För gammal för parning???

lakrits

Trådstartare
När är det för sent att para en tik som aldrig fått valpar förut?
En tik som är 5-6 år gammal, är det för gammalt?

Sv: För gammal för parning???

Jag skulle aldrig komma på tanken att para en tik första gången senare än 3-3 1/2 år. Det är dock lite rasberoende, men har hunden hunnit bli 5 år finns det ingen anledning att riskera hennes hälsa oavsett ras.

Mvh,
Duvan

Men är det ok att para en gång säg vid 2 års ålder, och sedan nästa gång vid 6 års ålder? Jag tänker på hästar, där betäcker man ju ofta treåringen för att sen låta henne göra karriär, och så småningom gå tillbaks till avelsboxen tio år senare. *nyfiken*

Om det inte var några problem med den första kullen, och tiken är i god kondition finns det inget som hindrar. Man bör dock tänka på att det skiljer mellan olika raser. Raser med en medellivslängd på under 10 år är rätt gamla vid 6 år, så där bör man tänka sig för.

Oavsett vad det står i regelverket är inte alla hundar klara att bli mammor vid andra löpet, det är faktiskt mer regel än undantag att de är för omogna psykiskt då. Lika är det åt andra hållet, bara för att tiken har haft valpar tidigare behöver den vid 5 års ålder inte vara i kondition att få en kull till. SKK's regler skall ses som minimi krav, sedan är det individens väl och ve man måste ta hänsyn till.

Mvh,
Duvan

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken... 4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 426
Senast: Zoya
·
Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
536
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Har en tik och en hane sedan några år tillbaka. Ikväll lyckades de smita ihop och para sig! De hade precis lugnat ner sig lite, i en...
Svar
14
· Visningar
1 845
Senast: lilstar
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 197
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Balkong 2025
  • Ögonfärg

Hund, Katt, Andra Djur