Förföljelsemani

Parrot

Trådstartare
Vad har ni för erfarenheter av människor i er närhet som har förföljelsemani? Att de känner sig förföljda? Jagade?
Jag tror att jag har en släkting med begynnande rädsla för att vara jagad. Det har inte pågått så länge men andra psykiska besvär har funnits längre tid samt tyngre drogmissbruk.
Nu upplever personen att den är jagad och förföljd. Gör därmed helt tokiga saker.
Så om någon känner sig manad; vilka är era erfarenheter av förföljelsemani?

Inte privat men i tjänsten. Är ju en ganska vanlig vanföreställning hos de som har psykoser. Drogmissbruk kan innebära ökad risk för just psykos beroende på vad de tar.. Jag skulle säga att vederbörande behöver hjälp. Det måste vara en enorm press att gå runt och känna sig förföljd.

Jag lever med en schizofren man. Innan vi träffades hade han en episod för han trodde att folk var ute efter honom. Nu medicineras han och är symptomfri.
Han behövde ligga inne ett tag för att bli symptomfri. Så mitt tips är att kontakta psykiatrin.

mitt ex hade en peson som hon såg då och då. hon trodde att han förföljde henne. hon hallucinerade. skit svårt att hantera, ta professionell hjälp

Vad har ni för erfarenheter av människor i er närhet som har förföljelsemani? Att de känner sig förföljda? Jagade?
Jag tror att jag har en släkting med begynnande rädsla för att vara jagad. Det har inte pågått så länge men andra psykiska besvär har funnits längre tid samt tyngre drogmissbruk.
Nu upplever personen att den är jagad och förföljd. Gör därmed helt tokiga saker.
Så om någon känner sig manad; vilka är era erfarenheter av förföljelsemani?

Inget att försöka hantera eller parera själv förutom att försöka få personen till psyk.

Jag förklarar:

Vi kan kalla vederbörande för Kim. Kim är drogmissbrukare. Just nu i missbruksprogram. Har bott på institutioner sedan början an tonåren är nu närmare 30 år. Pendlar mellan eget boende, fängelse, eget godkänt tvångsomhändertagande etc. Alltså, väl känd hos soc, missbruksvården och blåljuspersonal. Kim är nu i missbruksprogram och borde vara ren, då det sker kontroller på det. Jag vet inte själv om jag tror på att Kim är drogfri (förutom de mediciner som missbruksvården ger Kim)?! Kim är underbar som drogfri, väldigt påfrestande som missbrukare.

Hur som helst, detta med vanföreställningar om att någon jagar Kim är helt nytt. Det har vi inte varit med om tidigare.Det verkar som om Kim går in i anfall av förvirring/delirum. Situationen har nu eskalerat och allt är mycket otryggt. Kim blir så olycklig och rädd och Kim tappar all sans och balans. Skadar sig i sina anfall. Har ej ännu skadat andra men jag är orolig att det sker snart. Emellan anfallen fungerar vardagen normalt.
Vården gör inte särskilt mycket. En natt eller två på avdelning för att hantera värsta stormen, och plåstra om skadorna, sedan skickas Kim hem.

Vi är inte bekant med detta fenomen. Missbruksvården kör sitt race, men jag vet inte riktigt vad vi ska göra? Vad svarar man när personen säger att det är helikoptrar som hovrar ovan huset i jakten på Kim (och naturligtvis är det inga helikoptrar ovan huset)?

Psykiatrin tar ej emot drogmissbrukare. Endast missbruksvården tar emot dem. Inom missbruksvården finns psykiatriker, men denna insats är tämligen skral, är vår erfarenhet.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 940
Senast: malumbub
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda... 2
Svar
36
· Visningar
4 271
Senast: skiesabove
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 371
Senast: fixi
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 487
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka