för att "Alla blir bättre tillsammans"

Jag har också reagerat! Jag är singel, och i sju fall av tio nöjd med det. De tre andra gör däremot att såna budskap blir in your face, liksom. Det är inte busenkelt för alla att träffa någon de faktiskt vill vara med, jag är en sån person.
 
Jag håller väl med om att det kanske är lite tråkigt att kärnfamiljsnormen lyfts fram i tid och otid. Men alltså, jag har ganska svårt att se hur man som singel blir så provocerad? Det känns ju rätt tydligt att de tyckt att det varit ett fyndigt och passande sätt att tillkännagiva hopslagningen, snarare än att påstå att människor som lever ensamma gör fel? Och for the record så är jag också singel och lever ensam.
 
Det var ju jag som nämnde kärnfamiljsnormen men då menade jag inte Telenor/Bredbandsbolaget, kanske bör förtydliga det. Jag har sett den och förstått den. Jag menade mer i reklam i allmänhet.
Var det inte bara pappan och barnen i reklamen från början eller det kanske var Telias? Den där alla var ego och tyckte illa om varandra hela tiden?
 
Var det inte bara pappan och barnen i reklamen från början eller det kanske var Telias? Den där alla var ego och tyckte illa om varandra hela tiden?
Minns inte! Jag tittar aldrig så noga på reklam, snabbspolar eller kollar mobilen, men den som tråden handlar om reagerade jag på pga musiken.

Men kärnfamiljerna verkar ofta vara med när det käkas flingor, åks charter osv.
 
Apropå normer: jag handlade på Åhléns smink i går. Och killen i kassan var jättesminkad, tjockt med ögonskugga, mascara m m, riktig glamsminkning! Det var så jäkla kul att se, jag sa till honom att han var en riktigt smart rekrytering av Åhléns.

Den dag jag ser någon som han i sminkreklamen kommer jag att jubla.
 
Jag har inte ens tänkt på att den bara skulle handla om partners dessutom. Jag tror ju att alla människor blir bättre tillsammans med andra, få som är sitt bästa sig helt ensamma liksom.
Det betyder ju inte att man ska hänga med folk hela tiden.

Ja dessutom är det väl en reklam för att telenor och bredbandsbolaget går ihop till ett? Fattar liksom reklamtemat då.
@Wingates Vad är då definitionen på en bra, eller bättre människa?
 
Den här?

Visst, det var ju en väldigt "romantisk" bild av att vara tillsammans (om än min starkaste känsloreaktion blev för telefonkiosken! :laugh:) men den känns ju inte alls riktad till tittaren egentligen? Utan temat verkar vara - rätt bisarrt - att Telenor och Bredbandsbolaget älskat varandra länge och trots med- och motgångar är de bättre tillsammans. Vilket är mysko, men visst... :D

Kan det vara så (iom att du kallar dig "jättevuxen" @tott ) att timelinen i filmen matchar din egen ungefär? Alltså att du var med på telefonkiosktiden och känner igen dig där, men så skiljer sig händelserna åt från hur ditt eget liv utvecklats (barn och familjeliv i filmen) och det är det som gör att det känns som att du får något i nyllet av en reklam?
Min reaktion har inget som helst med telefonkiosknostalgi att göra. Inte heller om själva händelserna med barn och familj, utan endast och enbart det sista "för att alla är bättre tillsammans". Känns som en påse skit i nyllet, typ.
 
Min reaktion har inget som helst med telefonkiosknostalgi att göra. Inte heller om själva händelserna med barn och familj, utan endast och enbart det sista "för att alla är bättre tillsammans". Känns som en påse skit i nyllet, typ.
Nu har jag visserligen inte sett reklamen, men måste det tolkas som partnerskap? Jag tänker ju ”bättre tillsammans” (och vad jag tror @Wingates syftade på) handlar mer om att jobba med varandra snarare än mot varandra. Fler personer i en grupp kan bidra med fler idéer, en ”vi”-syn i trafiken gör det både trevligare och säkrare än om man tänker ”jag” och blir irriterad på alla som inte optimerar ens egen resa, hjälpa medmänniskor både individuellt och på samhällsnivå... ”Tillsammans” behöver ju inte alls handla om partnerskap, familj eller vänskap, tänker jag.
 
Nu har jag visserligen inte sett reklamen, men måste det tolkas som partnerskap? Jag tänker ju ”bättre tillsammans” (och vad jag tror @Wingates syftade på) handlar mer om att jobba med varandra snarare än mot varandra. Fler personer i en grupp kan bidra med fler idéer, en ”vi”-syn i trafiken gör det både trevligare och säkrare än om man tänker ”jag” och blir irriterad på alla som inte optimerar ens egen resa, hjälpa medmänniskor både individuellt och på samhällsnivå... ”Tillsammans” behöver ju inte alls handla om partnerskap, familj eller vänskap, tänker jag.
I just det här fallet är det rätt mycket kärlek/bli ihop/bilda familj dock
 
Reklamen. Jag som jättevuxen, singel, ganska ensam på fritiden, men med hyfsad självsäkerhet och med hyfsad självkänsla blir lite provocerad av den reklamen. Vad då? Är det en partner som gör mig bättre? Är jag inte tillräckligt bra som JAG är? Saker som jag kan fundera över dåliga dagar, och så får jag den "sanningen" kastad rakt i nyllet av en tv-reklam.
Någon annan som reagerat på reklamen?
Någon annan som känner som jag?

Jag ser din poäng, men fick själv ett helt annat intryck av reklamen. Jag tänkte mig uttrycket i den generella, breda meningen att "allt blir bättre om vi hjälps åt tillsammans", dvs inte knutet till just det "tillsammans" man har i ett förhållande utan alla typer av "tillsammans". Men så känner jag inte heller att jag saknar någon form av "tillsammans" i mitt liv.
 
Min reaktion har inget som helst med telefonkiosknostalgi att göra. Inte heller om själva händelserna med barn och familj, utan endast och enbart det sista "för att alla är bättre tillsammans". Känns som en påse skit i nyllet, typ.

Jag menade inte just nostalgi, utan att det kanske gör det lättare att identifiera sig med människorna på filmen om man var med på den tiden. Men det är alltså bara den textraden som stör dig? Det förstår jag nog inte, jag trodde det handlade om att hela filmen är väldigt "evig kärlek" och familj osv. Menar du att du känner det som att de säger att du är en dålig människa för att du inte har en partner?
 
Jag ser din poäng, men fick själv ett helt annat intryck av reklamen. Jag tänkte mig uttrycket i den generella, breda meningen att "allt blir bättre om vi hjälps åt tillsammans", dvs inte knutet till just det "tillsammans" man har i ett förhållande utan alla typer av "tillsammans". Men så känner jag inte heller att jag saknar någon form av "tillsammans" i mitt liv.
Förstår hur du tolkar budskapet.
Jag saknar igen många former av "tillsammans" i mitt liv - i mitt jobb, på min fritid med vänner (som jag tydligen har för få av) och "kärleks-tillsammans". Jag är väldigt mycket ensam i mitt liv och då känns det där uttrycket som :turd:
 
Förstår hur du tolkar budskapet.
Jag saknar igen många former av "tillsammans" i mitt liv - i mitt jobb, på min fritid med vänner (som jag tydligen har för få av) och "kärleks-tillsammans". Jag är väldigt mycket ensam i mitt liv och då känns det där uttrycket som :turd:

Då förstår jag om reklamen ger dåliga känslor och associationer :(
 
Jag reagerar mer på hur kärnfamiljsnormen hela tiden reproduceras i reklamen. Där är fortfarande väldigt mycket mamma-pappa-barn-barn.

Men jag reagerar inte för att den kommer åt mig personligen, för det gör den inte. Jag tycker bara det är tråkigt när den där normen förstärks. Väldigt många familjer ser inte ut så i dag.

DET tycker jag känns onödigt som reklambudskap. Att cementera den bilden. Den är ju redan i betong slagen. Kunde det inte varit lite mer nytänkande och modernt att visa en oväntad familj, att de kanske otippade sammanslagningarna blir de bästa?
 
Jag håller väl med om att det kanske är lite tråkigt att kärnfamiljsnormen lyfts fram i tid och otid. Men alltså, jag har ganska svårt att se hur man som singel blir så provocerad? Det känns ju rätt tydligt att de tyckt att det varit ett fyndigt och passande sätt att tillkännagiva hopslagningen, snarare än att påstå att människor som lever ensamma gör fel? Och for the record så är jag också singel och lever ensam.

Tänker att blir man provocerad av detta som singel så handlar det ju om ens egna problem inte om reklamen i sig. Såg ngn på FB häromdagen som kommenterade en reklam om mors dag med att det var KRÄNKANDE eftersom hon var ofrivilligt barnlös och minsann aldrig skulle kunna bli mamma.
Lite så känns det nu. Problemet är ju inte budskapet i reklamen (även om man kan tycka att den är lite mossig) utan de problem man själv upplever i livet.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 891
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 351
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 637
Kropp & Själ Hej! Jag skriver väl mest för att dels kanske få råd och sedan höra att det finns fler än jag.. Som rubriken lyder så har jag svårt att...
2
Svar
22
· Visningar
2 825
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp