För lite mjölk?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare solen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 033
S

solen

Nu har mitt sto äntligen fölat.
I fredags kom en liten hingst, 24 dagar över tiden.
Liten, trots att han legat i magen så länge. Och det känns som om han inte lägger på sig heller. Man ser revenen. Ska man göra det på en 5 dagars fölis?
Kan det vara så att stoet har för lite mjölk? Hur vanligt är det?
Hon har stora spenar, men juvret är så litet och skrumpet, ingenting där, vara skrynkel.
Men hon har två stora bullar framför juvret.
Vad tror ni?

Man såg revbenen rätt länge på min fölis oxå. Hon var så livlig, sprang runt så mkt så hon la just inte på sig ngt. Verkar fölet piggt är det säkert ingen fara.

Ja, nog är han pigg alltid.
Jag oroar mig säkert bara.
Men det är just det att juvret ser så litet ut. Men dom kanske inte lagrar mjölk i det? Mjölken kanske kommer då fölet är där och duttar & suger?

Mitt sto har ju inte så jättestort juver, förstagångare som hon är oxå. Men nog finns det mjölk däri. Hur ofta diar fölis då?

Att man ser revbena är absolut inget ovanligt.
Det är nog snarare undantag att man inte gör det på en så ung fölis. De kommer att synas ett tag till, men det är inget att oroa sig över om inget annat verkar vara fel.

Diar bara fölisen normalt så tror jag inte att det är någon fara.

En annan sak.
Tog bort allt kraftfoder kvällen då hon fölade och dagen efter. Gav bara betfor då.
Nu ökar jag eftersom, uppe i ca ½ kg nu, ska ha totalt 1½ kg enligt vad jag räknat ut. Kan det vara det som gör att hon har lite mjölk? Om hon nu har det.

Många gånger när man ser på juvret så har fölet precis varit där och snutta och då är det av naturliga skäl tomt. Håll koll på att fölet är piggt och alert. Ett så pass nytt föl brukar flyga upp när man närmare sig det, om det ligger och sover.

Ja, det har jag märkt. Han reser sig dirket då någon människa kommer nära i hagen eller in i boxen.

Ett halvt kilo låter lite, men hon går säkert på ordentligt bete? Prova att öka på rejält så kanske det blir mer?

Lånar knapp:

Jag tycker också det låter som väldigt lite kraftfoder, men jag vet ju inte hur kraftigt bete de går på. Sedan är det ju väldigt individuellt hur mkt de kräver. :)

Låt stoet beta så är du säker på att hon får vad hon ska. Är dom inne på natten behöver du inte ge så mycket kraftfoder. Nu med bete och fem veckors fölunge får hon 0,60 kg krafft per dag och hö till natten + halm. Hon är inte direkt mager på den kosten...
Med bete hela dagen reglerar de själva sitt ätande och producerar lagom med mjölk
Eva.

Hon får ½ kg nu ja, men ska upp till 1½ kg för att foderstaten ska stämma för digivning.
Men eftersom man inte ska ge mkt kraftfoder direkt efter fölning, så tog jag bort det och gav bara betfor och jag vill inte börja ge henne 1½ kg direkt. Utan öka eftersom. Men jag ska öka snabbare så är vi nog uppe i 1½ kg = digivningsfoderstaten jag räknat ut tills i morgon.
Hon går på bra bete på dagarna och inne på natten med fri tillgång på hö. Hon är väldigt rundlagd.

Det är inte säkert att hon behöver så mycket nu om hon går på bra bete. Prova dig fram, det är ju inte bra om hon är för fet.
Eva

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 437
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
3 093
Senast: Karro-Lina
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 423
Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 531
Senast: Lyxzen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Veterinärfoder till frisk hund?
  • Valp 2025