för mycket hö?

Bukefalos 30 år!

Heejj

Trådstartare
hej, jag har en d ponny som just nu får ca 12kg hö per dygn, hon är inte överviktig men några andra i stallet som också ha d ponnys ger ca 6 kg per dygn och dom tycker att min ponny får för mycket. Men är 12kg för mycket om hästen är fullt igång och inte är överviktig?

hej, jag har en d ponny som just nu får ca 12kg hö per dygn, hon är inte överviktig men några andra i stallet som också ha d ponnys ger ca 6 kg per dygn och dom tycker att min ponny får för mycket. Men är 12kg för mycket om hästen är fullt igång och inte är överviktig?
Det är väldigt individuellt det är många faktorer som spelar in. Jag tycker att det är bra att prioritera grovfodret i första hand. Angående hull så upplever jag att det ibland är svårt att avgöra hullet på hästar/ponnyer. Speciellt sin egen. Ta hjälp av en hullskala och tycker du fortfarande är din ponny är i lagom hull, kan du konstatera att högivan är korrekt.

Pratar vi hö eller hösilage?
Är det hösilage och inte torrt hö är 6kg inte så mycket.
Mina fjordhästar äter hösilage i en mängd som motsvarar 7-7,5kg torrt hö.
Men ponnyer kan skilja väldigt mycket hur mycket de behöver så man får titta på hur hästen ser ut.

Generellt sett så vill man ju ge så mycket grovfoder som hästen tolererar utan att bli överviktig. Det är tyvärr ganska vanligt att ponnyer är överviktiga utan att se tydligt tjocka ut.
Känner du revbenen på ponnyn när du trycker lite lätt?
Hullskala som någon sade är bra om man ska avgöra om hästen är i lagom hull eller om man behöver mina mängden mat.

Länk till en sida om hullbedömning:
Hullbedömning - St. Hippolyt https://share.google/lIyO7traBsWlf4Fbe

12 kg låter väldigt mycket för en ponny. Mina storhöstar äter 12 kg per dag och är i full träning. Men du kanske har ett väldigt nåringsfattigt hö, och då fungerar det

De andra kanske ger tilläggsfoder och du bara ger hö ochinget tilläggsfoder?

Utgå ifrån hullet på ponnyn och ge den så mycket den vill ha om den ser fin ut. Hellre mer grovfoder än kraftfoder om balansen är bra.

12 kg låter väldigt mycket för en ponny. Mina storhöstar äter 12 kg per dag och är i full träning. Men du kanske har ett väldigt nåringsfattigt hö, och då fungerar det

Det är fel att säga att det är ett näringsfattigt grovfoder.

Det kan vara ett grovfoder som har lågt MJ, men ändå en bra balans när det gäller kvoten mellan MJ och smältbart råprotein, alltså mellan en kvot på 5-6, vilket räcker för ponnyer i arbete.

Sådant grovfoder har jag - kan ge rejält hög giva av grovfoder utan för att täcka energibehovet, och det är inte näringsfattigt på något sätt.

/Lizzie

Jag har två lika stora islänningar, ungefär lika gamla, tänderna kollade och är bra på båda.
Den ena blir tjock av att titta på mat, får 6 kg per dag. Den andra kan jag ge hur mycket som helst, hon blir aldrig tjock, har höet lite sämre kvalitet så får jag trycka i henne högvis med kraftfoder för att hon inte ska tappa hullet.
Egentligen är det mer praktiskt för mig med lägre värden, för jag kan då ge mer till de lättfödda och dryga ut tuggtiden utan att strula med halm.
Generellt är islänningar inte så dyra i drift, men de här två ligger i var sin ände av spektrat. Man får fodra efter individen, inte efter vad ”folk” tycker.

12 kg låter väldigt mycket till en ponny. Men om det är som du säger att den är fin i hullet så verkar det ju funka.

Rekommendationen är minst 1.5 kg torrsubstans per 100 kg häst.

Så säg att d ponnyn väger 400 kg och du ger den torrhö med en torrsubstans på 84 % så är det minst 7 kg hö.

Ger man 12 kg torrhö till en 400 kgs häst så hamnar man på 2.5 kg torrsubstans per 100 kg häst. Håller hästen fint hull på det är det ju toppen, är den tjock så kan man minska ner givan. Det är ju dock bättre att ge hästen ordentligt med hö och inte diverse kraftfoder och tillskott så länge höet är av hyffsad kvalitet såklart med tillräckligt protein framförallt.

Min häst (ca 550 kg) i jämförelse mölade i vintras i sig 16-18 kg torrhö när det var som kallast. Nu trycker han i sig ca 12-13 kg av samma hö när det blivit varmare. Han får fri tillgång och inget kraftfoder. Pigg, glad och ostressad vid fodringar jmf med andra stallets hästar som går bananas och får betydligt mindre hö än honom.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka