För litet eller för stort täcke?

Sv: För litet eller för stort täcke?

jag har också täcksesproblem med min b-ponny. det jobbiga är att olika affärer har helt olika storlekar! ett 115cm täcke på granngården är för stort, ett 125 cm täcke på hööks är nästan för litet, och nu har jag hittat ett 105cm regntäcke som passar perfekt! vilket är helt sjukt eftersom shettisens 105cm täcke är alldelses för litet.
tack och lov har hon sällan täcke, men när det ösregnar har hon sitt regntäcke som passar:) fleecetäcket däremot är för stort i bogen men hellre ett för stort än ett för litet täcke (när hon står inne. ihagen hade jag aldrig tatt på min häst ett täcke som inte passar!)

Gäller hitta vilket märke som passar, och sen vara det trogen. Är himla drygt det där med att storlekarna skiftar så, att man inte 'bara' kan köpa ett i storlek XXX och så passar det liksom oavsett märke =/

Har du provat Shires? Tycker att de sitter bättre än Amigo och går även att reglera väldigt mycket i bogen.

Shires har tyvärr generellt sina bogspännen på tok för lågt =/ Synd, för annars är det trevliga täcken tycker jag, och som brukar vara lite större i bogen. Nu har jag inte provat några på just den här killen, men använde mkt Shires förr, och det var tyvärr alltid så att (på alla hästar jag hade det på) att bogknäppningen hamnade för lågt.

Disa går med Amigo Lite, dvs ofodrat med någon Amigo-variant under beroende på kyla ute. Det har inte släppt igenom något regn alls trots avsaknaden av foder. Är det så att Amigo bara finns 0 foder eller "för mycket" i 130 cm så tycker jag du kan prova så som Disa är klädd.

Menade mer om det rinner in i t ex halslinnig och det sugs upp av innetäcket?

Amigo har tyvärr bara 0, 200 och 370 grams foder på utetäckena.

Så tanken var om man köper ett med 0 gr (ofodrat), 1 med 200 gram och så ett 150 grams innetäcke.

Då kan han ute ha bara regntäcke den säsongen, och när det inte ska vara så mycket foder så 150 gr thermotäcke under ofodrade regntäcket. Och blir det svinigt kallt kan han ha thermo + 200 grams utetäcke. Känns som en overkill att till den köpa ett 370 grams. Samtidigt så vet jag att 200 gram blir för varmt de där dagarna jag eg vill täcka, t ex vid snöovder etc. Där det varit så perfekt med fleecefodrat bara.

Enda jag 'klurar' på är just om de då de är så lika skurna etc, blir så att vid regn och jävelskap så sugs fukt upp längs kanterna av thermotäcket? Inte rädd det ska läcka igenom alltså.

Har ju haft skaltäcke över thermotäcke förr, men då har det inte varit exakt samma modell utan kunna ta ett lite mindre innetäcke och utetäcket har gått 'över' det en bit på alla kanter.

Nu använder jag i och för sig oftast hals på mina utetäcken, men jag har kört utan också. Det kan rinna in lite vid halsen så att det kommer fukt på kantbandet av undertäcket, men mer har jag inte varit med om. Och absolut inte så blött att det skulle vara skadligt eller ge hästen obehag.

Och lite OT. Jag har lagt upp Disas täckessäsong på precis samma sätt som du med stalltäcket och två varianter av utetäcke. Köpte det där nya Amigo Plus 1200D som verkar vara jättebra.

Åh, vad jag läser slarvigt!

Enda jag 'klurar' på är just om de då de är så lika skurna etc, blir så att vid regn och jävelskap så sugs fukt upp längs kanterna av thermotäcket? Inte rädd det ska läcka igenom alltså.

Jag har 150 g Amigo Insulator på Disa nu med ofodrat Amigo utanpå. Kan ta bild imorgon (om jag kommer ihåg) så får du se hur täckena ligger uppe vid halsen på hästen. Men som jag minns det just nu så når utetäcket en bit "ovanför" undertäcket.

Jo, hals har jag också tänkt, brukar ha det just vid ruskväder, och det är ju då jag täckar. Men då jag ju klippt honom, och inte än vet om han kan gå otäckad ändå, känns det bra att vara säker på att klara dagar när hals känns lite mycket.

Men ta supergärna bild! (och skönt höra 'kombinationsmetoden' funkat på Disa =))

Livsfarliga jäkla Amigo att ha RÖTT på allt möjligt och omöjligt nu.

Jag skulle ju bara ha tre täcken, istället tog den rödfanatiska matchningsnörden över mina fingrar och mailade min 'lokala' Horsewaresäljare och frågade vad jag kunde få för paketpris på regntäcke + lös hals, 200 grams utetäcke, 150 grams innetäcke + lös hals till det, jersey cooler och transportskydd. Allt i rööööött. Enda haken är att regntäcket bara finns i rött i 600 D, och 600 D har inga halsfästen. Men se det löste den ondsinta matchningsdjäveln med genom att fråga om hon (det är hon som lagar/tvättar/impregnerar mina täcken) kunde SY DIT halsfästesöglor på det.

Det var inte mitt fel, jag lovar, det var en ond makt som tog över mitt tangentbord! :devil:

Livsfarliga jäkla Amigo att ha RÖTT på allt möjligt och omöjligt nu.

Jag skulle ju bara ha tre täcken, istället tog den rödfanatiska matchningsnörden över mina fingrar och mailade min 'lokala' Horsewaresäljare och frågade vad jag kunde få för paketpris på regntäcke + lös hals, 200 grams utetäcke, 150 grams innetäcke + lös hals till det, jersey cooler och transportskydd. Allt i rööööött. Enda haken är att regntäcket bara finns i rött i 600 D, och 600 D har inga halsfästen. Men se det löste den ondsinta matchningsdjäveln med genom att fråga om hon (det är hon som lagar/tvättar/impregnerar mina täcken) kunde SY DIT halsfästesöglor på det.

Det var inte mitt fel, jag lovar, det var en ond makt som tog över mitt tangentbord! :devil:

:rofl:

Alltså du är bara helt underbar :rofl:

Jag avskyr rött dock mern visa gärna bilder framöver :angel:

Jag gillar inte aaaaalls rött, det är eh.. ponnyn.. som gillar rött! Han tvingar mig, han och den rödfanatiska matchningsdjävulen. Det är de som kräver ett par röda stigbyglar när den första uppsuttna galoppen är klar. Jag vågar inte protestera :devil: (<--- se, en RÖD djävul.. jag säger ju det)

Thumbnail.aspx

Jag har absolut INTE redan en Amigo 1200 D hals heller.. en marinblå. Nepps..

Senast ändrad:

haha, du är verkligen underbar!! :rofl:

Självklart är det Lillen som tvingar dig att köpa en massa rött, vem annars liksom :p

Vad märkligt, jag tycker tvärt om. Att Shires bogspännen hamnar högre upp (iaf det jag har, 100g regntäcke, tror det heter stormbreaker, men kan minnas fel) och sitter mycket bättre än Amigo. Samt att jag tycker att det är en stor fördel med reglerbara bogspännen.

Du hade beställt täcke till lillponnyn redan som jag tolkar det? Annars tänkte jag vara tipsa om weatherbeeta. Deras svanslapp är väldigt generös som täcker rumpan ypperligt även om täcket är något (läs ca 5cm) för kort för att det ska vara perfekt i bogen.

Sedan är nog min kuse konstig men täcken som går ner till knäna fram är de han gillar bäst. Antar att det har med att om han blir blöt så kliar det? Men iaf, att ha täcken som går till knäna hindrar inte rörelsefriheten om det är så att det sitter bra i bogen. Lite som en tight pennkjol med slits kan sitta heeelt underbart :D

Ah, så du har beställt Amigo 600D? Det är ju det Amigo-täcke som jag inte riktigt gillar därför att jag tycker att de inte håller tätt. Regnar igenom, inte bara att det blir blött vid halsen, utan det blir blött igenom på kroppen. Men det är säkert olika. Vet fler som är nöjda, så jag kanske hade otur med mitt?

Hann iaf inte fota fröken idag, borde dock hinna med det imorgon. Men, kände i alla fall hur inne- och utetäckena låg i förhållande till varandra. Utetäcket överlappar innetäcket med åtminstone 5 cm, men troligtvis mer.

Japps, 600 D i regntäcket, just för färgen. Tidigare bara haft 1200 dock. Men, läcker det igenom får det åka i retur och så får jag väl ta ett 1200 i 'fel färg' helt enkelt. Det är ju ett minimikrav att de håller tätt sas. Så hoppas verkligen ditt var ett 'måndagsex' då *blir orolig*

I förra stallet var det en häst med just ett rött Amigo 600D och precis som mitt (som var ljusblått) läckte det som ett såll :( Men jag har läst i trådar här på Buke om folk som är nöjda med sina 600-täcken, så vi håller tummarna för att Gråsälens håller tätt för visst MÅSTE han ha ett rött täcke ;)

Tillägg: De 600D som jag då sett som läckt är de ofodrade varianterna. Kanske håller de emot bättre med foder? Eller så drar fodret åt sig all fukt?

Bilder kommer imorgon!

Senast ändrad:

Mm, jag googlade lite och de flesta verkar vara nöjda. Men jag får lite vibbar av Event Undercover, där verkade det vara 50 - 50. Endera var folk toknöjda och täcket höll tätt no matter what. Eller så läckte de som kompletta såll och folk var extremt missnöjda. Jag chansade - och gissa vilken kategori jag hamnade i :crazy:

Men, får hålla en tumme jag får ett bra, annars får jag stå ut med ett blått 1200 D, färgen är ju faktiskt 'bara' en bonus, den är ju värdelös om det läcker. Men lite surt just 1200 D lite inte finns i rött, medium finns ju i rött liksom..

Glömde förrsten 'sist' men superbra att de verkar överlappa, att utetäcket är lite större på alla ledder.

Tillägg: Jag tror ett 'lite läckande' täcker är värre ofodrat. Det är iaf min erfarenhet. När jag haft täcken ofodrade täcken som läckt (t ex ett söndertvättat Amigo, inte täckets fel men skitsamma) ofodrat regn. La jag det som skaltäcke var det sällan annat än aniiiingens fuktigt på täcket under, även om det bara var ett fleecetäcke under. La jag det direkt på häst, samma väder, så var häststackarn BLÖT under. Så tror det är en kombination av att foder 'håller emot' och att ett foder = varmare häst = mer torkeffekt?

För det är något jag tycker är dåligt med 1200 D lite, de ANDAS rätt kasst. Både om man lägger på 'ej torr' häst, men ffa om de busar eller av liknande anledning blir varma under täcket/inifrån, det andas knappt alls och ventilerar ut. (Nu har jag sällan regntäcke när det är varmt så inget jätteproblem, men var lite bökigt med t ex D, ösregn och +5 på morgonen, och sol och + 10 på dagen, och en häst som var EXTREMT lätt att överhetta blev liksom en tokgenomsvettig häst i ofodrade regntäcket där på dagen. Så han fick ha Bucas Buzz Off istället sådana dagar)

Senast ändrad:

Jag har sagt det förut men jag är mkt nöjd med mitt 600D, läcker inte en droppe. Tvättat 2 ggr och impregnerade det för säkerhets skull så jag vet dock inte hur det hade varit utan impregneringen.

Liknande trådar

Utrustning Tycker alltid det är så svårt att välja storlek på Horsewares täcken, så tänkte att vi kanske kunde lägga ut erfarenheter angående...
Svar
5
· Visningar
9 510
Senast: Niki
·
Utrustning Behöver lite hjälp... Har en häst som är knappt 160 hög, kort och ganska tunn (tänk fullblod med mkt kort rygg ;)) som jag behöver...
Svar
7
· Visningar
1 965
Senast: a1agnlju
·
Utrustning Hur är halsen? Min häst verkar om man ser till hur HW-täckena passar ha väl mycket hals till sin bog. Jag radar upp hur de passar så...
Svar
7
· Visningar
1 501
S
Utrustning Jag fudnerar på att köpa Amigo Plus Turnout. Är det stort eller litet i storleken? Min häst har stl 135 och de sitter super om jag...
Svar
4
· Visningar
763
Senast: mizz_perfect
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka