Förening som driver ridskola

lizzie

Trådstartare
Hur vanligt är det att en styrelse lägger allt beslutsmandat i händerna på en verksamhetschef. Styrelsen har alltså släppt beslutmandat om drift, privat verksamhet, ridavgifter, hyresavgifter, avtal, hästar, underhåll etc till en verksamhetschef.

Styrelsen ska bli informerad, men inte mer.

Föreningen hyr hela anläggningen av kommunen.

Hur gör andra föreningen som driver ridskola?

/Lizzie
 
Tyvärr för vanligt tror jag. Beror nog ofta på att styrelsen inte har tillräcklig kompetens inom samtliga de områden som krävs. Kan bli bra såklart, men det finns risker med det också.
 
Har varit med om det en gång. Det beslutet var början på fallet. Bäst tror jag det blir om man jobbar tillsammans, styrelse och verksamhetschef. Lyssnar in verksamhetschefen och väger in det när beslut ska fattas.
 
Förra veckan träffade jag och en klubbkamrat just ordförande och verksamhetschefen för att diskutera måldokument etc. då vi har en del kritik att framföra. Framför allt så har jag som privatryttare åsikter om att vi privatryttare får mindre och mindre möjlighet till egen träning då ridskolan tar av det utrymme som privatdelen i ridhuset idag finns tillgängligt till oss privatryttare. Fick slängt i ansiktet att självklart är går ridskolan före eftersom ridhuset kostar 2500 kr/timme i drift. Att det en gång i tiden byggdes (för 20 år sedan) för att säkerställa träningsmöjligheter för privatryttare ansåg verksamhetschefen vara totalt passé. Nu är det ridskolan som gäller.

På direkta frågor till ordföranden som jag ställde utifrån min roll som medlem och som har med klubben att göra - INTE ridskolan - så var det verksamhetschefen som gick in och svarade och total tog över mötet.

Min reflektion efter mötet är att det är totalt solklart att det är verksamhetschefen som styr klubben.

Ger en otäck känsla i magen...

/Lizzie
 
I det ideala fallet tycker jag styrelsen överlåter skötsel av ridskoleverksamhet till verksamhetschefen. Som gissningsvis är den som kan det jobbet.
Saker som rör samexistens av ridskola och privat verksamhet är ett styrelseuppdrag. Idag.är det svårt att få engagerade styrelsemedlemmar vilket nog är bakgrunden till att de i detta fallet lämnat mer ansvar till sin verksamhetschef.

Kanske har styrelsen en sammansättning av ledarmöter som gör att huvudfokus kommer ligga på ridskoleverksamhet?
 
Funderat lite till på det här sedan jag såg din tråd först. Vill egentligen att det är styrelsen som sätter målen för verksamheten, tar fram strategier, policys, affärsplaner och liknande. Sedan är det verksamhetschefens uppgift att fylla den ram som styrelsen sätter med bra verksamhet och handha den dagliga verksamheten utifrån det. Den klubb jag är aktiv i har delvis samma frågeställning att fundera kring, vad är styrelsens uppdrag och vad är verksamhetschefens. Om man jämför med vad som är styrelsens respektive VD:s uppgifter i ett medelstort aktiebolag kanske man kan få lite ledning.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har problem som jag inte riktigt vet hur jag ska hantera... Jag jobbar som samordnare inom kommunen. Sitter på stabs-nivå på en...
Svar
13
· Visningar
1 992
Senast: lizzie
·
Småbarn Min dotter går sedan augusti på ett föräldrakooperativ i bostadsområdet. Det är en toppenbra förskola, vi kunde verkligen inte ha fått...
Svar
9
· Visningar
1 813
Senast: Ninnurur
·
A
Träning Hallu :) Undrar vad folk har för erfarenhet av utländska ridskolor jämfört med svenska? Själv slutade jag rida för 6 år sedan pga...
2
Svar
30
· Visningar
6 083
Senast: Karma
·
V
Hästmänniskan Hej! Jag har ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa och vänder mig därför till er. Vill gärna vara anonym och skriver därför...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 791
Senast: ebba85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp