Förgiftningsfång?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare CBJack
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 4 408
C

CBJack

Det finns en massa trådar säkert men jag orkar helt enkelt inte leta. I Tisdags fick mina grabbar sk förgiftningsfång utav betet de gått på sedan 15 Maj.

Islänningen är värre drabbad än Painten men är på bättringsvägen då det nu går på behandling med butta och jag upptäckte symptomen snabbt. Painten går i sjukhage utan gräs och Islänningen står på box hos min väninna som är egentliga ägaren på honom.

På Måndag ska vi in på klinik med Jack (Painten) och träffa en hovslagarmästare som jag dessutom måste ge cred för all stöttning jag fått dessa dagar. Till saken hör att det inte bara är pga detta som Jack ska träffa honom utan för att han utöver har hovar som växer konstigt och därför stör hans rörelsemönster men det är en annan femma som hör hemma i en annan tråd vartefter.

Det jag undrar nu är vad man bör tänka på för även fast jag får svar på mycket så ploppar det upp nya frågor och jag är just nu för oroad för att de muntliga svaren ska kunna sätta sig i huvudet.

Fördelen jag har är att Jack nu står på hans Et/kiropraktors seminstation och veterinär är där 3 dagar per vecka så det finns ett bra team runtomkring oss och det är väl få förunnat men oron och frågetecken kvarstår och det borde väl finnas folk med erfarenhet på Buke.

Kan väl också berätta att de gick på bete i en våtmarks hage 5-6 ha och vi har funderingar på om att betet i sig helt enkelt blev förgiftat pga mer eller mindre stillastående vatten i kombination med avföring från hästarna. Våtmark i alla ära men frågan är ju när man sitter med facit i handen om man ska passa sig väldigt noga för våtmarksbete i framtiden.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Förgiftningsfång?

nja jag tror inte det är orsaken. antigen så har ditt bete hög fruktanhalt eller så finns där växter som är giftiga. finns en hel del giftiga blommor som trivs på våtmark. gå över betet och leta.

Finns det mycket tistlar? Jag har för inte så länge sedan läst att dessa innehåller höga halter av fruktan. Skulle tänka mig att det växer mycket tistlar på våtmark. Vi hade i alla fall det i en gammal hage som var dåligt dikad.

Svarar bägge. Det finns en hel del smörblommor men vetten trodde inte att hästarna hade ätit värst mycket utav dem då de tydligen smakar urk. Tistlar finns det en del men inte i massor. en superstor Ek finns däremot...kliar mig i huvudet.

Någon som kan mer om förgiftingsfång?

t.

Någon som kan mer om förgiftingsfång?

Vad menar du med förgiftningsfång?

Ett för stort intag av fruktaner, gräsets lagringskolhydrat, ger en sorts förgiftning i grovtarmen som kan leda till fång.
Men sedan kan hästar antagligen få fång om de äter en del andra mer direkt giftiga växter.

Vad menar du med förgiftningsfång?

Ett för stort intag av fruktaner, gräsets lagringskolhydrat, ger en sorts förgiftning i grovtarmen som kan leda till fång.
Men sedan kan hästar antagligen få fång om de äter en del andra mer direkt giftiga växter.

Vad jag förstod på vetten så är det inte "vanlig fång" som beror på snabba foderbyten, bete osv utan en förgiftning som visar sig som fång i Jack fall blödningar i hovarna och hälta, på Måndag ska han som sagt till klinik.

Islänningen är svullen i lymferna, uppdragen buk, ont i hovarna och stel i lederna och ökad puls men på bättringsväg.

eken! :crazy:

min häst fick fång av att äta ekblad.

Ja så kan det naturligtvis vara, faktiskt så stod det några barn och matade hästarna med ekblad för några dagar sedan ch jag mitt pucko trodde bara det var ekollon som var farliga men har nu läst efter ditt inlägg att bladen är giftiga de också :(

Jag har förstått det som att alla fånganfall blir på samma sätt - lamellerna i hovarna går sönder och hästen blir halt. Det är ju det som är definitionen på fång dvs en inflammation/nerbrytning av lamellerna även om det egentligen inte finns ngn entydig svensk def.

jo jag trodde också att det bara var ekollonen som var giftiga men det är hela eken, blad, bark, rötter... ek smakar dessutom gott och man säger att när dom väl fått smak för det så blir det som ett beroende. min häst åt med stor förtjusning av grenarna. senare år när han (givetvis) flyttats till en anna hage så gick han runt och letade efter nerfallna ekblad på hösten, hände ju att det blåste in några...

Ja fångsymptomen är detsamma oavsett fångtyp men orsakerna kan variera stort dessutom ser tydligen framtiden olika ut beroende på vilken "sort" de har.

Jack ex.vis kan gå på bete nästa sommar efter att han introducerats till det medan en häst med akut eller kronisk fång kanske aldrig kan gå på vanligt bete. Så förstod jag på veterinären iaf.

Centaur: Vi lär så länge vi lever, och inte alltid man kan rå för saker

Förgiftningsfång?
Man kan inte avgöra orsaken till fånganfallet utifrån hovarnas utseende. Fånghästen ska hanteras precis likadant oavsett vad som utlöst fånganfallet. Undantagen skulle väl utgöras av belastningsfång och fång utlöst av en livmoderinflammation.

Jag skulle råda dig att betrakta hästarna som vilka fånghästar som helst och behandla dem därefter. Naturligtvis ska du gå igenom betet noga och se efter eventuella giftiga växter, men 2 hästar på 5-6 ha äter mkt osannolikt något giftigt. Eken ska hägnas in oavsett om den är orsak till detta eller ej.

Fögiftningsfång låter mest som ett önsketänkande a la "inte fång på riktigt".

Jack ex.vis kan gå på bete nästa sommar efter att han introducerats till det medan en häst med akut eller kronisk fång kanske aldrig kan gå på vanligt bete.

Fast hur ska du kunna vara SÄKER på orsaken? Hade hästen stått på stall kommit ur boxen, och ätit en hel tunna havre, och sedan fått fång hade ju orsaken varit glasklar. Men hur ska du kunna veta säkert att det inte var, t ex, för hög halt av fruktan som utlöste anfallet?

Svarar bägge. Hästarna kommer INTE gå något mer i den hagen oavsett. Jag är rädd om dem och eftersom jag inte vet vad som utlöst det hela så får det vara. Och de kommer inte gå på bete mer denna sommar pga detta.

Ja de behandlas som vilka fånghästar som helst. Anledningen till att VETERINÄREN (jag har inte ställt någon diagnos alls för jag är INTE kunnig) tror att det är förgiftningsfång är för att lymferna är svällda på Isl.hästen och att han har uppdragen buk, dricker kopiösa mängder vatten osv

Att jag skrev detta inlägget var inte för att försvara hur man behandlar fång för det fixar vetten och hovslagarmästaren på kliniken, utan jag vill ha andras erfarenheter och tankar då jag kan nada och har mått lite sjyvtockt pga denna oro så allt veterinären berättar stannar inte alltid innanför pannbenet

Senast ändrad av en moderator:

Dessutom var det inte pga hovarnas utseende som diagnos ställdes utan det var svar till Forest A som jag beskrev dem

Ja de behandlas som vilka fånghästar som helst. Anledningen till att VETERINÄREN (jag har inte ställt någon diagnos alls för jag är INTE kunnig) tror att det är förgiftningsfång är för att lymferna är svällda på Isl.hästen och att han har uppdragen buk, dricker kopiösa mängder vatten osv

För mig så låter det som förgiftning med secundärt framkallande fånganfall.
Svullna lymfer och främst "dricker kopiösa mängder vatten" skvallrar om ett naturligt försök till att rena njurarna.

Vad som år orsaken till denna förgiftning kan vara många, en eller flera växter,bark från ek eller ekollon ex ex..

På hovarna kan man se om denna förgiftning har skett för ett par veckor sedan eller om vi har ödembildning i kronranden så har det skett senast för 48 timmar sedan.

Bra att du behandlar dom som en akut fånghäst och hoppas det löser sig.

Om islänningen är så dålig antar jag att prover har tagits för kontroll av njurarna? Om inte så påtala det. Om det verkligen är en ekollonförgiftning (el annan förgiftning) med njurpåverkan behöver hästen understödjande behandling (men det kanske den får?).

Förgiftningar ger fö inte förstorade lymfknutor, om det är det du avser med lymfer?

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har hela mitt liv lidit av olika psykiska sjukdomar och min autism. Jag upplever att det i många sammanhang fortfarande år 2020 är... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 387
Senast: Lillefrun
·
Hästmänniskan Det finns garanterat oändligt med trådar här om liknande saker, kanske framförallt "har jag förutsättningarna för att skaffa egen...
Svar
10
· Visningar
1 491
Senast: Balahé
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen... 17 18 19
Svar
369
· Visningar
35 055
Senast: ako
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
13 024
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka