För hög manke??

HannaAberg

Trådstartare
På alla hemsidor som jag nu letat igenom står det att det ska rymmas MINST två fingrar mellan hästens manke och sadelns manke. Men ingenstans står det hur många fingrar som MAX får rymmas.
Kan sadeln vara FÖR HÖG i manken??

Snälla hälp mig och min nordis! :)

Sv: För hög manke??

Jag har oxå fundeat på det, men kommit fram till att det inte bör påverka sålänge sadeln passar i övrigt. Vissa sadlar är ju byggda med ett högra framvalv för att få in manke, men det är ju inget som bör påverka passformen direkt mot ryggen. Men snyggt är inte med ett sadel som ligger högt över!

Min sadel passar bra och ligger an mot ryggen men det är just detta med manken. Jag håller med dig, det borde inte påverka men man vill ju inte ta några risker. När jag satt i sadeln var det ca 10 cm från manken till sadelns manke. Tror du att det gör något? (min sadel är en Thorowgood T4 allround hög manke med cutback)

Jag har bomvidd normal på min nordsvenska travare och själva bomvidden ser bra ut, det är bara det att manken på sadeln går så högt upp...:confused:

Normal är ganska smalt i klb travare brukar sällan vara så smala. Låter misstänkt.

mitt halvblod som är lite grövre hade x-vid.. Så jag tror nog att du ska kolla upp sadeln lite nogrannare...

Lägg ut en bild!

Om bomvidden är rätt och sadeln ligger i balans så spelar det ingen roll om framvalvet är för högt. Det är dock väldigt sällan som framvalvet är för högt för att manken är för låg, oftast det ett stort utrymme vid framvalvet för att sadeln ligger för högt över hästen när bomvidden är för smal. Att du har normal bom på en nordsvensk med 10 cm mellan manke och framvalv låter helt galet. Prova väsentligt bredare sadlar....

Jag har även provat storlek ''vid'' på samma sadel men det blev ingen skillnad. :confused: Men idag ska en kunnigare vuxen hjälpa mig och kolla sadeln, annars får jag väll beställa samma sadel fast med normal manke(fortfarande med cutback).
Min häst har hög och kort manke och lite svank på ryggen men inte mycket, och stora bogar. Men hans manke ligger nog lite ovanligt långt farm än vad den ska? För toppen på sadelns framvalv(manke) ligger ju som bakom hästens manke. Och om jag flyttar fram sadeln där den ska ligga enligt manken så tar den på bogarna. Jag är dålig på att förklara men hoppas ni förstår.

Att det inte blev någon skillnad kan bero på att den vidare sadeln hade fluffigare/hårdare stoppning och därmed hamnade högre ovanför hästen.

Jag är inte säker på att jag förstår vad du menar med det andra, men lägg in bilder på häst utan sadel samt hästen med sadel.

''Den vidare sadeln'' är den jag provar och funderar om nu, jag har bara bytt koppjärn från vid till normal men det blev ingen skillnad. Ska nog byta tillbaka till vid och provsitta. Annars får jag nog helt enkelt beställa en ny.

Jag har för tillfället inga bilder med sadeln på, kan fixa det ikväll. Men här är en bild på hästen iaf... Han är ju otränad nu, men här syns hans höga manke och stora bogar...
http://www.facebook.com/media/set/?...14615108.86745.100000216041355&type=1&theater

Nu är mina sadelbekymmer lösta!
Ikväll fick jag och min mamma hjälp av en från stallet som efter att vi bytt tillbaka till koppjärn ''vid'' hjälpte oss kolla och kontrollera och hon sa att sadeln passar väldigt bra, men att jag ska hålla lite koll om några månader då pållen förhoppningsvis musklat till sig!
Tack för er hjälp, hörni! :)

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
532
Senast: warg
·
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 737
Senast: Edla
·
Hundavel & Ras Hej alla! 😃 Har under några års tid letat efter rätt hundras för mig utan att lyckas så nu ber jag om era tips och rekommendationer... 2 3
Svar
55
· Visningar
3 148
Senast: Sedna
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
453
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka