För litet eller för stort täcke?

Sv: För litet eller för stort täcke?

Här kommer mer bilder

Amigo 130 cm, knäppta gjordar
Thumbnail.aspx

Amigo 125 cm, bakdel, stillastående med huvudet upp..
Thumbnail.aspx

Amigo 125 cm, knäppta gjordar
Thumbnail.aspx

Pessoa 125 cm, knäppta gjordar
Thumbnail.aspx

Pessoa 125 cm, bakdel, stillastående med huvudet upp..
Thumbnail.aspx

*forts*

Bucas Sunshower, 125 cm
Thumbnail.aspx

Thumbnail.aspx

Bogen halvhalstäcket (man ser på hösidan hur hårt det drar)
Thumbnail.aspx

Nu måste jag SPRINGA ut och fixa för hovslagaren. Först bokade han av, sen bokade han på, jag hann inte riktigt med i svängarna ;) Men ni får gärna 'tycka' sålänge

Jag vet inte hur Amigo är men Rhino Wug upplever jag passa bättre på lång rygg än Rambo (California) iaf utan att det blir stort i bogen.

Jag tycker inte alls att det "stora" täcket ser stort ut? De täckena där baken sticker ut är ju alldeles för korta?

Fast ja är rädd Rhino ska bli för TAJT i bogen?

Fbl passade Amigo i strl 140 utmärkt på. Inkl Horse Saver i strl 135 (de är stora). Dvs det halvhalstäcket som finns på bild, både i den varianten och varmfodrat. Bucas Sunshower i 135 satt perfekt i bogen men var liiite kort. Jag gillar halvhals, så jag köpte ett Rhino Wug 200 gr till honom. Det satt perfekt på 'alla ledder' UTOM att det iom V, knäppningen blev tight. Det var sas inte för tight i bogen eg, men själva V-knäppningen passade honom inte alls. Så övre delen av V-et fick jag skita i att knäppa (svårt förklara), annars blev det helknas och halvstryp.

Och då fbl INTE hade problem med att saker blev för trånga i bogen, men ändå funkade Rhino Wug inte helt, så är jag rädd att det blir på tok för trångt med ett Wug i 130 åt Lillen, som ju just har problem med längd OCH bog?

Annars skulle han gärna få ett Rhino Wug, jag GILLAR dem (enda nackdelen är att de inte finns i rött :devil:)

Nej, fan. Stall. Hovslagare. Nu.

Jag tänkte just det att han kunde då ha större så de räckte till längdmässigt utan att bli stora i bogen som jag tyckte Amigot såg ut att vara (dvs att spännena hamnade nedanför). Men man vet ju aldrig :D

Det enda som verkligen påvekrar min kille negativt (vad jag sett hittills) är när spännena hamnar nedanför bogspetsen, sitter de bara över så sitter det bra när han rör sig. Dessvärre tycker jag HW har sina orginalspännen lite lågt, iaf på tok för lågt för hans än så länge spetsiga bogar.

Du hade inte tagit det sista, tro mig ;) Det går inte ihop i bogen, jag fick dra och då är det med nöd och näppe på yttersta, glipar mellan kanterna (som ska gå omlott) och han blir strypt när han tar ner huvudet.

TYVÄRR går de emla täckena inte köpa längre, annars hade jag köpt ett 125 cm sådant, då de är stooora i storleken. Är i övrigt mina favvotäcken med endast 'ett' fel - fleecefoder.

Men ska lägga upp en detaljbild på pessoat i bak.

Men de där två ligger redan på Tradera, de funkar inte, tyvärr. Och pessoa har ju inte 'mellanstorlekar' tyvärr =/

Men ska komplettera bilderna, har med stängda gjordar med.

Kunde det inte ha funkat med en bogbreddare??

Annars hade jag gått på amigo 130

Jo är ju det som jag gillar med halvhalstäcken, spännena hamnar där de SKA. Ogillar precis som dig när de hamnar för lågt - vilket ju tyvärr är jättevanligt.

Och jo, så kanske det skulle funka med 130 rhino wug, fast jag är lite tveksam ändå, jag är rädd spännet hamnar FÖR högt, så som det gjorde på fbl?

Fasiken att man inte har när till ngn försäljare, så man kunde 'prova hemma' och slapp skicka/åka massa mil för att lämna tillbaka/byta om det inte passar.

Kunde det inte ha funkat med en bogbreddare??

Annars hade jag gått på amigo 130

Nej tyvärr, hela passformen i hela halsen blir fel då. Det är ju tänkt gå omlott, så breddar man bogen så blir det jättekonstigt 'runt' halsen sas, och glipar och glappar (kommer rinna in vatten). Jag provade det i vintras faktiskt, just för jag så gärna ville han skulle kunna ha det täcket.

Jag tycker inte alls att det "stora" täcket ser stort ut? De täckena där baken sticker ut är ju alldeles för korta?

Ja, det är ju just det som är problemet, att han har en längd på ryggen och en på bogen. Så 125 blir för kort i ryggen men bättre i bogen, 130 blir bra i ryggen men sämre i bogen/på djupet.

Kolla var spännena hamnar på 130-täcket. Sen syns det inte på bild, men jag kan tvärställa en hand mellan honom och täcket i bogen utan problem.

Så känns som pest eller kolera, och där jag behövde/behöver hjälp att klura vad sjutton man ska satsa på som kan sitta iaf så bra som möjligt.

Jag tycker inte att 130 ser stort ut alls! Det ser ju helt lagom ut.
Dom andra däremot ser alldeles för små ut.

TYcker du det på bogen och på djupet också? (Alltså ang Amigo 130)

Jo är ju det som jag gillar med halvhalstäcken, spännena hamnar där de SKA. Ogillar precis som dig när de hamnar för lågt - vilket ju tyvärr är jättevanligt.

Och jo, så kanske det skulle funka med 130 rhino wug, fast jag är lite tveksam ändå, jag är rädd spännet hamnar FÖR högt, så som det gjorde på fbl?

Fasiken att man inte har när till ngn försäljare, så man kunde 'prova hemma' och slapp skicka/åka massa mil för att lämna tillbaka/byta om det inte passar.

Ja man vet ju aldrig =/ Vi kunde prova vissa täcken av vår lokala affär men sedan tänkte vi beställa från internetstället med billigast frakt, just för att kunna skicka tillbaka o byta. Nu blev det inte så och några hundra har vi nog lagt ut på o byta storlekar men på 4 täcken (på totalt typ 7200 jävlar! Inte räknat efter innan :eek:) var det värt det :D Nu har vi alla hemma i rätt storlekar och täcken till båda för alla väder och mor min som sköter stall dagligen älskar dem!

Jag tycker inte det ser stort ut i bogen heller?

Dom andra är ju definitivt för små, verkar strama också (men det gör de väl automatiskt när de blir för korta)

Jag tycker inte det ser stort ut i bogen heller?

Dom andra är ju definitivt för små, verkar strama också (men det gör de väl automatiskt när de blir för korta)

Ja, det är ju det som är problemet, att även om det är lagom i bogen så blir det stramt när det inte 'räcker till' i bak.

Ja man vet ju aldrig =/ Vi kunde prova vissa täcken av vår lokala affär men sedan tänkte vi beställa från internetstället med billigast frakt, just för att kunna skicka tillbaka o byta. Nu blev det inte så och några hundra har vi nog lagt ut på o byta storlekar men på 4 täcken (på totalt typ 7200 jävlar! Inte räknat efter innan :eek:) var det värt det :D Nu har vi alla hemma i rätt storlekar och täcken till båda för alla väder och mor min som sköter stall dagligen älskar dem!

Hehe, min mamma sponsrade täcken för 5000 kr för nya täcken till mina tre jag hade då, hon sköter dem ju när jag jobbar, och var trött på täckesbyten och undrade om de inte kunde ha samma på natten (jag har kallstall). Jag tyckte att mja, jo fast då behöver de nya, modernare täcken och det har jag inte råd med sådär pang poff.

Varvid mamma tyckte att 'det är LÄTT värt pengarna, köp'. Och jag tror hon prisade täckena i ett år framåt ;) Och just det säger, täcken för alla väder till alla.

Till alla: Tack för svar :bow:

Men då satsar jag på nya täcken rakt av, Amigo i strl 130. Sy in vill jag helst undvika dock, lättare de läcker då ju, men i värsta fall får jag väl flytta bogspännen om det blir alldeles knas.

Enda nackdelen är väl att Amigo helt saknar ett 100 - 150 grams utetäcke, men vad tror nu, blir undertäcket blött om man kör med deras 150 gram innetäcke under ett ofodrat regntäcke?

Har du provat Shires? Tycker att de sitter bättre än Amigo och går även att reglera väldigt mycket i bogen.

Liknande trådar

Utrustning Tycker alltid det är så svårt att välja storlek på Horsewares täcken, så tänkte att vi kanske kunde lägga ut erfarenheter angående...
Svar
5
· Visningar
9 510
Senast: Niki
·
Utrustning Behöver lite hjälp... Har en häst som är knappt 160 hög, kort och ganska tunn (tänk fullblod med mkt kort rygg ;)) som jag behöver...
Svar
7
· Visningar
1 965
Senast: a1agnlju
·
Utrustning Hur är halsen? Min häst verkar om man ser till hur HW-täckena passar ha väl mycket hals till sin bog. Jag radar upp hur de passar så...
Svar
7
· Visningar
1 501
S
Utrustning Jag fudnerar på att köpa Amigo Plus Turnout. Är det stort eller litet i storleken? Min häst har stl 135 och de sitter super om jag...
Svar
4
· Visningar
763
Senast: mizz_perfect
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka