Fördomar om "lantisar"

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare fejko
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 46
  • Visningar Visningar 5 207
Sv: Fördomar om "lantisar"

Fast för ett hus i stan krävs ju också lite verktyg och eget underhåll. Jag kan lova att det är inte mer underhåll här hos mig än på en villa i stan. Min hyresvärd betalar avloppstömning, sophämtning och sotning, men sotningen hade man lika gärna kunnat ha i stan. Jag har egen brunn, alltså ingen vattenkostnad. Sophämtningen har man ju i en villa i stan också. Visst betalar min hv en summa i vägföreningen för underhåll, men så himla stor är den inte så att det gör det dyrare att bo på landet än i stan. Verktyg äger jag inte mycket av. Tre hammare, en såg av nått slag, 5 skruvmejslar, en skiftnyckel och en tång. Snöröjning på gården har jag inte, sopar på sin höjd trappan när det är för högt med snö, saltar då och då, klipper alldeles för sällan gräset, men detta är ju saker som man har om man bor i villa också.

Jag anser mig bo på landet. Har 1,5 mil till närmaste ort/stad och då närmaste affär alltså. Bor bland åkrar och gårdar.

Jag bor 100 meter från närmsta granne där det bara är att kliva in oinbjuden utan att knacka om man är kaffesugen och kommer jag mitt i middan så vet jag att där är självbetjäning. Jag älskar mina grannar och det verkar vara ömsesidigt, dessutom lånar vi grejer av varann och hjälps åt när det behövs utan krav på hjälp tillbaks. Precis som det ska vara på landet. :)
Det är ungefär som här då.

fast här kan jag starta 426:an sent på kvällen utan att riskera att störa grannen;)

Nej det tycker jag inte. Jag vill hävda att det inte är så billigt att bo på landet.

Men det spelar väl ingen roll vad du tycker om vad det kostar?
Personerna i artikeln lever ju uppenbarligen billigare än de gjorde innan, och det är ju dessa personen artikeln handlar om. Inte alla som bor på landet.

Det blir ju lite som att jag säger att jag tjänar 10 000 kr i månaden och så säger du "nej, det tycker jag inte".?

Fast för ett hus i stan krävs ju också lite verktyg och eget underhåll. Jag kan lova att det är inte mer underhåll här hos mig än på en villa i stan. Min hyresvärd betalar avloppstömning, sophämtning och sotning, men sotningen hade man lika gärna kunnat ha i stan. Jag har egen brunn, alltså ingen vattenkostnad. Sophämtningen har man ju i en villa i stan också. Visst betalar min hv en summa i vägföreningen för underhåll, men så himla stor är den inte så att det gör det dyrare att bo på landet än i stan. Verktyg äger jag inte mycket av. Tre hammare, en såg av nått slag, 5 skruvmejslar, en skiftnyckel och en tång. Snöröjning på gården har jag inte, sopar på sin höjd trappan när det är för högt med snö, saltar då och då, klipper alldeles för sällan gräset, men detta är ju saker som man har om man bor i villa också.

Jag anser mig bo på landet. Har 1,5 mil till närmaste ort/stad och då närmaste affär alltså. Bor bland åkrar och gårdar.

Men så hyr du oxå, om något går sönder så som vattenpumpen antar jag att du ringer din hyresvärd?
Samma sak med underhållet, har du koll på underhållet av fasad, väggar, fönster? Självklart är det samma sak med en villa i stan och jag kan ge mig sjutton på att de som bor i villa i stan oxå har en hel del verktyg för att kunna underhålla sitt hus.

Men inte behöver man traktor, ekonomibyggnader och en massa verktyg bara för att man bor på landet? Eller ha egen brunn, betala massa i vägunderhåll och ploga vägen själv. Om man har gård kanske det i vissa fall behövs men inte om man har en vanlig villa på landet.

Ja eller hur! Det beror ju helt på hur det ser ut.

Jag har inga grannar inom synhåll men skulle jag ropa på hjälp så hör de. Några meter utanför tomten går länsvägen som underhålls och plogas väl. Jag är ute på en stor riksväg efter 1500 meter. Jag har egen brunn och enskilt avlopp men de kostnaderna är inte speciellt stora.

Huset var billigt och jag bor på halva kostnaden mot en tvåa i stan. En timmes resa och jag når ett halvdussin större städer. Halvannan timme och jag är på Stlm C.

Jag behöver inte traktor eftersom stora vägen ligger så nära, jag behöver inte betala vägunderhåll och jag behöver inte klippa min gräsmatta oftare än jag själv vill. Dessutom kan jag odla grönsaker för hela vinterhalvåret på tomten.

Jag kan verkligen hävda att jag bor oerhört billigt och ändå har en massa fördelar av att bo "centralt" i landet.

Jag kan ärligt säga att för mig blev det billigare att flytta ut på landet än bo kvar inom tullarna, om jag bortser från att jag är bilberoende, fast det var jag iofs redan innan pga häst.

Nu pendlar jag dagligen > 10 mil till jobbet, jag kan emellanåt jobba hemifrån när det inte är möten och annat som jag måste delta i, men oftast så åker jag till jobbet alla dagar jag jobbar. Snöröjningen här är mycket bättre än i Sthlm, det är plogat och klart varje morgon jag sätter mig i bilen, morgontidningen kommer redan vid 03 - 04 till skillnad mot ca 07 - 08 i stan, posten vid lunchtid och min lantbrevbärare lämpar av paket om jag har något större så jag slipper åka och hämta.

Generellt sett tycker jag att jag har det bättre här med åkrar, skogar och fält än glaskross, skrål, och alla köer överallt när jag bodde i city. Jag går till hästarna, köper foder av en granne och får och ger hjälp till mina grannar som jag känner istället för anonymiteten i ett trapphus. Nackdelen är att det blir ingen spontan öl ute på stan och det är lite mer planering att gå på bio eller äta ute nån kväll, men rent generellt så är det billigare, mer praktiskt och betydligt enklare för mig som hästägare att bo på landet och pendla till jobbet än bo i stan och pendla till stallet. :)

Jag har lämnat "krypa hem på knäna efter krogen"-stadiet, så jag är rätt nöjd med lantlivet istället. :D

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka