Fördel med syntetsadel?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Midnightwalker
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 4 940
M

Midnightwalker

Har du syntetsadel? Varför? Om inte, varför? Fördelar? Nackdelar? Vad anser ni?

Tacksam för svar. :bump:

Sv: Fördel med syntetsadel?

Jag har ingen syntetsadel till min häst, men har haft två stycken tidigare (och tre till förra pållen), så jag tänkte svara i alla fall. :p

Jag föredrar egentligen syntetsadlar, de väger mindre, är lättare att sköta och hålla rena, de jag har provat har varit jättebekväma att rida i och man sitter där man ska i sadeln. De är dessutom billigare än lädersadlar. :angel: Nackdelar kan väl vara att syntet inte är lika hållbart som läder, det ger ingen speciell charm åt sadeln när den blir sliten, det ser mest fult ut.

Inpassning av sadeln fungerar ju likadant som med lägersadlar. Passar sadeln till hästen så tycker inte jag att läder eller syntet spelar nån större roll.

Min hoppsadel är i syntet och både jag och pållen älskar den :love:

Håller med om vad Ingela_S sa om fördelar och nackdelar.
Det är faktiskt superskönt att slippa putsa, men läder är ju hållbarare och charmigare..

Jag har en syntet Knights Lady Hawk. Fördelar: billig, utbytbara järn, slipper putsa, enda sadeln i vettig prisklass om legat BRA på min ponny annars har det varit 20 000kr sadlar som gällt.

Nackdelar: låter MYCKET, permanentstoppad (kan bara ha den till en häst och håller inte lika länge), inte lika skön att rida i som en lädersadel, inte allt för snygg.

Har ingen syntetsadel, avstog från att köpa sån för att jag hört att frost och kyla förstör synteten? Har man ridhus till hands gör det nog inte så mycket, men annars är det ju inte så praktiskt.

För övrigt var det en som fick sin nya syntetsadel sönderklöst av stallkatterna :devil: fast det har ju inget med saken att göra egentligen.

Under årens lopp har jag haft fyra olika Griffin syntetsadlar, och alla har varit lika bra, sköna att sitta i och de har varit bra för hästarnas ryggar.
Den jag har nu, en haflinger/cob dressyr, köpte jag när min man började rida och den enda sadel som passade hans häst var min måttbeställda Jensensadel. Jag hade beställt en barocksadel till mitt sto, men det var lång leveranstid så jag åkte iväg och köpte en Griffin att ha under tiden.
Härlig sadel, tyckte både jag och hästen :love:

Just nu är sadeln utlånad till Stallkatten här på Bukefalos, men nästa veckoslut kommer den hem och då ska jag prova att lägga den på unghästen. Spännande!

Immer

Har ingen syntetsadel, avstog från att köpa sån för att jag hört att frost och kyla förstör synteten? Har man ridhus till hands gör det nog inte så mycket, men annars är det ju inte så praktiskt.

För övrigt var det en som fick sin nya syntetsadel sönderklöst av stallkatterna :devil: fast det har ju inget med saken att göra egentligen.

Min syntetsadel hängde i ett ouppvärmt utrymme under två vintrar och den har inte tagit någon skada av det.

Vad gäller stallkatterna så klöser de lika gärna i läder :cool:

Immer

Jag har endast haft syntetsadlar till min pålle och jag är supernöjd! Prisvärda, lätta att sköta, hyffsat snygga och är sköna att rida i! Jag kan helt klart rekomendera till alla, klart att de inte är riktigt lika snygga som en lädersadel och håller definitivt inte lika länge men som sagt är jag helnöjd!

Har haft 2 st var av en 3 in 1 och en dressyr, knirriga, hårda, förlånga stela kåpor, kom inte intill hästen, väldigt uppbyggda kändes som om hästen fanns en halvmeter under mig:crazy: :D nä fy:crazy: en lädersadel ska det va för min del, med mjuka kåpor och mjuk sits;)

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker inte att man får riktigt samma känsla i syntetsadlar som i lädersadlar, that´s it. Men de är ju ändå billiga eftersom att syntet materialet är mycket billigare en läder, det finns dessutom ett ganska
så stort urval på marknaden redan nu och jag flera sadlar av syntet kommer att dyka upp eftersom de är populära hos väldigt många. Dessutom är de lättskötta och verkar mycket hållbara.

Fördel: Lätta att bära

Nackdelar: Fula, knakar, synteten kan spricka om det är kallt (det gjorde min)

Jag har en wintec isabell werth :love:

Ser bara fördelar:
Lättskött
Låg vikt
Utbytbara koppjärn
skön att rida i (faktiskt mycket skönare än bates isabell som är av läder)
Bra pris

Sedan är det klart att det är svårt att dra alla syntetsadlar över en kam, det finns billigare som kanske inte alls är lika sköna att rida i som isabellen, men det gäller ju lädersadlar med!

fördelar: lättvikt,passar min häst, mjuk o sitta i om man jämför med en del lädersadlar i samma prisklass. flyttbara knästöd.

Nackdelar: tycker faktiskt inte alls att syntet sadlarna är lättsköta! efter varje ridtur får jag ta 5-10 min att plocka hårstrån från sadeln, träligt!försöker med både fingrar o borstar.o sedan sprayar jag med sån där spray man ska ha. tips?Roligare att putsa en lädersadel faktiskt. Sen så tycker jag att en del ridbyxor halkar mkt mot syntet sätena.

De jag ridit i är sigma,griffin o wintec, bekvämast var nog gamla dressyr modellen från wintec, pro ngt- red långtur på ca 6 mil mkt bekvämt med den.

Jag tycker det är bra att alla har olika smaker och tycke, så att det går runt för våra företag;)

Fast det där med utbytbara koppjärn är inte helt igenom en fördel. Försäljarna vill ju gärna ha det till att "när hästen breddar sig så är det bara att byta järn för att sadeln ska fortsätta passa", men åtminstone Wintecsadlarna blir betydligt mer svängda i bommen ju bredare järn man sätter i. Fick själv sälja min Wintec för att den blev för svängd när pållen musklade sig.

Plocka hårstrån..? Har du en sån där "mjuk" syntetsadel då? För Griffin och Wintec är ju "blanka" och där fastnar ju inga hårstrån... :confused: :p

Jag har Wintec Isabell till mina hästar, och jag tycker att det är en ruggigt bra dressyrsadel. Fördelen med att det är syntet är framför allt priset. Man kan köpa precis samma sadel i läder (Bates Isabell), men då kostar den 10 000 kronor mer.

Om man behöver en svängd sadel så är det å andra sidan en fördel! :D

Syntetsadlar är ganska bra tycker jag som har ägt 2 stycken..
En maxam allround och en maxam dressyr . Båda var bra, men allrounden blev sliten rätt så fort. Dressyren var av äldre modell och med väldigt djupt säte. Ångrar att jag sålde den nu när jag ska köpa ny häst som den säkert skulle ha passat på :p

Fördelarna tycker jag är att de är lättskötta, lätta att bära, väldigt mjuka.
Nackdelar är att de inte är lika hållbara som lädersadlar. Fast det beror ju helt på vad man jämför med också!

Jag själv funderar på en griffin eller knights lady hawk härnäst eftersom jag fick tips på sådana här på buke.. Men det är ju så svårt att veta vilken som är bäst :o Man får höra så mycket olika från alla håll.
Wintec är jag inte så förtjust i.. Jag tycker de är alldeles för hårda att sitta på, men de kan ju däremot vara väldigt bra för hästen.. Så ja. Det här med sadlar är en djungel :crazy:

På min Griffin Haflinger Cob fastnar det hårstrån också, och jag tror att fjordinghanna har en liknande. Vissa delar är av mocka (sitsen t. ex.) och där fastnar det hår och smuts.

Liknande trådar

Utrustning Jag har tidigare om åren tagit in hästarna dagtid pga alla hemska bromsar som jagat dem men även så de fått vila lite från solen och...
Svar
12
· Visningar
434
Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 472
Senast: skiesabove
·
Fordon Vilket är smartast rent ekonomiskt? Vad tjänar man mest på? Vad är fördelar vs nackdelar med att leasa bil? 2
Svar
32
· Visningar
1 463
Senast: julgrisen
·
Utrustning Hej, vet någon här något om böckman duo R? Vi funderar på och köpa men för min häst som får panik och blir klaustrofobisk i trailern...
Svar
2
· Visningar
235
Senast: Panikponnyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka