För mycket lucern?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Ewe89
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 6 631
E

Ewe89

Hej, jag har inget analyserat hö, vet bara att bonden sa att det var dåligt (jag vet att det är dåligt men det är inte jag som bestämmer...) och börjar nu misstänka att min häst fått proteinbrist, hon har magrat sen vi bytte hö till detta "dåliga" för ce 2 månader sen. Jag har ökat havren från 0,5 liter till 2,5 liter. Hon blir varken piggare eller tjockare. jag blev rädd när jag såg revbenen genom den långa vinterpälsen. Jag ska försöka fota idag.
Jag ska köpa lucern tänkte jag. och jag undrar:
kan man ge för mycket lucern, vad är resultatet... för pigg häst eller kan det bli något allvarligt... typ proteinöverskott eller nått sånt.
hon får idag 9 kilo hö + fri tillgång på halm. hur mycket lucern ska jag ge?
hon går på lösdrift, så för mig tror jag det blir enklast att ge i pelletsform då hon får mat 1 gång/dag efter att jag har ridit.

inga elaka svar. jag står i ett stall där det är som det är. hjälp mig istället!

Sv: För mycket lucern?

Du kan utan vidare ge uppåt 2kg lusern/dag åt en normalstor ridhäst.
Det ger 260g smrp.
Men du kan få samma reaktioner på det som man får på sommarbetet på våren.
Öka givan långsamt och försiktigt och kontrollera att magen hänger med.
Det kan bli diarré om du ökar för fort.

Proteinöverskottat från lusern är däremot ofarligt, då det ju kommer från grovfoder i det fallet.
Det är ju också som sommarbetet som utan vidare ger dubbla proteinbehovet.

Börja med 300g/dag och öka med 300g då du ser att magen klarade av det.
Det tar 3 dygn att se.

Var det till hjälp?

Edit:
Blöt pelletset så att hästen inte får fodrstrupsförstoppning.
Det kan lämpligen ligga i blöt en ridtur länge.

2kg måste du leda upp i 2 givor.

I vissa länder lever hästarna på enbart lusern som grovfoder. Du kan i princip ge så mkt hon orkar äta.

Räkneexempel: Om man skulle kalkylera med att höet innehåller minimimängder med protein typ 10 gr per kg, skulle hon behöva få i sig ca 0,5 kg lusern för varje 100 kg hon väger bara för att tillfredställa sitt underhållsbehov av protein. Dvs väger hon 500 kg skulle hon behöva 2,5 -3 kg lusern + litet mer för det arbete hon utför. Tar ca 1 timme att äta. HH

jag har aldrig sett hur lucern ser ut så jag vet inte mycket om det. är det lucernhack som har så lång tid att äta? går pellets snabbare att äta upp? varför måste 2 kg delas upp i 2 givor?
pållen får just nu 2,5 kilo havre i en enda giva en gång/dag.
hur mycket innehåller kraffts fodersäckar och vad kostar de?

Ewe89 skrev:
jag har aldrig sett hur lucern ser ut så jag vet inte mycket om det. är det lucernhack som har så lång tid att äta? går pellets snabbare att äta upp? varför måste 2 kg delas upp i 2 givor?

Det billigaste och renaste (alltså inte andra fodermedel tillblandade) lusernet är från Dangro och Kvarnby och ett som InteUng använder men som jag glömt.

Det är bra att dela upp en stor luserngiva på fler. Hästen kan kanske tillgodogöra sig äggviteämnena något bättre. Men om man bara kan fodra en gång är det OK att ge 2-3 kg. Jag ger 4 kg på en gång.

Hacket behöver inte blötas. Bra att blöta pelletsen dels om det är en stor giva dels för att de rena lusernpelletserna är litet dammiga. HH

Du kanske skulle plocka bort havren om du misstänker att din häst har proteinbrist? Och ersätta med 2 kg lusern till arr börja med. Havren kommer sänka kvoten på lusernet och din häst kommer fortfarande ha proteinbrist. Jag foch min häst föredrar lusernhack.

Och en sak till. Först sa du att din häst får 2,5 liter havre och sedan 2,5 kilo. Vilket är rätt? 2,5 liter havre väger ca 1,25 kg.

Ewe89 skrev:
varför måste 2 kg delas upp i 2 givor?
För att skona magen så att hästen kan äta mera utan att få diarré.
Om man varvar små givor lusern med höet som hästen är van vid, så tål hästen mera fortare.

Ewe89 skrev:
Ingen aning.
Jag tycker krafft är för dyrt, så jag köper EDEL på Hanssons i stället.
www.johanhansson.se
Där så kostar det 3:15/kg.
Jag tror att säckarna är på 25kg.

Ewe89 skrev:

Jag har hört att hästen inte kan tillgodgöra sig så mycket kraftfoder på en gång, ett kg är i princip max per giva. Annars går det "rakt igenom"... Så 2,5 kg havre i en enda giva innebär att 1,5 kg går till spillo!? Vet inte om det stämmer...

Jag har fått lära mig att man ska ge max 0,4 kg kraftfoder / 100 kg häst per utfodringstillfälle = 2kg till en 500 kg häst.
Hästen kan tillgodogöra sig näringen bättre om större givor delas upp.

någon som vet vad kraffts lucernpellets kostar?

Någon som vet vad 1L lusernpellets väger i kg?

Jenny1 skrev:
Jag har hört att hästen inte kan tillgodgöra sig så mycket kraftfoder på en gång, ett kg är i princip max per giva. Annars går det "rakt igenom"... Så 2,5 kg havre i en enda giva innebär att 1,5 kg går till spillo!? Vet inte om det stämmer...

Dock är INTE lusern kraftfoder utan GROVFODER. ;) Dvs man kan ge hur mkt som helst - men självklart ska man BÖRJA ge det successivt så att magen vänjer sig.

milly skrev:
Dock är INTE lusern kraftfoder utan GROVFODER. ;) Dvs man kan ge hur mkt som helst - men självklart ska man BÖRJA ge det successivt så att magen vänjer sig.

Jag vet att lucern är grovfoder, jag skrev om de 2,5 kg havre hon ger! ;)

Jenny1 skrev:
Jag vet att lucern är grovfoder, jag skrev om de 2,5 kg havre hon ger! ;)
¨
:o Det var jag som läste slarvigt... men det är så många som inte förstår att lusern är grovfoder och inte kraftfoder. :smirk:

nu kollade jag, ´hon får visst 3 liter... :S men om 3 liter =1,5 kg så borde det ju inte vara någon fara.... eller?

Ewe89 skrev:
Hej, jag har inget analyserat hö, vet bara att bonden sa att det var dåligt (jag vet att det är dåligt men det är inte jag som bestämmer...) och börjar nu misstänka att min häst fått proteinbrist, hon har magrat sen vi bytte hö till detta "dåliga" för ce 2 månader sen. Jag har ökat havren från 0,5 liter till 2,5 liter. Hon blir varken piggare eller tjockare. jag blev rädd när jag såg revbenen genom den långa vinterpälsen. Jag ska försöka fota idag.
Jag ska köpa lucern tänkte jag. och jag undrar:
kan man ge för mycket lucern, vad är resultatet... för pigg häst eller kan det bli något allvarligt... typ proteinöverskott eller nått sånt.
hon får idag 9 kilo hö + fri tillgång på halm. hur mycket lucern ska jag ge?
hon går på lösdrift, så för mig tror jag det blir enklast att ge i pelletsform då hon får mat 1 gång/dag efter att jag har ridit.

inga elaka svar. jag står i ett stall där det är som det är. hjälp mig istället!

mitt nätta, ädela 8-åriga sto får 2 kg lusern per dag!

Hej.

Vi ger våra hästar pelletslucern, ca 0,5-1 liter, uppblött i vatten, som extra foder till de hästar bra för både de med ohc utan hull, fungerar jättebra även på de hästar som är lite hetare. Vissa av våra hästar föredrar krafts lucern före mustangs.

Liknande trådar

Foder & Strö Behöver tips på vad jag kan ge min häst för att han ska gå upp i vikt. Han äter så mycket hö han orkar men de räcker inte. Han har en... 2
Svar
26
· Visningar
1 395
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 475
Foder & Strö Min snart ettåriga halvblodshingst ser lite tunn ut. Inte mager men ranglig som ettåringar i allmänhet, men lite för skralig för min...
Svar
9
· Visningar
1 307
Senast: MissOnly
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 729
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Jobba som veterinär
  • GVFÖ 2025
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur