Fördomar om "lantisar"

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare fejko
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 46
  • Visningar Visningar 5 207
Sv: Fördomar om "lantisar"

Jag bor exakt 15 km fågelvägen från Brunnsparken i Göteborg.

Vill nog påstå att jag bor på landet.

1374921_647728265249645_1843183347_n.jpg

var jag vill bo?

Minst 500 meter från närmaste granne..

Jag bor 100 meter från närmsta granne där det bara är att kliva in oinbjuden utan att knacka om man är kaffesugen och kommer jag mitt i middan så vet jag att där är självbetjäning. Jag älskar mina grannar och det verkar vara ömsesidigt, dessutom lånar vi grejer av varann och hjälps åt när det behövs utan krav på hjälp tillbaks. Precis som det ska vara på landet. :)

Jag håller med. Artikeln handlar om ett antal personer som har valt en ganska extrem livsstil - och där detta omfattar att bo på landet. Det finns väl inget i artikel som pekar på att detta sätt att leva skulle vara det gängse sättet på landsbygden. Har svårt att hitta några fördomar i detta. Möjligen ett stänk av grönavågen- och vänsterrörelsenoststalgi ( odla själv resp bo i kollektiv).

Jag bor på landet och vill absolut inte bara att någon kommer hem till mig sådär utan vidare.

Alla som bor på landet är nog inte stöpta i samma form, gäller väl även de som bor i stan tänker jag. :)

Ja det är dyra priser på bostäder i staden, men vad man ofta glömmer bort är att det innebär ganska mycket merkostnader att bo på landet. 30000 i vägunderhåll var ett dåligt exempel, det ränner iväg kostnader hela tiden.

Tex att underhålla vägar, plogning, egen brunn, eget avlopp, hustak till stora ekonomibyggnader som måste läggas om. Du kan behöva verktyg som motorsåg, röjsåg, vedkap och vedklyv. En traktor kan vara bra att ha och en ny sådan kostar en halvmille, en bättre begagnad kanske du kan få kanske 100-200 kkr och sedan behövs lite verktyg.

Många bönder klarar ju inte av att leva på sitt jordbruk utan måste jobba med något annat vid sidan av.

Jag klagar inte för jag har valt det här livet, men jag tycker rätt ska vara rätt. Det är ingen rosaskimrande tillvara för dem som bor på landet.

Jag tror du läser in något annat än mig i artikeln... Jag läser om stockholmare som flyttar ut på landet och lever gröna vågen liv... Antagligen en hel del fördomar från min sidan men å andra sidan så har jag sett en hel del av dem komma och gå.

Självklart finns det fördomar, men jag är inte utan dem heller, men jag försöker se till att de jag träffat förlorar några även om det inte är så lätt alla gånger. ;)

Ja det är stadsbor som leker lantisar. Vad gör tex snubben som använder naturen som toalett och badrum på vintern?

Det är dyrare att bo och leva i storstäderna. Man får också mer lön. Det bor förmodligen en större andel rika (på riktigt) personer permanent i staden med lantställen än tvärt om, men kanske bor det också en större andel riktigt fattiga personer där (utan lantställen). Jag tror jag sett statistik över att man generellt är lite bättre bemedlas i Stockholm än på andra ställen. Men är man så avundsjuk på att lantisarna/storstadsborna har det så himla bra förspänt här i livet så flytta dig då!? Så tjafset om att det är billigare att bo på ena eller andra stället är så urtjatat och meningslöst.

Jag skulle inte byta lantlivet mot livet i Stockholm med mindre än hot om livet trots de stora fördelar som det skulle innebära eftersom fördelarna här på landet är så enormt mycket större för mig personligen.

Senast ändrad:

En traktor?? Om man bor i ett helt vanligt hus, utan jordbruk etc, vad i all världen ska man då med en traktor? Och sen när har ett ordinärt hus stora ekonomibyggnader? Jag tycker det du beskriver låter som en liten gård, snarare än ett hus.

Jag bor exakt 15 km fågelvägen från Brunnsparken i Göteborg.

Vill nog påstå att jag bor på landet.

1374921_647728265249645_1843183347_n.jpg

Ja, Göteborg är ju en lite annorlunda stad. Förmodligen delvis för att den ligger hänger ut över andra kommuner som inte verkar ha någon önskan att bli del av en storstad. Det är väl inte för inte som Göteborg känns som en förväxt småstad till skillnad från Malmö som trots allt är rätt mycket mindre... :D

(OM jag var tvungen att flytta till stan så skulle jag flytta tillbaka till Götet. Inget mindre, inget större.)

*kl

Man kan ha både och.
Jag bor på landet, en mil till närmaste affär och har åkrar samt skog runt om mig. Det tar mig 30 minuter från dörren tills dess att jag är innanför tullarna.

Frågar man folk som bor utanför Sthlm så är jag en stadsbo.
Frågar man folk som bor i Sthlm så är jag en lantis.

Ja det är stadsbor som leker lantisar. Vad gör tex snubben som använder naturen som toalett och badrum på vintern?

Men då har du ju helt missat poängen med artikeln. Den berättar om människor som ville ha ett enkelt liv utan stora kostnader. Det hittade dom på landsbygden. Ganska naturligt eftersom det är där det är möjligt att öht hitta en billig bostad och odla.

Ingenstans i artikeln antyds det att varken artikelförfattaren eller intervjuobjekten tror att alla människor på landsbygden bor i en 6 kvm stor vagn och gör sina behov i naturen för att dra det till sin spets.

Verkar som att fördomarna ligger någon annanstans..

Men då har du ju helt missat poängen med artikeln. Den berättar om människor som ville ha ett enkelt liv utan stora kostnader. Det hittade dom på landsbygden. Ganska naturligt eftersom det är där det är möjligt att öht hitta en billig bostad och odla.

Ingenstans i artikeln antyds det att varken artikelförfattaren eller intervjuobjekten tror att alla människor på landsbygden bor i en 6 kvm stor vagn och gör sina behov i naturen för att dra det till sin spets.

Verkar som att fördomarna ligger någon annanstans..

Nej det tycker jag inte. Jag vill hävda att det inte är så billigt att bo på landet.

Nej det tycker jag inte. Jag vill hävda att det inte är så billigt att bo på landet.

Men inte behöver man traktor, ekonomibyggnader och en massa verktyg bara för att man bor på landet? Eller ha egen brunn, betala massa i vägunderhåll och ploga vägen själv. Om man har gård kanske det i vissa fall behövs men inte om man har en vanlig villa på landet.

Egen brunn och eget avlopp är oftast svårt att klara sig utan om man ska bo någonstans som liknar landet. Vägunderhåll varierar ju, bor man längs med allmänväg behövs det itne men det är nog mindre vanligt än att man i alla fall sista biten har enskild väg som på något sätt behöver underhållas och plogas. Antingen gör man det själv eller så betalar någon för att göra det. Traktor ekonomibyggnader och massa verktyg behövs kasnke inte men även underhåll av ett vanligt hus kräver åtminstone en grundarsenal av verktyg om man inte ska leja bort minsta lilla arbete (eller som jag, har en händig bror som brukar förlägga en stor del av sin semester hos mig ;) ).

Det är sånt man inte vill veta men upptäcker när hunden har hittat dit... :wtf:

Ang om man verkligen behöver traktor och verktyg så beror det ju en del på vad man menar med landet... Vi bor precis bredvid en stor riksväg, har en del grannar på nära håll och den allmänna vägen snöröjs utan någon mer kostnad än skatt. Men snöröjningen kommer kanske en till två gånger om dagen och på stora gärden blåser snön gärna in över vägen så vid sånt väder är det väldigt bra att dels ha en traktor som kan ploga bort lite snö och dels dra upp bilar som har kört in i en snödriva.
Vi har ingen privat traktor, men i firman finns det tre lastmaskiner och en lastbil, när snön kommer så åker nån ur firman runt och tar bort snön på ett antal gårdar, dels våra egna, dels några äldre som vi anser behöver hjälp, sen kan det krisa för grannar, ett snöväder åkte maken runt och snöröjde en hel dag hos grannar som faktiskt hade traktorer själva men av olika anledningar inte fungerade just för dagen, eller grannen själv inte kunde köra.

Sen är det väldigt behändigt att ställa maskinen med skopan så det bara är att tippa i löv/grenar/jord från trädgården, köra maskinen till komposthögen och tippa och kanske vända runt lite, självklart går det utan traktor men det är enklare med!
Verktyg är samma sak, visst går det att hyra/låna köpa vid behov men har man stått en fredagskväll med översvämning i brunnen så ser man till att ha en dränkbar pump hemma hädanefter, man kan använda en högtryckstvätt till mycket, visst går det att göra med handkraft men det blir så otroligt mycket enklare och spar tid och människor.

Nej man kanske inte behöver en massa ekonomibyggnader men utemöblerna behöver stå någonstans, gräsklipparen, traktorn, verktygen, divs trädgårdsverktyg, grillen, barnens och våra skidor, cyklar, pulkor, sandlådeleksaker, tramptraktorer, badminton saker, kubbspel och allt annat som man samlar på sig när man ändå har utrymmet. Inget som är något måste men nog är det rätt bekvämt att det finns där.

*kl

Man kan ha både och.
Jag bor på landet, en mil till närmaste affär och har åkrar samt skog runt om mig. Det tar mig 30 minuter från dörren tills dess att jag är innanför tullarna.

Frågar man folk som bor utanför Sthlm så är jag en stadsbo.
Frågar man folk som bor i Sthlm så är jag en lantis.

Jag ÄR en lantis ;) MEN vägrar bo långt ifrån Sthlm ;)
Jag vill ha BÅDA världarna :)

Men oftast hänger det ju mkt riktigt på de ekonomiska aspekterna, gårdar här i Sthlmsområdet är INTE billigt ... Har ändå lyckats hyfsat med min "plan" för mitt liv ... Dvs bor på gård inom rimligt avstånd från Sthlm (3,7 mil till Gamla stan "typ" kortaste vägen men med bil inte "fågelvägen")

Sen beror ju ens levnadsstandard på om man bor billigare eller dyrare på landet vs i stan. Är man villig att avstå kostnader (i olika former) kan man skära ner oavsett man bor i stan eller på landet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Fri tillgång på torrfoder?

Hästrelaterat

Tillbaka