för mycket hoppning?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare milli
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 845
M

milli

tycker ni detta är rimligt?..på en ridskola där jag brukade rida
har dom så kallade hoppveckor en gång i månaden alltså alla grupper hoppar hela veckan...men sliter inte de väldigt på hästarna att kanske gå två till tre hopplektioner varje dag????...okej, alla grupper hoppar ju inte så jätte högt å så men ändå....den enda fördelen är ju bara för ridskolan..att dom slipper släppa med hindrerna..dom står frame hela veckan...tycker inte detta är rätt mot hästarna å undrar bara vad ni andra här tycker

Sv: för mycket hoppning?

Ren och skär lathet tycker jag.
När jag red på ridskola för många herrans år sedan hoppade en grupp i veckan. Dock hjälptes alltid elever, instruktörer och föräldrar åts med hindrena.

Huruvida hästarna tar skada av de förmodligen ganska låga hindrena vet jag inte, men det vore ju betydigt bättre att lägga upp det på ett annat vis.

Vi har fyra grupper om dagen, alla hoppar var fjärde gång. Det blir alltså en hopplektion per dag för hästarna.

Jag tror inte att det sliter på hästarna mer än vanliga lektioner. Ofta har hopplektioner på ridskola lugnare tempo än vanliga lerktioner eftersom eleverna hoppar en och en och de som inte hoppar får stå och vänta.
Sen så är de hinder som de hoppar på ridskola väldigt små, hur ofta hoppar de över en meter? Inte så ofta enligt mina erfarenheter. De småhinderna sliter inte mer än att rida runt, runt på fyrkantsspåret.

håller med. är grupperna dessutom större, lär det inte heller bli många "skutt" per häst/ponny.

men hur gör dom med "nybörjar grupperna" :confused:

Jeps skrev:
Jag tror inte att det sliter på hästarna mer än vanliga lektioner. Ofta har hopplektioner på ridskola lugnare tempo än vanliga lerktioner eftersom eleverna hoppar en och en och de som inte hoppar får stå och vänta.
Sen så är de hinder som de hoppar på ridskola väldigt små, hur ofta hoppar de över en meter? Inte så ofta enligt mina erfarenheter. De småhinderna sliter inte mer än att rida runt, runt på fyrkantsspåret.

precis så tycker jag också, hoppning sliter mindre just för att hästarna får stå dtill mer och att dom hoppar en o en, desutom är det aldrig några höjder.

Liknande trådar

Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
739
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 466
Senast: Edla
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
431
Senast: animalasia
·
Kropp & Själ ...Men inte direkt överlevnad. Okej en konstig trådstart. Men såhär är det. Mitt arbete måste plötsligt varsla. De sa att 5.5 tjänster... 2
Svar
29
· Visningar
3 284
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Hönstråden II
  • Gps-halsband