För gammalt läderbalsam och såpa på läder?

trofé

Trådstartare
Kan läderbalsam bli för gammalt? Jag har en burk med läderbalsam som jag fick med när jag köpte min Crownsadel för 1,5 år sedan. Härsknar det som annat fett? Anledningen till att jag funderar på det är att flera av lädersakerna i sadelkammaren har möglat. Det har inte hänt tidigare, trots att sakerna har hängt på samma ställe i flera år. Nu har jag både startat elementet och ställt in en torrboll, och hoppas att det ska göra luften lite torrare. De saker jag använt balsam till mest verkar vara de med mest mögel. Mest är det vid sömmar och där det är "öglor" att trä den överblivna delen av remmarna till (den änden som blir över nedaför spännet på tex sidostycken på träns etc). Jag har använt samma tvål och balsam till sakerna i flera år.

Är det den fuktiga luften som varit nu på hösten som är haken? Eller är balsamet för gammalt? Det luktar inte konstigt av det i och för sig. Och så en annan fråga, kan man använda Grumme Såpa (tex sådan i burk) att tvätta lädret med?

Sv: För gammalt läderbalsam och såpa på läder?

Vi har också haft problem med mer mögel i år så det kan nog vara vädret!

Fick ett väldigt enkelt tips av min stallägare som jobbat på travet.
Jag såg iof ut såhär :eek:
Ta alla mögliga träns och grimmor
Häng dom utomhus eller i spolspiltan
Spola skiten ur dom :D vanligt vatten och så högt tryck du har
Låt grejorna droppa av och smörj
Blev som nya!

Oj! Gissar att man inte ska slänga med en sadel i den behandlingen också ;) Var det länge sedan du gjorde så med dina saker? Tänkte om du hunnit se om möglet kommit tillbaks eller inte.

jag hade samma problem med min sadel i somras, slängde min mycket gamla tvål och köpte en ny och skurade super noga med en ny svamp och mycket vatten. torkade av allt lödder och fukt med en handduk efteråt. sadeln har mått bra sen dess ^_^

KL * Jag läste någonstans att om man använde för mycket tvål/balsam så kunde det bli som runda prickar (det var en bild) och i mina ögon såg det ut som mögel, men det var det alltså inte - tänkte om det var det som hänt eftersom det lätt blir lite mer medel vid sömmar och "öglor", det är ju svårare att putsa där.

Annars finns det väl inget fett som INTE härsknar?? Men frågan är hur lång tid det tar... Jag brukade smälta en vanligt sadeltvål och koka ihop med lite mjölk och låta stelna igen (ett tips jag fick för att få lite mer glans) och den tvålen härsknade definitivt, men det märktes ordentligt kan jag säga ^^

ot!!
men det var det alltså inte - tänkte om det var det som hänt eftersom det lätt blir lite mer medel vid sömmar och "öglor", det är ju svårare att putsa där.
det är därför man inte ska ta för mycket vatten till tvålen och alltid! torka av lädret efteråt. har jobbat i stall där träns och sadlar är täckta av gamla tvålrester vilket gjorde att lädret tänjde ut sig, skit fastnade super lätt och lädret var klibbigt. tog en vecka av att skrubba ordentligt med bara vatten och torka av lädret ordentligt efteråt. sen när det klibbiga var borta så kunde jag börja putsa som vanligt igen. men sen kom dom hemska praktikanterna som som tog jätte mycket tvål på tränsen och lämnade mängder med tvålrester som möglade :(. så snälla, torka av tvål resterna och kleta inte på mer och mer över skiten.

Ordentligt med vatten är ingen fara, det viktiga är att få bort tvålresterna och att torka lädret efteråt (tvåla - blöta med rent vatten - torka av noga - låt torka innan smörjning). Är det inte torrt när man fettar in, så kapslar man in fukten ( = mögel).

det var det jag menade, mycket vatten på tvålen = mycket lödder = fett läder + mögel om man inte torkar bort löddret.

KL

Svarar alla. Tack för alla tips! Gällande vita prickar så var det det på någon grimma, men på selen var det verkligen ludet mögel! Jag tror också att torka av sakerna med en trasa eller handduk efter tvätt kan vara en bra idé!

Liten, men ska inte lädret vara lite fuktigt när man fettar in det? Har alltid hört att man ska fetta in lädret när det är lite fuktigt efter tvätt så att fettet/balsamet går in bättre i lädret, stämmer inte det?

Någon som vet något gällande om man kan ha vanlig såpa att tvätta lädret med?

Man kan tvätta med vanlig såpa. Jag har haft läderfett som varit flera år gammalt och det har aldrig blivit härsket. Jag har använt det och inget har blivit mögligt. Mögel tror jag beror på fukt.

Jag har alltid väldigt mycket vatten och mycket lödder, sen torkar jag av lädret och sist smörjer jag in.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka