Bukefalos 28 år!

For vid bom, skadelig?

S

sleepy

Kan for vid bom være skadelig selv om salen ikke går nedi manken på hesten?
:confused:
 
ja eftersom sadeln inte passar korrekt i och med att den är för vid. Är dock inte lika skadligt som en för smal sadel som ligger an och trycker men det är absolut itne bra!

jag skulle nog leta efter ennan annan sadel
 
Hellre för vid än för trång. En sadel som är lite för vid tillåter hästen att bredda sig och du kan ha en tjockare vojlock under. Ligger sadeln bra för övrigt så kan det väl inte vara skadligt i alla fall.
 
I en för vid sadel sitter ryttaren för långt fram. Tyvärr hamnar trycket av ryttaren också långt fram. Hästen kan lätt få tryckskador "på var sin sida av manken".
Med en bomsadel är det viktigt att sadeln ligger i rätt balans. Lutar den bakåt eller framåt blir tryckfördelningen fel o hästen skadas.
// Linda
 
Men varför välja mellan för vid eller för trång?
Finns det verkligen inget som passar hästen?
 
Takk for svar, men jeg har ikke sagt at jeg har en hest med for vid sal ;) det var bare et spørsmål :p

Men jeg har PRØVD en sal (maxam cob/haflinger allround 16,5" X-vid) hvor bommen skulle passe hesten min i følge måletabellen til Thorowgood. Men jeg synes den virket i videste laget, mest på grunn av at det var så utrolig bredt mellom putene under, putene så jo små og dumme ut i forhold til mellomrommet mellom de... Så hvis dere har noen synspunkter på dette óg, blir jeg glad for å høre det! Jeg har en tråd her om dét óg!

Maxamsalen skal jeg returnere eller selge, for uansett hvordan den passet til hesten, så var den alt for liten til meg... Den skulle bare være ekstra-sal, til å bruke til sprang, jeg får heller greie meg med den jeg har.

;)
 

Liknande trådar

Utrustning Har provridd en hest som er rund over ryggen. Jeg red i en dressursal, som ikke passet meg og jeg får stort sett alltid vondt i hoftene...
Svar
2
· Visningar
452
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Jeg liker ri barbak uten padd, jeg liker å ri med sal, om den passer meg. Om hesten er for vid over ryggen eller salen (dressur saler)...
Svar
14
· Visningar
1 066
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Jeg trenger noen innspill. Hesten er en lusitano, liten manke, bred, rak rygg med god lengde. Jeg har prøvd følgende saler: Prestige...
Svar
3
· Visningar
695
Senast: Sebastian
·
Hästmänniskan Jeg vet ikke hva som er galt med meg, og jeg trenger å skrive av meg.... kanskje er det noen andre der ute som har hatt lignende...
Svar
18
· Visningar
1 036
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp