Fördelar med lösdrift?

gadriel

Trådstartare
Hjälp mej nu. Ska göra en inforamtionsbroschyr i skolan och har valt att göra om lösdrift.

Har plockat ihop en hel del själv redan men skulle vilja ha lite hjälp från er också så att jag inte glömmer viktiga saker.

Jag ska alltså lyfta fram skillnaderna i uppstallning och lösdrift och de positiva i att ha hästar på lösdrift.

Tackar på förhand!

Nägra fördelar är att det är mer anpassat till hästens natur. Uppstallning är ngt människan kommit på och hästens uppbyggnad förutsätter att hästen ska kunna ha sitt naturliga beteende. För det första kan hästen genom att röra på sig hålla värmen. Hästen håller också värmen genom muskelryckningar, men denna funktion sätts ned då människan lägger på hästen täcke. För det andra fungerar matsmältningen mycket bättre då hästen kan röra sig. För det tredje kan hästen äta över hela dygnet, och även från marken, vilket är dess naturliga beteende. Detta är några av fördelarna jag vet om lösdrift.

Mvh
Karro

Kom på lite saker till. I många uppstallningsanordningar ställs hästarna in i stall utan att ta reda på hur rangordningen står i en flock. Föjlderna av det kan bli att en mycket ranglåg häst står bredvid en pålle med väldigt hög rang. Den ranglåga kan då förvandlas till en mycket nervös individ med bla ätproblem för att denne inte kan fly undan den starka individen. Detta beteende finns inte i lösdrift efterssom då hästarna själva kan bestämma hur nära de vill befinna sig de andra i flocken.
Olater är mycket ovanliga i lösdrift efterssom de flesta av hästens naturliga beteenden tillgodoses. De slipper hitta på skadliga beteenden för att bränna tid.
Hoppas det går bra för dig :)

du kan ju även ta upp sömnen, att hästar inte sover som vi gör utan mer utspritt över dygnet

jämföra boxens eller spiltans yta för en häst med vad det skulle motsvara för en människa

hmmmm
Det där med rangordningen var definitivt bra! något inte jag tänkt på...

minskade olater är bra att ta upp, men lösdrift och mer rörelse gör ju också att gallor minskar eller försvinner, hästen blir ofta mer medveten om vart den har sin egen kropp. jämför med människor som motionerar mer regelbundet.

jag älskar jämförelser, det är så användbart när man ska förklara saker! :)

pst. förresten! jag har lösdrift nu! :D

Tackar!

jag har redan gjort en broschyr om lösdrift men kom på att det helt plötsligt blev massa, massa text å bara tåv bilder å det är ju främst bilder vui ska jobba på..ja och layouten då förstås så därför håller jag på å jobba om det hela :crazy:

Åh! Härligt! Jag jobbar fortfarande på mina stallskisser till det är dags att sätta igång å bygga. :)

Kan tillägga ytterligare något som är postivit med rörelsemekanismen i lösdrift; hovarna.

Om hästen står på stall på en mjuk bädd tillgodogörs inte behovet av blodgenomströmning i hovarna på samma sätt som vid utegång och när då hästen går på lösdrift rör den sig ju sig mer och hovarna får en ständig massage och belastning som är naturlig.
Detta leder till friskare och starkare hovar, ben och leder hos våra pållar :)

Sen läste jag någonstans om att en lösdrift gärna ska ha olika utfodringsplatser/vattenhål som ligger långt ifrån varandra vintertid. Detta för att stimulera hästen att vandra som den naturligt gör från plats till plats för att tillfredsställa sin hunger och törst, men framförallt för att det underlättar att de håller sig i ständig rörelse och därför inte fryser.

Det är billigare,, man slipper kostnaden för spån, och man sparar på sig själv,, man slipper mocka och frodra fyra gången om dagen..

Hästen slipper damm, mögel, dålig luft sånt som kan orsaka kvarka och andra sjukdommar..

:)

hästarna får ju umgås socialt , kroppskontakten är viktig för ett flockdjur.

så sant som det är sagt.

Håller på med det sista pilelt på broschyren nu så den är nästan klar. Tack alla för hjälpen :) :bow:

toppen bra brochyr,, fast jag tycker inte att det ska vara nödvändigt med maskin, hö balar har jag alltid burit själv, och gödsel har jag alltid tagit ut med skotkärra, :D

Härlig brochyr,, vad ska du ha den till?

har man djupströbädd och hösilagebalar krävs det nästan, därför skrev jag det. Har själv jobbat på en gård med en sämre lösdrift där man fick köra massa tung silage i lerig hage till en 20 hästar och det var betydligt mer slitsamt än att ha hästar uppstallade.

Men som du säger, visst går det utan också :)

Ska bara ha den som en eximinationsuppgift i lexigrafi, en kurs vi läser i skolan.

Kanske lite petigt men... Andvänd inte pdf'en när ni skriver ut, eller lämnar in arbetet. På första sidan har texen i förklaringen på diagrammet blivit oläslig. Så kom ihåg att att lämna in kopior på orginalet.

jag använder pagemaker när jag jobbar och skriver även ut därifrån. Sparade den bara som pdf nu tillfälligt. :)

Jättefint! Gillar oxå illustrationerna :) Hittade en liten typo dock, 'utsetts för' ska vara 'utsätts för' ;)
Kort och koncict, tycker du fick med det viktigaste på ett bra sätt!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 399
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 136
Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
739
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
3 999
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka