För mycket beröm och missuppfattning

mian1

Trådstartare
Hur lär man snabbt och effektivt om när hästen har missuppfattat och man har beröm FÖR mycket?
Jag vill gärna att min häst ska lära sig att hoppa. Hon har hopp-klivit över några bommar i hagen och det är väl måttligt intressant. Så kom vi till en bäck i skogen och då var hon plötsligt inte så tuff som hon brukar. Den andra hästen hoppade, vi som gick med hoppade över bäcken, men pållan vågade inte. Så vi lockade och hon fick all uppmärksamhet. Är det något hon gillar, mer än äpplen och sockerbitar, så är det uppmärksamhet. Så hon hoppade och vi tjöt av lycka, berömde och applåderade...och hästen fortsatte att hoppa trots att hon inte hade nåt att hoppa över :bump: :bump: :bump:
Nu tror hon att det är så hon ska göra och att det är något alldeles otroligt duktigt. Så när det blir lite trist på ridturen så kan hon få för sig nåt sånt. Alldeles på eget bevåg eller när man tror att hon ska kliva över en pinne eller ett litet, torrt dike så hoppar hon. Och hon hoppar högt och massor av gånger. Öronen framåt, svansen rätt upp och så väntar hon sig applåder och hurrarop. I dag slängde hon sig handlöst över ett dike och tog inte mindre än fem HÖGA jämfotahopp efter det. Och hon trodde att hon var jätteduktig.

Vad göra? Hur får jag henne att bara hoppa EN gång?

hon tycker kanske bara det är skitkul att hoppa..ta det lugnt så kasnke hon kommer över det nypåkommna nöjet. Sålänge det inte blir farligt förstås.. :)

Fast hon tror verkligen att hon gör rätt. Och hon älskar att få uppmärksamhet och att vara i centrum. Hon tror att det ska följa ett antal hopp efter att hon verkligen hoppar över något. När hon hoppar för hand (efter matte) eller för egen maskin i hagen så hoppar hon bara en gång - över det hon ska hoppa. När hon har ryttare på ryggen så studsar hon som en galning, i alla fall nu efter att vi berömde henne så.
Och hela tidiga våren har jag kämpat för att hon ska sluta bocka i tid och otid. Nu har bockandet avtagit, men då har hon istället hittat en ny bus-hobby.

nå, så länge du inte visar något annat så kommer hon ju ortsätta att tro att hon är jättedktig, eller hur?

så nu när du fått in henne på rätt spår så gäller det att korrigera upp det. Ungefär som unghästens första galopper. Det går oftast lite fort i början, eller blir lite konstiga fattningar, och man berömmer för att de galopperar. Men man måste också finslipa den nya övningen så att den blir som man vill ha den.

Det är en fördel om du kan samla henne lite innan varje dike. Dels så lär hon sig snart dina förbredelser inför ett hopp, och så förbereder det även henne på att marken inte ser ut som den brukar just där. (mycket användbart vid övrvuxna diken)
I och med samlingen så tränar du också in att gå steg för steg fram till kanten, och inte hoppa förrän du ber om det.
Gå så nära du kan, släpp över henne, (beröm i avsprånget)och bromsa upp henne direkt efter hoppet. Eftersom hon tänkt studsa vidare så kan de första repetitionerna bli lite knyckiga och hjälperna kan behöva att bli lite hårdare än normalt eftersom hon är inställt på något helt annat.
(bäst bromsteknik är att använda ORS, förutsatt att hon är van id det innan).
Beröm när hon stå still. Ha som första mål att hon går lugnt fram till kanten, hoppar, och stannar direkt efter landningen. (var beredd att luta dig lite bakåt så du inte ramlar fram på öronen... :D)
Sedan gäller det att plana ut detta så att hon även kan hoppa lugnt och fortsätta i skritt/trav, så småningom galopp om du vill det.

kort sagt: bryt hennes mönster och skapa ett nytt. :)

Jag får leta efter något lämpligt övningsställe. Hon bryr sig nämligen inte om ifall det är knölig terräng eller träd i vägen - hon är övertygad om att man kan ta sig fram på samma sätt ändå. Lite som en cyklist som tror att h*n är odödlig bara h*n har en cykelhjälm på sig :crazy:

ORS kan hon och hon kan mycket väl stanna vid ett vanligt stanna-kommando också. Det blir väl för mig att vara både snabb och extratydlig. Av nån anedning förutsätter jag ofta att alla hästar är som ridskolehästar innerst inne :smirk:

Värst är väl när hon hoppar utan att jag är beredd på det. Som i går då vi lugnt såsade fram i vägkanten, hon fick syn på ett dike när jag nästan somnat in och istället för att fortsätta framåt i slapp skritt så kastade hon sig och jag satt nog kvar av blotta förskräckelsen.

Jag tycker att det låter uspergulligt :love: Ta chansen och utveckla hennes hoppförmåga medan det varar, även med bommar och vanliga småhinder.

Hon gillar att hoppa, men vi har inte haft möjlighet til så mycket löshoppning eller hopp medryttare. Vi har helt enkelt ingen lämplig plats ännu, men kommer förmodligen att få det under sommaren/hösten :)
När hon var åring hoppade hon över staketet för att hälsa på förbipasserande hästar, sedan hoppade hon in igen. Nu för tiden hoppar hon gärna över stockar i hagen.

Jo, men om du visste vad jag ibland önskade att hon vore en trög och välutbildad gammal ridskolehäst! En som inte har nån egen vilja och som för länge sedan slutat att komma med egna idéer.
Fast hon är go :love: Stor, egensinnig och ouppfostrad :D

Liknande trådar

Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 457
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Muddypaws 24/25