Sv: För intelligent för att fångas?
Gisburne skrev:
Vet inte var tråden ska ligga, vi provar här!
Mitt sto ger mig huvudbry. Hon har blivit svår att fånga på betet, och hon är så himla smart så man kommer knappt i närheten av henne. Jag har testat alla "vanliga" NH-tips; att gå förbi henne med axeln vänd mot och låtsas som ingenting, att backa när hon går emot/tittar på mig, att söka kontakt och låta henne söka kontakt, att pyssla med någonting annat och försöka vara intressant så hon ska bli nyfiken, m.m. Ingenting har effekt. Hon är för clever! Hon genomskådar precis allt. :smirk:
Hon är väldigt beroende av tryggheten i flocken (trots att hon är ganska mobbad) och hon tycker inte om att stå ensam i stallet. Men just nu står en hingst och ett sto med föl inne på dagarna, så hon är ju inte ensam. Men det hjälper inte, hon vill fortfarande inte gå ifrån flocken. Min tanke är att så snart jag skaffar eget stall (på gång) så ska hon få gå i en lite mindre hage nära huset till en början, och jag ska då försöka att bygga upp ett nytt förtroende oss emellan genom att hälsa på i hagen lite då och då, utan att ställa krav på hästen och ta henne därifrån. Hon ska liksom få vänja sig vid att jag kommer ibland, och vissa gånger åker grimman på och det blir en tur till stallet, men inte varje gång.
Frågan är, vad gör jag tills dess? Hon går nu i en stor hage (typ 12-14 hektar?) tillsammans med 8 andra ston i olika åldrar. Det krångliga är att det blir en redig promenad ner till hagen varje dag jag är där, och då vill man ju inte stå och försöka fånga hästen i en halvtimme, för att sedan ge upp och knata tillbaka till stallet och gå ner igen lite senare. Hela dagen försvinner, och mina ben orkar inte med alla kilometrar som jag måste gå fram och tillbaka. (De står ju givetvis alltid längst bort i hagen också...) Igår kom en annan tjej och tog med sig ledarstoet, och tack vare att den tjejen hade en bit morot över så lyckades jag "lura" min häst till att komma till mig. (Det tog också lite tid, och jag VILL verkligen inte lura henne, för det hjälper ju knappast uppbyggnaden av förtroendet!)
Känns så tråkigt att hästen plötsligt inte litar på en längre, så alla tips emottages tacksamt!
Nu sticker jag ut hakan i detta forum
Vad har förtroende med det hela att göra? Varför ska hästen komma springande till dej bara så där? För ett år sen eller vad du skrev så kanske du hade mindre hage eller hästen hade det tråkigare.
Den går med sina polare och längtar inte efter människor eller ridning just då. So what? Det är irriterande och besvärligt om hästen inte kommer men vad har det med förtroende att göra?
De hästar jag aldrig rider eller arbetar, bara fodrar, kommer alltid sättande i full fart när de ser mej.
Om hästarna nyss gått ut kommer min, som jag oftast rider, sist, krypande bakom de andra.

när jag visar mej i hagen. Har de varit ute länge kommer hon först.
Jag har alltid lite hästgodis som morötter och ajg har aldrig besvär med att få in dem. Muta?? Den kommer och du ger godis, och...

Vad är problemet? Om de ser mej som en godisautomat så okej. Bara de fortsätter lyssna på vad jag vill och samarbetar bra, så är det ok.
Jag tycker att jag har mycket bra förhålllande till hästarna. Men inte sjutton vill dom in och ridas jämt för det. De kommer kanske ofta, fast de inte vill, för de vet at jag har godis. Luras? javissst. Vi har större hjärna och får vara smartare än hästen.
Jag har aldrig (man ska aldrig säga så, men hittills då) haft hanteringsproblem som varit långvariga. Knappast några, som inte snabbt gått att rätta till. Jag kommunicerar med hästarna utan att gapa skrika och ta till ytterligheter. Men jag väntar mej inte att de skippa allt bara de ser mej och komma rusande för att plockas ur flocken och kanske tvingas arbeta, i värme och elände.
Jag gråter inte över brustet förtroende om hästen går undan och inte vill fångas. Jag skäller lite på henne och äter upp moroten själv, då kommer hon oftast.
Var realist. Du har en HÄST och du är MÄNNISKA. Vad begär du?
Mina hästar litar på mej när det gäller..De gör det jag begär även om de tycker det verkar konstigt och farligt. Hos vet. eller i andra verkligt jobbiga situationer vill dom ha mej där annars skriker de i högan sky, även om de ser andra hästar. Det är vad jag kallar förtroende. Inte att hästen kastar sej om halsen när jag kommer ut i hagen.
Hästar brukar fö bli en aning "förvildade" och övermodiga på bete i stora hagar. Det kan man väl unna dom?
(duckar)