För kort sadel

Karin87

Trådstartare
Hej!
Bara undrade över en grej som jag tror ni med hästar som har långa ryggar kan svara på!? :)
Kan man ha en för kort sadel? Hur ligger den då? Vad händer med ryggen då? Vad förstörs på/i ryggen liksom?
Har aldrig stött på någon häst med så lång rygg så jag bara undrade! :d
Mvh Karin

Sv: För kort sadel

Det är nog inte så vanligt skulle jag tro..

Men ju större anläggningsyta på sadeln ju ju mindre tryck per cm2 måste det ju bli, alltså skulle jag (utan att ha tänkt jättelänge på detta) försöka köpa en sadel som är så lång som möjligt till en sådan rygg , förutsatt att jag själv inte skulle drunkna i sadeln (ingen större risk dock :o ).

Som jag hört är det bra med så stor anläggninsyta som möjligt - fördelar ut vikten mera. Samtidigt fungerar bomlöst på många hästar som används hårdare än våra fritidshästar (då tänker jag på distanshästar.) Så om detta tvistar nog de lärda (och de olärda ;) )

Okej...
Alltså så kan man inte ha för kort sadel, det är bara så att om man har en häst med lång rygg så är det bättre att ha en längre sadel för att fördela vikten bättre. Rätt?

jag har lärt mig att man aldrig kan ha en för kort sadel. Det kanske är fel, men så har jag lärt mig i alla fall.

Dock är det ju väldigt vanligt att folk har för långa sadlar. Och jag kan ju säga en sak, hellre en för kort sadel än en för lång sadel!

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 668
Senast: morgaine
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 235
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej Min 8 åriga valack på 175 cm fick den 25e Januari diagnosen hovledsinflammation bf och knäledsinflammation hb, han va även tät i... 2
Svar
34
· Visningar
2 295
Senast: Claraclara
·
Utrustning Hej! Någon som har koll på företag man skulle kunna anlita för att köra en häst från stockholmstrakten till Nederläderna? (Eindhoven)...
Svar
3
· Visningar
260
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka