta med gallrena vid en flytt.
Jag har dålig tillgång till svets osv men det går givetvis att fixa. Var och kollade på diverse olika nät igår och ska så fort jag får tid sätta mig och lusläsa vilka regler som gäller.

IMMER!!!

Hur har ni gjort "höhäckarna" i hörnen? Ursnygga och precis vad jag skulle behöva till åringen som tycker att allt hö är till för att användas som madrass.

Man kan gott o väl använda armeringsjärn och man svetsar på tvärslå, då kommer ingen hov igenom. Behövs inte jättetjock dimension då heller.

Man kan gott o väl använda armeringsjärn och man svetsar på tvärslå, då kommer ingen hov igenom. Behövs inte jättetjock dimension då heller.

Det var någon sådan variant jag funderat på, har sett armeringsjärn i många stallar. Du har möjligtvis inte bild/skiss på hus en tvärslå skulle vara placerad?

Fönstergallerna är i armeringsjärn i stående riktning och i mitten av gallret har vi svetsat till ett liggande armeringsjärn för att få det stabilt (bara för att förklara hur jag menade med tvärslå). Vi har långsmala fönster så det fungerade bra till de fönstrena. Här hittade jag en bild bland bukebilderna där det är liknande sånt galler. http://www.bukefalos.com/g/showimage.php?i=10428&c=2

Jag har inte heller standard-mått på min fönster. Har fått kostnadsförslag från cityboxen, och de skulle ha ca: 700:-/st för att specialtillverka galler till dem.

Är ju inte så fasligt dyrt, men det beror ju också på hur många förnter ni har!:)

Jag har sju "vanliga" fönster i varierande storlek och sedan ett jättefönster på kanske åtta kvadratmeter.

Vi har gjort om en gammal lada till stall vilket innebär att det är konstiga mått på fönstren samt att alla har olika mått. Så jag måttade alla fönster samt till boxgallren och gick till lokala "svetsarfirman" som gjorde jättefina galler till mig och lackade dem dessutom! Det hela blev inte så farligt dyrt men det är ju klart att allt är relativt...
Vi valde fyrkantiga ganska tunna stavar (ca 1cm) och plattjärn i över/underkant som de "fästes" på sedan var det bara att skruva fast dem i betongen runt fönstren!
Lycka till

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 317
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 445
Senast: Lavinia
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 464
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 824

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka