För tung?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare CatrineWi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 791
C

CatrineWi

När anser ni att man som ryttare väger för mycket om vi säger att det gäller att rida på ridskola en gång/vecka på normalbyggda halvblod?

Sv: För tung?

På min ridskola hade vi maxgräns 90 kg på de stora, rejäla halvbloden 170+. På de mellanstora/de känsligare hade vi 80 kg, och på de mindre mellan 150-160 hade vi 70 kg. En häst var ganska smal och känslig och hade 60 kg som viktgräns.
Sen varierade viktgränserna beroende på om hästarna hade varit skadade, om de var unga eller av någon anledning under igångsättning.

Nu kan man såklart väga 80 kg och rida en häst på t ex 157 om det är din egna häst. Men på en ridskola sätter man gärna lite nedre gränser för att det är många olika ryttare som rider.

Tack för det svaret! Jag har nämligen gått up FEMTON kg sedan jag sålde min pålle och jag har knappt vågat fråga om jag kan rida på lektion....:crazy:

Man brukar väl säga att runt en sjättedel av hästens vikt är ok. Dvs, väger du 100 kg så bör du kunna rida en häst som själv väger 600 kg. Men sedan beror det ju mycket på hur hästen är byggd/musklad osv. Men ring till ridskolan vetja! Det värsta som kan hända är ju att de säger att det inte går...

Liknande trådar

Ridning Hur skulle du beskriva en ridskola som är bra? Både gällande ridundervisningen teoriundervisningen och extra aktiviteter. Om du rider på...
Svar
1
· Visningar
426
Senast: vildgalopp
·
Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
1 107
Senast: TinyWiny
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under 14 veckor får flickor i årskurs 3 på Krylbo skola lära sig rida. – Jag har aldrig ridit på en ridskola förut. Det är superroligt...
Svar
0
· Visningar
40
Senast: Gunnar
·
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är... 2
Svar
20
· Visningar
1 747
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka